Bästa multiverktyget?

Snyggast är Leatherman's Skeletool, och jag har också störst förtroende för Leatherman när det kommer till den här typen av verktyg.

Det sämsta jag har provat på är SOG's "Switch Plier" som fälldes upp genom en knapptryckning. Jag tog livet ur två stycken på mindre än lika många månader.
Sedan dess har jag hållit mig till Leatherman och använder "Core"-modellen i jobbet som snickare. Tidigare hade jag dess före-företrädare "Supertool" som tjänade mig väl i åtta år och endast byttes ut pga det skönare handtaget på "Core".
"Core" är en riktigt stadig pjäs som är bekväm och har de flesta verktygen, men det gör också att den har sina 307g emot sig.

Åter till Skeletool... Jag kan dock tycka att bit-hållaren ser lite vek ut och att handtaget inte verkar vara det bekvämaste, men jag har aldrig klämt på en i verkligheten så jag kan ha fel.
I verktygsväg har den ju det man använder mest -en tång, men till friluftsliv skulle jag nog gärna ha sett att den åtminstone hade en konservöppnare också.
Jag är heller inget fan av våg/sågtandade blad på knivar, men har man det behovet så är det ju bra.

Snyggast är Leatherman's Skeletool, och jag har också störst förtroende för Leatherman när det kommer till den här typen av verktyg.

Det sämsta jag har provat på är SOG's "Switch Plier" som fälldes upp genom en knapptryckning. Jag tog livet ur två stycken på mindre än lika många månader.
Sedan dess har jag hållit mig till Leatherman och använder "Core"-modellen i jobbet som snickare. Tidigare hade jag dess före-företrädare "Supertool" som tjänade mig väl i åtta år och endast byttes ut pga det skönare handtaget på "Core".
"Core" är en riktigt stadig pjäs som är bekväm och har de flesta verktygen, men det gör också att den har sina 307g emot sig.

Åter till Skeletool... Jag kan dock tycka att bit-hållaren ser lite vek ut och att handtaget inte verkar vara det bekvämaste, men jag har aldrig klämt på en i verkligheten så jag kan ha fel.
I verktygsväg har den ju det man använder mest -en tång, men till friluftsliv skulle jag nog gärna ha sett att den åtminstone hade en konservöppnare också.
Jag är heller inget fan av våg/sågtandade blad på knivar, men har man det behovet så är det ju bra.

Precis, den ser ju ganska oskön ut... I alla fall ett av handtagen.

Ska fundera på vilken jag skall satsa på till den 25 då jag får löning... ;)

Konservöppnare har redan varit uppe

korkskruv och fil sätter jag högt på s k universalverktyg. Men så har jag fått leva utan verktygslådan i många långa månader. Ett rejält bryne är svårt att ersätta... Skruvstycket är näst intill omöjligt....
Fickverktyg, om än i hölster som inte kan bäras p g a höftbälten.... blir alltid kompromisser. På mitt står det L.... det fungerar för det mesta. Skelettverktyg ser ut som svårvårdade, men jag kan ha fel....
//J

Jag köpte en Skeletool inför sommaren och är ganska nöjd med den. Mina premisser var enkla: Tång, Kniv, Liten.

Den har fungerat kalas genom hela sommaren, även om jag aldrig använt skruvmejseln. Knivbladet är lagom långt.

En detalj som jag uppskattar väldigt mycket är att verktyget har en clips som gör att det hänger på insidan fickan istället för att behöva sitta i ett hölster eller ligga o skramla i botten på en ficka.

Fundera på vad du ska ha det till och se vilka verktyg som du då behöver.
När jag var i samma dilemma för några år sedan så blev det en Gerber, bättre sax fällde avgörandet då.

/M

Tänk på att dollarn är rackarns billig.
Jag köpte min andra Leatherman Ti på ebay för c:a 600:- inkl transport.
Leverans inom en vecka med FedEx.
Här i Sverige kostar den betydligt mer.

/Peter

va.. är det en order.. vilket syfte.. vad är tanken med att bara starta en tråd och beordra oss att diskutera utan att bidra med ett skit själv?

1. Nej detta är ingen order.

2. Sluta vara en besservisser.

Fundera på vad du ska ha det till och se vilka verktyg som du då behöver.
När jag var i samma dilemma för några år sedan så blev det en Gerber, bättre sax fällde avgörandet då.

/M

Tänkte mer att en multitång skall vara ett kompliment till den vanliga kniven och att man skall slippa bära på en verktygslåda. ;)
Tror att det faller på Gerber...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gustav_Brogren_yahoo.com Bästa Powerbank? Utrustning allmänt 46
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6
bananmannen Det ultimata multiverktyget. Utrustning allmänt 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg