Det som sägs här ovan är rätt på så vis därför att: Ok, för att bestiga de så kallade enkla topparna behövar man inte vara någon fena på klättring. Men å andra sidan så medför klättring att ni blir blir vana vid utrustningen, så som sele, rep, knutar osv. Och den biten behöver ni ha i ryggmärgen.
Ok igen, rephantering lär man sig inte så mycket om inomhus, men å andra sidan, kan ni klättra lite när ni går er första kurs utomhus kan ni tillgodogöra er den teori ni behöver så mycket bättre, eftersom de övriga momenten redan är bekanta. Dessutom, kan ni klättra en del kan ni gå direkt på en avancerad grundkurs och snabbare få lära er lite mer om det ni är ute efter.
Att klättra med Friluftsfrämjandet är säkert kul, socialt och trevligt på alla sätt, men de åker iväg och hänger topprep på hela berget, alltså som att klättra inomhus ute. Ni lär er _inget_ om hur rep, standplatser och säkringar funkar, vilket ju behövs t.ex. vid en kamraträddning. Jag skulle alltså istället absolut rekommendera en kurs så att ni kan komma igång och klättra ute själv med egna säkringar och lära er att trassla med rep och alla pinaler.
Ju mer alpint det blir, desto mer tekniskt blir det när det gäller utrustningen. Enda sättet att lära sig detta är att meka med den själv. Det finns gott om lätta leder med bra alpin känsla t.ex. i Häggsta, som är en känd kursklippa utanför Stockholm.
Jag rekommenderar just klatterskolan.se för att jag vet att deras instruktörer har lång erfarenhet, även av större berg. Efter avslutad grundkurs/avancerad grundkurs, kan de säkert ge er de allra bästa rekommendationerna hur ni ska gå vidare och vad ni behöver komplettera med. Men fram till dess, varför vänta? Klättra och ha skoj även under vintern!