Bästa GoreTex-jackan?

Cutan - SUGER

Köp inte Klättermusen!

Sen de flyttade sin tillverkning från Umeå till Tallin och bytte ut sitt material till Cutan så har de i mina ögon sjunkit till samma nivå som ett OK-ställ. Jag köpte ett par klättermusen brallor för 3000:- de håll i c:a 2 dagar, sen började cutanet och sömmarna och tejpen ge sig. Brallorna var totalt f*cked up och gick inte att använda. Lämnar in dem, får tillbaka dem, de håller i ytterligare 2 dagar - samma problem igen. Detta kan inte bara vara för att det är ett måndagsexemplar - VÄRDELÖST!!!

Goretex MARMOT

Marmot Climbing Alpinist!!!
Jackan sitter kanon bra alla detaljer är genontänkta och välutväcklade. Den har oxå två "utandningshål" vid nedre delen av huva vilket gör att det ej blir is beläggningar och mycket kondens när man andas, och sen så är den oxå belagd med driclime vid hakan/munnen vilket gör den väldigt behaglig.
Trollväggen/Kitchattna i alla ära men få jackor sitter så bra som Marmots och då Climbing i synnerhet. Finns oxå självklart i både Dam och Herr utförande.
Man kan hålla på i evigheter.....
Bra "pitzips" väntilation under armarna och fickorna är av nät så dom kan man oxå använda som ventilation fram ifrån - Grymt bra -
Har Jackan själv och är GRYMT nöjd.
Men det är DU som ska ha den. Detaljer i är bra men du ska ha på dig jackan och trivas i den. Köp en jacka som sitter bra och du trivs i.

Testa!

Det viktigaste ar att testa sjalv! Jag gick runt i tva dagar och testade jackor innan jag bestamde mig.
Jag koppte en arcteryx och den ar helt suveran och jag har testat den i ganska harda stormar.
Min brorsa har en trollveggen och ar valdigt nojd med den sa mitt rad ar att ta en dag och bara testa en massa jackor och se vilken som passar dig bast.

5300-3000 = 2300

arcteryx = 5300 kr
tierra = 3000kr

Arcteryx har säkert betydligt bättre lösningar, men hur mycket bättre? Man ska inte glömma att Gore har höga krav på tillverkarna. Att vävarna skiljer är nog sant men gore-tex:en lär ju vara den samma. Att skillnaden skulle vara värd 2300kr tror jag är tveksamt.

Är fortfarande väldigt nöjd med min Tierra jacka efter 4 år till sjös, till fjälls, på skidorna och i kajaken.

Fast är man gjord av pengar så är väl saken självklar, eller? Köper du en Hästens säng så borde du också köpa en arcteryx jacka.

/Peter

.

man behöver inte ha råd att köpa en säng från Hästens för att tycka det är värt att lägga extra pengar på en Arcteryx- jag har nog haft närmare 10 olika g-tex jackor de senaste åren och vet att jag nu hittat rätt (Arcteryx ).

Det är väldigt stor skillnad på olika G-tex jackors kvalitet, passform osv även om just G-tex laminatet är detsamma (vilket det för övrigt ofta inte är- det finns ett helt gäng olika G-tex generationer).

H

Ingen har nämnt Haglöfs Solid! Kanske ingen riktig tungviktare men jag var ute efter en lättare, smidigare jacka än min gamla utslitna B Trango Extreme. Jag föll alltså för Haglöfs. En bra kompromiss mellan ett lätt träningställ och en expeditionsjacka. Mjuk, ganska tyst och lagom helt enkelt! Suverän ventilering, XCR, luftning under armarna mm mm. Gillar den skarp efter ett års användning "till sjöss", till fjälls, till skogs...

Mountain Hardwear

Jag har en Mountain Hardwear Ethereal Ftx parka.
Helschysst jacka som bara har ett stort fel som jag upptäckt efter ha använt den i olika aktiviteter.
Passformen suger! Eller kanske min kroppsform suger? - jag vet inte. Det är ett helvete när bylset i midjan skymmer händernas arbete med selen eller midjebältet på ryggsäcken tex. Sen är det inte så snyggt heller!

När man provar en jacka i affären tycker jag att man sällan ser hur bra den passar ens kroppsform, därför måste det bästa vara att försöka låna hem den , prova med/utan förstärkningsplagg, ryggsäck ,sele osv och röra på sig. Åker den upp och bylsar sig tex, kanske man ska ta sig en funderare innan man lägger ut de där tusenlappparna.
En jacka kan ha bra material, detaljlösningar, huva, design - men passformen är minst lika viktig - även om man bara ska använda den på stan.

Mountain hardwear har en ny jacka- mithril jacket där de har tajtat till magstycket - om man gillar Mountain Hardwear...

Gustaf

Klättermusen så klart!

