Kör själv med en Petzl basic när jag är ute själv, köpte den förra sommarn och stod då och valde mellan Rescue sender och Basicen, ville helst ha rescue sendern med fegade ur pga priset och köpte Basicen, cirkus 50-60% billigare.
Har använt den både för isklättring och klippa, funkar mycket bra, coilar några meter av repet som får agera motvikt, annars så måste jag mata repet manuellt genom den de första 5 metrarna innan det börjar glida igenom av sig själv.
Mitt vanliga klätterrep har en lätt impregering och brukar ibland bli lite isigt när jag är ute, Basicen griper bra genom isen och jag har aldrig sett några som helst märken, ihoptryckningar, skador på manteln, avslitna trådar på repet efter fall. Dock så har själva kammen isat igen ett par gånger, tänderna blir helt enkelt inbakade i snö och isen vilket gör att den inte griper alls på repet. Mycket läskigt! Upptäckte det bland annat en gång när jag stod 25 meter upp, grymt pumpad och och med rätt så kassa yx och stegjärnsplaceringar. Inte kul!
Jag har också knutit ihop en bit bungeecord som jag har runt nacken och ena axeln som håller den uppe ovanför selen för att minska fall faktorn, annars så hänger den ca 2 dm nedanför midjan när du klättrar och ca 2 dm ovanför när du fallit.
Använder nästan aldrig back-up, när jag gjort det(i början eller när jag vet att jag definitivt kommer ta upprepade fall) så har jag haft ett extra rep eller andra halvan hängandes bredvid med en några "alpine butterfly"-knutar ca var 3-5 meter, dessa har jag klippt i två quickdraws som jag haft i selen.
Om du använder dig av en Basic, rescue sender eller liknande som du inte kan fira direkt med se till att du klurar ut hur du tar dig loss från cloggern och kan fira medan du är frihängande och ta sedan alltid med de prusikar, slingor, karbiner eller vad du nu anser dig behöva. Öva sedan igen, igen och igen! Du ska kunna göra det säkert ävan om du tagit ett fall, hänger med brutenfot och är halvt medvetslös!
PS. Det är skitläskigt och clogga