Bästa bränsle Volymmässigt?

Re: Re: Förnyelsebart

kim1; sa:
Tänk jag var såå säker att det svaret skulle dyka upp förr eller senare.

Jag tänkte byta ut mitt trangia mot ett nytt kök som klarar flera bränslen (dock ej ved).
Därför så ställde jag denna fråga.

MVH
Krister
Frågan är kanske varför du behöver andra bränslen? Kör du med t-sprit?

Sverige, inte vinter... gasol. Lättast och enklast. Eftersom du redan har trangia, kolla in trangias gasolbrännare (inte lättast, men för dig kanske ett bra/billigt alternativ).

Andra bränslen är bara omständigt. Och som det verkar så har du nog heller inget behov av annat än gasol. :)

Mig veterligen fungerar inte kök som kan användas med olika bränslen särskilt bra. Drygast är sannolikt bensin. Men det är också farligast. Gas har nackdelen att det kräver tung behållare, och kan vara svårt att få fyr på när det är kallt. Rödsprit är inte ssk drygt, och trangiaköken är besvärliga eller omöjliga att göra längre kok på.

Vårt favoritbränsle är fotogen. Det är drygt. Det är inte så eldfängt att man behöver vara rädd för köket, vid busväder kan man tryggt använda det i absiden. Dessutom kan man alltid hitta fotogen även i verkliga "avkrokar" såsom långt ut i bergen i Nepal eller Indien.

Kör med ett KAP, och har bara goda erfarenheter. Har använt det under alla möjliga förhållanden.

Per

Re: Re: Re: Förnyelsebart

Mepps; sa:
kim1; sa:
Tänk jag var såå säker att det svaret skulle dyka upp förr eller senare.

Jag tänkte byta ut mitt trangia mot ett nytt kök som klarar flera bränslen (dock ej ved).
Därför så ställde jag denna fråga.

MVH
Krister
Frågan är kanske varför du behöver andra bränslen? Kör du med t-sprit?

Sverige, inte vinter... gasol. Lättast och enklast. Eftersom du redan har trangia, kolla in trangias gasolbrännare (inte lättast, men för dig kanske ett bra/billigt alternativ).

Andra bränslen är bara omständigt. Och som det verkar så har du nog heller inget behov av annat än gasol. :)

Hitills så har jag kört med t-sprit och vill ha ett lättre & snabbare kök än trangiat så jag har sneglat åt ett DragonFly kanske med fotogen.
Vikten och snabbheten kommer bli viktigare för mig nu framöver.
MVH
Krister

Re: Re: Re: Re: Förnyelsebart

kim1; sa:
Hitills så har jag kört med t-sprit och vill ha ett lättre & snabbare kök än trangiat så jag har sneglat åt ett DragonFly kanske med fotogen.
Vikten och snabbheten kommer bli viktigare för mig nu framöver.
MVH
Krister

Kanske skall du beskriva lite mer hur du tänker använda ditt kök. Dvs hur många du skall laga mat till och vilken mat. Är det bara vattenkokning etc. Trangia är ju en paketlösning som kan tyckas tung men vindskyddet kan spara bränsle och tid vid matlagningen. Vid en veckotur kan den ökade vikten jämfört med t ex MSR-kök sparas in på mindre bränsleåtgång speciellt om du skall småkoka rätter.

Gas är bekvämt men inte speciellt snabbt speciellt vid lite lägre omgivningstemperaturer och det är dålig bränsleekonomi.

Själv är jag mycket förtjust i Trangia med KAP-brännare och fotogen men det är lite byngligt med förvärmning. Suverän sparlåga och lätt att få till snits på lite mer avancerad matlagning bullrar inte så mycket som de flesta andra lösningar.

För sommarförhållanden är en enkel kastrull med lock som värms över en vedbrasa en viktmässigt svårslagen variant men det är svårt att undvika vidbränning om det är fråga om annat än vattenkokning.

Integrerad gasbrännare och kastrull kan vara en vettig lättviktsvariant om det är mat till en eller två det är frågan om.

http://www.addnature.com/default_re...IONCUP&log_info=biglclick;JETBOILCOMPANIONCUP

http://www.addnature.com/product.as...IONCUP&log_info=biglclick;JETBOILCOMPANIONCUP

Thure

användning

Jag ska träna upp mig i vår med ett par veckovandringar för att senare göra en längre vandring på 20-30 dagar.

Det kommer vara en eller två på denna vandring.
På Sommar/höst.

Vilken mat har vi inte klurat ut ännu.
Tips mottages gärna på mat som ger mest energi och inte tar lång tid att koka upp då tiden, inte naturupplevelsen är det väsentliga på detta test.

Idén är att gå "lite" snabbare på en längre sträcka för ett test.
Det kommer finnas ett par möjliheter att handla under turen så tänkte bara ha det absoluta nödvändigaste i ryggan.
Det kommer ej vara i fjällmiljö.

MVH
Krister
[Ändrat av kim1 2005-03-01 kl 12:15]

Re: Kost

kim1; sa:
Tips mottages gärna på mat som ger mest energi och inte tar lång tid att koka upp då tiden, inte naturupplevelsen är det väsentliga på detta test.