Håller med flera av ovanstående inlägg. Det är Klättermusen som gäller. har haft samma jacka i sju år och den är toppen! Har använt den ofta och den har tidvis blivit rätt hårt utsatt (is, snö, grotta) med andra ord jag har inte varit särskillt snäll mot den men den håller. Den är väl genomtänkt, alla detaljer är välplanerade. Dessutom är Klättermusen som företag utmärkta att ha att göra med. Fick här om veckan kantband till ärmsluten (som börjar ge sig) helt gratis, har även fått en hel del tips och råd genom åren.

Norrøna Trollveggen

Hei!

Får slå ett slag før Norrøna Trollveggen. En bra jacka som har varit det plagg som jag bott i de senaste två åren. Det inkluderar ett och ett halvt år på Svalbard i hårt vinter væder, blåsigt høstvæder och bløtt sommarvæder, ett halv år i Gøteborg med det vælkænda Gøteborgsvædret. Kan inte annat æn att rekommendera den varmt!

/Martin

Lång eller kort...

Om du har tänkt att åka utför och har ett par, i alla avseenden utom ett, kanonbra byxor typ Marmot Armstrong, bör du fundera på om jackan räcker ner tillräckligt över byxorna i bak! Ovan nämnda byxa och dess "syskon" av alla möjliga märken med en kort rygg gör att om du väljer en kort jacka kan du få in halva backen inanför jackan vid en vurpa. Då hjälper det föga att jackan i sig är bra. Nu kanske det bara gäller vid mycket lössnö men det är ju då man inte vill bli störd av onödiga stopp! Själv har jag Tierra Casin Ridge Jacka & byxa, har haft stället ca 150 skiddagar, 60 seglardagar och jackan på "vardagarna" till och från sen -97. Vid störtregn på sjön tar dragkedjorna under armarna in vatten, men det är en gammal version jag har och nu ska det problemet vara löst. I övrigt har stället varit utmärkt!
Men som fler skrivit innan: Testa många jackor och bilda dig din egna uppfattning! Lycka till

Mammut

Måste bara rekommendera Mammuts jackor. Extremt genomtänkta och underbara att klättra i (långa armar perfekta huvor). Kvaliten är topp kan nog mäta sig med Arc'teryx, enda nackdelen är att de väger lite mycket (finns iofs lättare varianter med Paclite tex) men inte mer än vad Klättermusen gör.

//Robin

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa hängslen Kläder 6
Tundraman Bästa allround skaljackan? Kläder 31
Lakritsglass Bästa byxan för skidor Kläder 8
FruNalleman Och..sommarens bästa sandaler är...? Kläder 8
Smogz Bästa friluftsbältet Kläder 8
joanna En halv dag i Stockholm: bästa stället att prova kängor? Kläder 19
seeker_ Bästa vantarna för kalla klimat? Kläder 0
Zaphi Bästa sula för bra grepp (kängor) Kläder 16
Naturelover Bästa byxan för vinteraktiviteter... Kläder 0
terroor TVÄTTA FJÄLLRÄVEN JACKA, Bästa kemtvätten i stockholm???? Kläder 7
marybrown Bästa allround-byxan? Ge mig tips! Kläder 16
Nikonisten Bästa Haglöfsbyxorna? Kläder 3
estetdrägg Bästa oljerockarna? Kläder 2
ebh Bästa yllestrumpan för stadsturer o dyl? Kläder 18
Nikke X Bästa och sämsta klädmärket?? Var med och rösta! Kläder 55
Lasse Björkeson Var bästa pris och sortiment av Ullfroté? Kläder 9
Bengtsson Bästa Skaljackan?? Kläder 8
Martin Fjäderlätt Bästa sport-bh:n? Kläder 9
petho Bästa vandrarkängan Kläder 16
ollefisk Bästa kepsen? Kläder 6
carpe.diem Bästa impregneringen för tvättad gore-tex Kläder 14
Vandrare Kalsingar, bästa modellen? Kläder 21
ebh Bästa strumpan, stadsvandring i vanliga skor??? Kläder 5
Vandrare Tips på bästa G-tex impregneringen tack! Kläder 1
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Brune Torka fodrade GoreTex handskar Kläder 14
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
triptrapp Hur tvättar och torkar ni era Goretex plagg? Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
skogsavenyn Goretex etisk fråga Kläder 5
andreas.lindholm.5 Kängor med goretex? Kläder 65
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
Jerre Houdinis hybrid hardshell vs. Goretex hardshell. Kläder 4
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
Adi Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera? Kläder 5
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
pelka Hur tvättar ni goretex jacka? Kläder 11
hannulan Goretex strumpor Kläder 10
mo9jan Alpina goretex byxor Kläder 2
Bo Arvidsson Längre GoreTex-rock? Kläder 7
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
greenjuice Salomon XA Pro 3D Mid Ultra Kläder 5
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
knase blöt goretex paclite... Kläder 28
Waster Goretex Kläder 14
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
PoiRan Stövlar - med goretex? Kläder 11
linnilsson Hårt smutsad goretex Kläder 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg