Vilket kök som är bäst varierar med förväntningarna. Både bränsle och användning.
Trotts att köken säljs som multifuel har de ofta ett bränsle de fungerar bättre på. Eller ett eldningsförfarande som passar bättre.
Primus Omnifuel, Omnilite och Trangia X2. Går bäst på alkylatbensin vintertid och då på fullt ös. Snösmältarkök.
Används lämpligen med grytmysare istället för smygkörning. Rensnålen omodern. Smygkörning funkar medans köket är varmt men köket svalnar under smygkörningen och slocknar gärna.
Optimus Nova och Polaris, körs helst på fotogen vintertid, även om bensin, och på Polaris även gas, funkar lika bra. Fotogen är aningen säkrare. Funkar utmärkt att smygköra. Rensnålen aktiveras med magnet eller som på MSR skakning. Förvärmning sprit.
MSR Whisperlite Universal. Ungefär som Primus. Tystbrännare, Rensnål aktiveras med skak. Förvärmningsskålen i minsta laget för spritförvärmning.
Optimus Svea123R, bensinkök som går bra på alkylatbensin. Rekommenderar Grytmysare. Inte lysande till snösmältning pga låg effekt och att stor kastrullbotten ej är acceptabelt.
Veterankök.
Bensin: Svea123, Optimus8R. Samma som Svea123R. Coleman Feather 442: Klarar större kastrullbottnar än Svea123R, i övrigt samma kommentar.
Fotogen: Optimus 00, Optimus 111, Kap-Arctic och Optimus 88 Hiker (som 111 men med Nova-brånnaren)
Tyngre än de modernare varianterna. Men bränslesnålare. Kap-Arctic trycker tillbaka fotogenen, som finns i slangen vid släckning av köket, till bränsleflaskan. De andra har ingen slang.
Spritkök. Trangiaköket funkar utmärkt på vintern med vintertillsatsen (tallrik och förvärmare) men effekten räcker inte till snösmältning. Jag har ändå ofta denna lösning vid pimpelfiske. Att borra ett hål för att fylla kaffepannan går i ett huj när man har isborr med sig. Kan man komma åt vatten på ett annat sätt än snösmältning så undviker man gärna snösmältning.
Grytmysare: Även en enkel, av tunt liggunderlag o silvertape. Pasta: uppkok och 8-10 minuter mys för pasta. Ris: uppkok och 20 minuter mys (3,5 dl vatten 2dl jasminris för 2 portioner) rör om med gaffel, servera..
Bränslen:
Lysfotogen, alkan, D80, Jet A1 etc. Destilat petroleum vätebehandlade lätta. Jag föredrar de med riktigt låg aromathalt, De luktar inte lika mycket.
Bensin: Coleman Fuel , Primus Powerfuel, Heptan, Aspen 4 eller annan alkylatbensin för 4taktare.
Föredrar CF, PP och H. upplever att rensnålen behövs mindre. Men använder även alkylat, den finns ju alltid hemma för gräsklipparen.
Sprit
Spisbränsle, Kemetyl T Tenol eller T-sprit. Använder oftast Biltema Spisbränsle eller Tenol pga sotning.
Gas
Propan 2kg tub med en Primus Frigg monterad. Pulka o isfiske. Vikt 6kg. Blå Gasoltub 2012.
Gaskanister 2206(100g), 2207(230g), 2202(450g) eller Butan 227g(cp250?). Den som är billigast för tillfället.
Använder dessa endast på sommaren utomhus. Om det är risk för kyla har jag i mitt tycke mera lämpade kök.
Ska fan behöva hålla reda på om en halvtom kanister har eldats upp o ner eller inte.
Det går att anpassa sin tillvaro efter dessa gasbehållare men jag tycker att deras styrka är hur lättanvända dom är på sommaren.
Kommentarerna är mina tankar om kök jag har och använder. Andra har säkert andra idéer.
/John