Frankrike
Förra året i slutet av augsti flög jag och min sambo till Nice för att cykla en tur runt Provance. Vi tog tåg till Marseille och cyklade sedan via Avignon, Apt, Manosque, Grand Canyon du Verdon, Greoliers Nice, Menton och tillbaka till Nice. Vi var borta i två och en halv vecka och lade 12 dagar på att cykla drygt 70 mil.
Det var vår första cykelsemester så vi tog det ganska lungt vilket gjorde att det endast blev 6 mil per dag i genomsnitt. Är ni vana långfärdscyklister kör ni säkert lätt dubbelt så många mil per dag.
Vi tyckte att Frankrike var trevligt att cykla i. Campingplatser överallt, tätt mellan småbyar där man kunde fika eller äta. Inte en droppe regn under två veckor.
Vägarna var bra och det var inte svårt att hitta mindre vägar att cykla på. Jag tyckte att biltrafikanterna visade tillräcklig hänsyn, men så är ju halva Frankrike ute och cyklar racercykel på helgerna så dom är nog vana vid cyklister.
Vi flög ToR med snalskjutsen (2300 kr) och det var inga problem att ta med cyklarna.
Inför sommarens cykeltur kommer vi nog att cykla från någon ort (ev. Prag) och hem. Frankrikes atlantkust och Normandie lockar också.
/Joakim