... i princip ingen erfarenhet av bensinkök. Enda gången jag sett ett var när en kollega hade ett. Innan han lärt sej hur det funkade spydde det eldbollar åt alla håll. Hur funkar det här med förvärmning?
Förvärmningen är en rätt enkel sak. Bäst är att förvärma med Tenol e.dyl. men det går utmärkt med alkylatbensin om man inte har någon sprit. Du lyfter upp vindskyddet som hänger i brännarringen, fyller förvärmarskålen under brännaren med förvärmningsbränsle [här är det en fördel att ha monterat den moderna glasullsveken som ingår i servicesatsen om ditt kök inte har någon sådan redan], återmonterar vindskyddet, tänder förvärmningsbränslet - och väntar tills det precis har brunnit ut. Först då öppnar du ventilen och släpper fram det med 15-30 pumptag trycksatta bränslet till brännaren - och
tänder den uppströmmande gasen
på ovansidan ytterhuven. Enkelt, när man har övat några gånger...
Den där 111:an såg bekant ut. Ja det låg faktiskt ett i garaget. Tyvärr har det sett sina bästa dagar.
Ha, med det där så är du ju halvvägs hemma redan! Du har ju en 111C, dvs med Cobrabrännaren, en av de mest eftersökta versionerna av Optimus 111 bland såväl brukare som samlare. Främst samlare...
Och som sergei skriver - du kan med största säkerhet få fart på detta 111-kök. Av bilden att döma så saknar du bara en del (men den kanske bara inte kom med på bild?) Ytterhuven till brännaren,
artikelnummer 2183 , kostar visst 80,00 kr hos
FOGAS Jag skulle även rekommendera en Servicesats till 111 samtidigt,
artikelnummer 26-2817, som tydligen kostar 260,00 kr numera. Den innehåller det mesta du behöver för renoveringen.
Det ser ut som du har dubbelt upp med både pumpstång och tanklock, och oberoende av om du har läderpump (vilket är att föredra i kyla) eller O-ringspump så finns O-ringen/lädret med i satsen. En packning till tanklocket finns också där.
Däremot så finns det ingen ny kolvtätning till säkerhetsventilen i tanklocket, den måste köpas separat - men det är ytterst osannolikt att du måste byta den. Även backventilen (i botten på pumpcylindern) måste köpas separat - och den skulle jag definitivt rekommendera en renovering av alt. ett byte av, speciellt som du tänker köra på bensin. Läcker den ventilen så trycks det bensin ut bakvägen i pumpcylindern - och när den bensinen tar eld så blir det oväntade lågor från otrevligt håll...
Artikelnummer 2253V kostar 69,00 kr (dvs lite mer än 2250, men den tillåter i gengäld att du använder kökets egen reglernyckel till att lossa/fästa ventilen nere i cylinderbotten. [Normalt skaffar man annars ett för ändamålet avsett verktyg, t.ex.
artikelnummer 5164 för 85,00 kr ]
Din lite rostiga låda tvättar du ren, stålborstar, avfettar och lackerar sedan med någon vacker vanlig motorfärg från t.ex. Feltema. Den färgen tål de temperaturer som lådan normalt utsätts för. Så har jag själv gjort med min hembyggda 111B... Hammerite vet jag att många använder också...
Har du några ytterligare frågor, eller vill ha lite mer vägledning, så finns svaren här...