Svårt att råda om något så subjektivt som kost. Men för en lång övning så är maten viktig. Väljer du mat som du inte finner aptitlig själv kan det stjälpa hela projektet.

Å andra sidan brukar ju hungern vara bästa kryddan.

Fettrik mat är både god och energität. Bröd med smör och feta pålägg är en bra grund. Kolhydratrika snacks håller igång dig under fortsatt vandring. Typ jägarsnus eller Startmussli med russin som du kan ha i en påse i fickan och tugga på. Vätskebalansen är viktig se min artikel på http://www.paddlingsnyaadress.com

Havregrynsgröt med uppkokt torkad fruktkompott är en höjdare på morgonen tycker jag. Koka den torkade frukten kort på kvällen och låt svälla under natten. Torrmjölken blandar du också på kvällen. Ris eller pastarätter är tacksamma som lunch eller middagsmål.

Fräs lite lök och musslor eller annat som smakhöjare till pastan eller riset. Kryddor!

Passa på att köpa lite färskvaror när du passerar en affär.

Jag skulle välja ett kök med bra sparlågemöjlighet men jag vill lägga lite tid och omsorg på maten i fält.

Thure

Re: Re: Kost

thureb; sa:
kim1; sa:

Svårt att råda om något så subjektivt som kost. Men för en lång övning så är maten viktig. Väljer du mat som du inte finner aptitlig själv kan det stjälpa hela projektet.

Å andra sidan brukar ju hungern vara bästa kryddan.

Fettrik mat är både god och energität. Bröd med smör och feta pålägg är en bra grund. Kolhydratrika snacks håller igång dig under fortsatt vandring. Typ jägarsnus eller Startmussli med russin som du kan ha i en påse i fickan och tugga på. Vätskebalansen är viktig se min artikel på http://www.paddlingsnyaadress.com

Havregrynsgröt med uppkokt torkad fruktkompott är en höjdare på morgonen tycker jag. Koka den torkade frukten kort på kvällen och låt svälla under natten. Torrmjölken blandar du också på kvällen. Ris eller pastarätter är tacksamma som lunch eller middagsmål.

Fräs lite lök och musslor eller annat som smakhöjare till pastan eller riset. Kryddor!

Passa på att köpa lite färskvaror när du passerar en affär.

Jag skulle välja ett kök med bra sparlågemöjlighet men jag vill lägga lite tid och omsorg på maten i fält.

Thure

Någon som kanske har en bra länk (som handlar om friluftmat) att bidra med?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Orpon Bästa Multifuel-köket 2020 Kök och brännare 58
Brune Bästa kolgrillen som ryms i kajaken? Kök och brännare 23
Arvidsjaur Bästa bensinköket Kök och brännare 36
Jmhe "Bästa" köket för hög höjd Kök och brännare 27
thureb Bästa bränslet till 111T Kök och brännare 23
Prylgalen Bästa kaffet i naturen, hur? Kök och brännare 38
bäfver Bästa Primus kök??? Kök och brännare 25
ctve8n Bästa käket? Kök och brännare 2
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
avslutatmedlemskap1004 Bästa köket Kök och brännare 2
livetarunderbart Bästa vinterköket? Kök och brännare 37
JensLarsen Bästa fotogenen? Kök och brännare 5
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
avslutmedlemskap0904 Gel bränsle trangia Kök och brännare 0
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Picea Hur var det nu med bränsle på vintern? Kök och brännare 24
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Karpaterna.se Bränsle i Indien Kök och brännare 4
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
1337rumpan Bränsle i Trangia brännare Kök och brännare 8
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
aborren vilket bränsle ska man använda? Kök och brännare 16
Joakim Ambrosson Bränsle Kök och brännare 19
Karpaterna.se Bränsle i Montenegro Kök och brännare 5
DMH Fältkök med träpinnar som bränsle Kök och brännare 10
adventure_transport Kan man lämna kvar bränsle i köket? Kök och brännare 4
ollefisk bränsle i fotogenkök Kök och brännare 25
Milosz Bränsle i Sydamerika? Kök och brännare 2
KLAGER Bränsle i gelform Kök och brännare 23
avslutat080903 Vilket bränsle har högst effekt? Kök och brännare 14
The_Lost_Cyclist msr xgk 2-vad för bränsle Kök och brännare 2
Jock Scott vad för bränsle till radius ?? Kök och brännare 5
Broder Bob Bränsle & plast Kök och brännare 10
tingdahl Plast eller aluminiumflaska för bränsle Kök och brännare 17
Hinka Bränsle Kök och brännare 12
nils2 Bränsle på Nya Zeeland Kök och brännare 1
sajberjohan Bränsle på andra språk Kök och brännare 0
Mickexxx Bränsle Kök och brännare 1
thomastg Gammalt primus 210, vilket bränsle? Kök och brännare 1
havskayak Bränsle till ett nova Kök och brännare 10
plarsso Pararfin bränsle Kök och brännare 16
oeriksson Hur mycket bränsle? Kök och brännare 0
s022vq MFS-Bränsle Kök och brännare 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg