Bästa bensinköket

Nu har jag satt ihop köket enligt instruktionerna. Jag har inte bytt några packningar men jag har trycktestat köket under vatten och det verkar tätt. Ja jag målade om burken. Hade det inte varit så rostigt på undersidan så hade jag lämnat det som det va. Hoppas färgen håller. Tanken lämnade jag som den är. Tänkte jag skulle provköra köket sen beställer jag nog servicesatsen och byter den sen.
Några bra tips inför första uppstarten?

Bilagor

• DSCN1316.jpg
    DSCN1316.jpg
    23.1 KB · Visningar: 625
  • DSCN1322.jpg
    DSCN1322.jpg
    64.1 KB · Visningar: 637
Du _måste_ ha ytterhuven till brännaren innan du kan prova - den är väsentligt och brännaren fungerar inte utan denna. (det är som brännplåten i en koppbrännare - har man tappat bort den så är det i stort sett kört att använda köket hur mycket man än försöker och mycket svår att improvisera fram en ny plåt utan mall med rätt dimensioner i fält även om den ser simpel ut).

Om du inte har denna någonstans så beställ det på fogas som tidigare länkar hänvisar till och beställ de övriga grejorna (servicesats etc) på samma gång, det är ju inga stora pengar!!

Du _måste_ ha ytterhuven till brännaren innan du kan prova - den är väsentligt och brännaren fungerar inte utan denna. (det är som brännplåten i en koppbrännare - har man tappat bort den så är det i stort sett kört att använda köket hur mycket man än försöker och mycket svår att improvisera fram en ny plåt utan mall med rätt dimensioner i fält även om den ser simpel ut).

Om du inte har denna någonstans så beställ det på fogas som tidigare länkar hänvisar till och beställ de övriga grejorna (servicesats etc) på samma gång, det är ju inga stora pengar!!

Tack vare en vänlig forumist som gav mej en kontakt så är det en huv på väg. Jag får vänta med uppstarten tills den anlänt.
Ja det blir nog en renoveringssats m.m senare.

Optimus Svea 123 (gärna den äldre modellen utan rensnål) och Globetrotter kastrullset. Pålitligare än så blir det inte. Lägre effekt än dagens stormkokare förstås - men du ska ju inte smälta järn precis... ;)

http://chrisonhiking.com/2011/06/optimus-svea-123-the-best-ultralight-stove-ever-made/

Mats

Och den billigare DDR-kopian heter Juwel

https://www.globetrotter.de/shop/juwel-benzin-kocher-105502

https://www.youtube.com/watch?v=ZcDlvj0tRTw

GRATULERAR!
Bra jobbat, nu har du en riktig slitvarg som kommer att göra jobbet bra.
Vad använder du nu för bränsle då? Funkar det bra? Ser ut som den brinner med blå/orange låga..? Kan vara mkt föroreningar i ett kök som inte använts på länge. Därför viktigt att skölja ur allt. Och att sen låta den stå å gå en halvtimme/timme kan också förbättra prestandan. Annars är det bara att byta munstycke/ kontrollera att det befintliga är monterat korrekt.

Färgen kan bero på vilket material som ytterhuven är gjort av - är det stål av något slag och börja bli rödhett så kan det färga lågan lite mot det röda hållet i det blåa utan att det är något fel på den.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg