Ha, kunde inte hålla mig ifrån det här. Hej Thure! ;-)
Man skall vara medveten om att Primus olika multifuelbrännare har alla, även i nya Mk3 -versionerna, en sämre värmeåterföring tillbaka ner till förgasningsdelen för munstycket jämfört med Optimus två MF-brännare. En egenskap som kan ge sämre förmåga att sjuda på extremt lågt brännarpådrag, och dessutom drar aningen mer förvärmningsbränsle... Speciellt om/när man använder 'tyngre' vätskor som diesel, flygfotogen, fotogen, lampolja etc. Kör man sin multifuelbrännare stadigt på ett singlefuel (oftast då gasol eller bensin) så har förvärmningsegenskaperna normalt underordnad betydelse - utom! vid risskjudningstestet...
Man skall vid jämförelser som det här verkligen försöka jämföra lika för lika, dvs äpplen och äpplen resp. päron och päron. [Och låta citronerna vara helt... ;-)] Det är alltså brännareffekten som avgör i vilken omgång vilka brännare ska jämföras - de är nämligen så olika.
Jag har nedan listat de olika brännarna i av tillverkaren angiven effekt -ordning, från bäst till klenast. (Men! MSR får stå i skamvrån allra sist för tillverkaren anger inte brännareffekten!?!)
Vad man ska ha i åtanke är att det är en himmelsvid skillnad mellan en brännares förmåga att smälta snö i blåst (som är den ena ytterligheten) till att sakta och mjukt slutsjuda ris utan några fastbränningar (som är den andra ytterligheten). Det är ytterst få brännare som har ett så brett spektrum av förmågor, och ännu färre som klarar det med bränslen som har så vitt skilda egenskaper som de här nämnda: gasformiga gasoler till svavelosande 3e-världen lastbilsdiesel - för att inte tala om alkoholerna etanol/metanol dessutom. Det tror jag personligen bara Optimusbrännaren som användes i KAP Arctic klarar - och då fordras det många extra delar. Men det går, jag har själv kört provet...
Alla som är vana med Utsidan vet vilken nutida brännare jag personligen föredrar, så det kan vi lämna därhän (den kommer ändå överst i nästan alla opartiska listningar). Men till dig: Tänk igenom vilken typ av användning du kommer att ha i majoriteten av fallen (snösmältning - tevattenvärmning - riskokning --- eller kanske blysmältning?!?) och låt det få en tung del av beslutsavvägningen. Inte lika tungt men viktigt blir sedan: Vilket bränsle föredrar du? Vill du mecka med munstycken? Är det OK med spritförvärmning eller betraktar du att elda upp etanol som kvalificerat alkohol- missbruk? Ska det vara lokalt skapat - eller är utrikisk design OK? Vad får köpet kosta? (Dvs vad kan du acceptera som avskrivningstakt? Allihop kan fungera i årtionden framåt om de får sin rätta skötsel.) Etc etc - det är mycket som är personligt och unikt i ett sånt här beslut...
/Odd
________________________________________________________________________
Optimus Polaris:
Bränner alla bränslena via ETT och samma munstycke, från gasolerna till lastbilsdieseln... Effekt upp till drygt 4200 watt. (Hanterar enkelt gasol från inverterad behållare eftersom anslutningen har ben.) Bra återledning av värme ner till förgasningsdelen. Högljutt - om man inte kompletterar med en tystbrännarhatt. Packar ihop väldigt kompakt och bra iom de svängda benen. Magnetisk rensnålshantering.
Primus Omnifuel:
Bränner alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från gasolerna till lastbilsdieseln... Munstyckena förvaras i gängade hål på benen. Effekt upp till drygt 3000 watt. (Hanterar gasol från inverterad behållare mindre bra eftersom anslutningen saknar stödben och reglervredet hamnar rakt nedåt.) Någorlunda återledning av värme ner till förgasningsdelen, blir klart bättre med en sintrad BD tystbrännarhatt. Högljutt - om man inte kompletterar med tystbrännarhatt. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.
Optimus Nova:
Bränner nästan alla bränslena via ETT och samma munstycke, från bensin till lastbilsdiesel. Men har inte någon gasolanslutning... Effekt upp till drygt 2850 watt. Mycket bra återledning av värme ner till förgasningsdelen. Högljutt - om man inte kompletterar med en tystbrännarhatt. Packar ihop väldigt kompakt och bra iom de svängda benen. Magnetisk rensnålshantering.
Primus Multifuel:
Bränner alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från gasolerna till lastbilsdieseln... Effekt upp till drygt 2700 watt. (Hanterar gasol från inverterad behållare mindre bra eftersom anslutningen saknar stödben och reglervredet hamnar rakt nedåt.) Någorlunda återledning av värme ner till förgasningsdelen, blir lite bättre med en sintrad BD tystbrännarhatt. Högljutt - om man inte kompletterar med tystbrännarhatten. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.
Primus Omnilite Ti:
Bränner alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från gasolerna till lastbilsdieseln... Effekt upp till drygt 2600 watt. (Hanterar gasol från inverterad behållare mindre bra eftersom anslutningen saknar stödben och reglervredet hamnar rakt nedåt.) Någorlunda bra återledning av värme ner till förgasningsdelen iom det kompakta formatet. Högljutt - om man inte kompletterar med tystbrännarhatten. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.
MSR Whisperlite Universal:
Bränner alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från gasolerna till lastbilsdieseln (- kan man köra fotogen så kan man köra diesel)... (Hanterar enkelt gasol från inverterad behållare eftersom anslutningen har ben.) Tillverkaren anger ingen brännareffekt = minst sagt suspekt. Mycket bra värmetillförsel till förgasningsdelen iom rörloop inne i lågan. Brännaren har en tystbrännarhatt som standarddesign. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.
MSR Whisperlite International:
Bränner nästan alla bränslena via olika bränslespecifika munstycken, från bensin till lastbilsdiesel. Men har inte någon gasolanslutning... (- kan man köra fotogen så kan man köra diesel)... Tillverkaren anger ingen brännareffekt = minst sagt suspekt. Mycket bra värmetillförsel till förgasningsdelen iom rörloop inne i lågan. Brännaren har tystbrännarhatt som standarddesign. Packar inte ihop speciellt kompakt och bra iom det rakt utstickande benpaketet. Manuellt mekanisk rensnålshantering.