Bästa alternativet för att solotopprepa?

Tydligen så är det ok att använda shunten som clogger, i alla fall enligt Petzl.
Dock bör man undvika att greppa shunten vid ett eventuellt fall.

http://www.petzl.com/files/all/technical-notice/Sport/B03_SHUNT_B03200-07-1.pdf

Ja visst! Använder alltid shunt (på en kort cow's tail av dynamiskt rep i bröstinfästningen) som backup när jag jobbar. Den är suverän. Bara det att den inte glider lika fantastiskt lätt uppåt som microsendern.. Å andra sidan stannar den uppe när man stannar för att jobba och med handen för den uppåt en bit på backuprepet.

Klart att man kan solotopprepa en klippa med endast ett rep. Man klättrar ju alltid med bara ett rep.. Bara se till att grejerna är i bra skick, att du vet hur man använder dem och att du har bombsäkert ankare.

Kör själv med en Petzl basic när jag är ute själv, köpte den förra sommarn och stod då och valde mellan Rescue sender och Basicen, ville helst ha rescue sendern med fegade ur pga priset och köpte Basicen, cirkus 50-60% billigare.

Har använt den både för isklättring och klippa, funkar mycket bra, coilar några meter av repet som får agera motvikt, annars så måste jag mata repet manuellt genom den de första 5 metrarna innan det börjar glida igenom av sig själv.

Mitt vanliga klätterrep har en lätt impregering och brukar ibland bli lite isigt när jag är ute, Basicen griper bra genom isen och jag har aldrig sett några som helst märken, ihoptryckningar, skador på manteln, avslitna trådar på repet efter fall. Dock så har själva kammen isat igen ett par gånger, tänderna blir helt enkelt inbakade i snö och isen vilket gör att den inte griper alls på repet. Mycket läskigt! Upptäckte det bland annat en gång när jag stod 25 meter upp, grymt pumpad och och med rätt så kassa yx och stegjärnsplaceringar. Inte kul!

Jag har också knutit ihop en bit bungeecord som jag har runt nacken och ena axeln som håller den uppe ovanför selen för att minska fall faktorn, annars så hänger den ca 2 dm nedanför midjan när du klättrar och ca 2 dm ovanför när du fallit.

Använder nästan aldrig back-up, när jag gjort det(i början eller när jag vet att jag definitivt kommer ta upprepade fall) så har jag haft ett extra rep eller andra halvan hängandes bredvid med en några "alpine butterfly"-knutar ca var 3-5 meter, dessa har jag klippt i två quickdraws som jag haft i selen.

Om du använder dig av en Basic, rescue sender eller liknande som du inte kan fira direkt med se till att du klurar ut hur du tar dig loss från cloggern och kan fira medan du är frihängande och ta sedan alltid med de prusikar, slingor, karbiner eller vad du nu anser dig behöva. Öva sedan igen, igen och igen! Du ska kunna göra det säkert ävan om du tagit ett fall, hänger med brutenfot och är halvt medvetslös!

PS. Det är skitläskigt och clogga :)

Beträffande Shunten så är jag så gott som säker på att lappen som följde med min Shunt ser annorlunda ut än den manual som finns på Petzl-länken.
Det är väl inte otänkbart att man ändrat sig där - och eftersom de inte ändra namn till Shunt II eller nåt så borde ju den nya anvisningen gälla även äldre Shuntar.

När man cloggar, så tas fallenergin upp av bromsen, repet mellan broms och toppankare, och ankaret. (och sele, och hull osv, men det är ju lika hur man än repklättrar)

Vid vanligt topprep tas energin upp av en mycket längre bit rep, och i toppkarbinerna, och i bromsen. Men eftersom bromsen sitter i andra änden av repet, från klättraren räknat, så blir påkänningen på bromsen rimligtvis väsentligt mindre vid ett fall då än vad den blir vid cloggning. Ungefär samma gäller vid ledklättring, åtminstone när klättraren har kommit upp en bit.

Dessutom påverkas bromsens funktion av hur man orienterar sig i luften vid ett fall när man cloggar, medan vid normal säkring är det betydligt mindre variationer.

Så teoretiskt sett ska man nog ställa högre krav på en broms för cloggning än en för normal säkring. Eller hela setupen, egentligen.

Och då förefaller ett extra rep som backup inte så överdrivet.

Fallfaktorerna kan ju helt klart bli lite annorlunda, men om man riggar den som jag har gjort så man aldrig egentligen faller utan mer bara sätter sig ner(+repstretch) så minskar det direkt.

Petzl Basic börjar ju i allafall strippa manteln runt 4kN med ett ca 10mm rep, Reverso3 i autoblockande läge och med ett 10.2mm Mammut så trycks repen ner bredvid varandra vid ca 3.82kN dvs. något lägre. Gör mig lugn ialla fall.

Tydligen så är det ok att använda shunten som clogger, i alla fall enligt Petzl.
Dock bör man undvika att greppa shunten vid ett eventuellt fall.

http://www.petzl.com/files/all/technical-notice/Sport/B03_SHUNT_B03200-07-1.pdf

Verkar ganska nyligen ändrat, drog fram manualen på min och där står att den inte är godkänd för self-belay...

Som vanligt uppdateras metoder och vad som är ok.
Ber om ursäkt för att jag inte kollade upp innan! Men risken med avnypning av repet vid fall känns fortfarande ganska hög, så jag hade nog hellre använt basicen eller kong-backupen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Norges bästa klätterstad Klättring allmänt 12
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Nabel Bästa inomhus klätterstället i sthlm Klättring allmänt 11
johnliungman Världens bästa klätterförare? Klättring allmänt 9
johannoren bästa köpet Klättring allmänt 3
Bloggomann Bästa onlinebutiken? Klättring allmänt 3
johnliungman Dags att jämföra de bästa tjejerna med de bästa killarna? Klättring allmänt 39
johnliungman Time-out från klättring - bästa komplementträningen? Klättring allmänt 24
Norrbysa Bästa klätterbyxorna Klättring allmänt 9
nyberg_fredrik Bästa klätterupplevelse 2011 Klättring allmänt 23
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
achtminus Bästa svenska trad-bestigning någonsin? Klättring allmänt 27
MartinaGreen Världens bästa ascender Klättring allmänt 15
peter1959 vad kostar bästa billigaste vinch ? Klättring allmänt 16
johnliungman Sommarens bästa deep water solo? Klättring allmänt 3
lund_mikael Bästa tiden för resa till Nissedal? Klättring allmänt 3
wallyvirginia Bästa standplats-rigg vid traditionell äventyrsklättring? Klättring allmänt 28
johnliungman Bästa varianten på pålstek vid inknytning Klättring allmänt 80
MarcusFBG Bästa topprepslederna innom Göteborgs kollektivtrafik Klättring allmänt 10
Doggydee Schweiz bästa klättring? Klättring allmänt 6
delort44 Bästa replagstekniken?? Klättring allmänt 20
bpette den bästa klättringen i Sverige? Klättring allmänt 19
Lina_Nilsson Var finns Sveriges bästa och finaste klättring? Klättring allmänt 5
petratetra Bästa leden i världen? Klättring allmänt 21
slagnäs Bästa maten Klättring allmänt 9
adventure_transport Vart bästa klättring i Sverige?? Klättring allmänt 3
mattias_uno Bästa Kamkilarna? Klättring allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg