Bärstol vs. Bärsele

Det där med vikt, vår 5,5-åring väger 18 kg. Han är iofs ett slankt kvicksilver, men få av hans huvudet högre kompisar väger över 20 kg. När vi är ute får han gå själv, möjligvis sitta på axlarna korta stunder. Han kommer inte i Haglöfsmesen längre, benen är för långa.

BillyLindqvist; sa:
Det var anledningen till att vi gick över från babybjörn till en bärstol.

Vad jag försöker säga är att det inte är Babybjörn vi snackar om här, utan bärselar som ska palla ca 10 kg till, samma som en bärstol.

Babybjörn lär vi köra med i början, men sen..?

En nackdel som jag missade är att det är bökigare att ta på sig en bärsele med ett tungt barn, än att bara "stoppa barnet i ryggan och lyfta" som med bärstol.

Det känns lite överdrivet med en Salewa för 1700:-, särskilt om priset spelar roll för dig. Sök på blocket.se eller allaannonser.se, där finns det dagligen begagnade Haglöfs-bärstolar för priser ned mot 300 kr (japp, senast idag la någon in en sån). Köpte en sån till några vänner strax innan jul, 300 spänn och hur fin som helst. Den är skön att bära på alla vis och är inte ivägen vilket det man bär på magen är.

Dessutom kan det bli vansinnigt jobbigt för ryggen att bära på framsidan (alla som varit gravida vet :) Själv klarar jag inte många kilo på magen utan att få ont i ryggen, men många tiotals kilo på ryggen däremot.

Redan innan jag lärde mig prata spanade jag efter kantareller från en Haglöfsstol. Jag brukade ropa "Hams!" istället för svamp, och peka. Det hade varit svårt om jag suttit med näsan mellan morsans/farsans nyckelben...

cykelstina; sa:
När vi är ute får han gå själv, möjligvis sitta på axlarna korta stunder. Han kommer inte i Haglöfsmesen längre, benen är för långa.

Ja, det är ju en av fördelarna med en bärsele - att det inte är ett långt rör som ungen ska ner i.
Å andra sidan kan ju stora barn som sagt sköta sitt eget knatande.

Det blir en lång inköpslista det här, man måste ju testa en sån där bärsjal också (sitter och kollar runt lite på webben).
Bärsjal, bärstol (inte en Haglöfs, dock, eftersom jag vill ha en från det här årtusendet), babybjörn, Ergo-bärsele. Och barnvagnen.
Det blir mycket för ungen att betala tillbaka när den blir tennisproffs :)

Strykarräven; sa:
Redan innan jag lärde mig prata spanade jag efter kantareller från en Haglöfsstol. Jag brukade ropa "Hams!" istället för svamp, och peka.
Jag kan ge mig på att du inte satt still när du spanade efter svampen... :)
När de små liven lärt sig sitta har de snart balans att luta sig och det kommer de att göra för att se på omvärlden. Ett stablit bärsystem behövs således.

Nordesjö; sa:
Det blir en lång inköpslista det här, man måste ju testa en sån där bärsjal också (sitter och kollar runt lite på webben).
Bärsjal, bärstol (inte en Haglöfs, dock, eftersom jag vill ha en från det här årtusendet), babybjörn, Ergo-bärsele. Och barnvagnen.
Det blir mycket för ungen att betala tillbaka när den blir tennisproffs :)

Gör som vi gjorde lägg 300 på en begagnad barnvagn så får du kanske lite utrymme i budgeten för övriga pryttlar. Köp inget nytt i onödan.

Thure

cykelstina; sa:
Det där med vikt, vår 5,5-åring väger 18 kg. Han är iofs ett slankt kvicksilver, men få av hans huvudet högre kompisar väger över 20 kg. När vi är ute får han gå själv, möjligvis sitta på axlarna korta stunder. Han kommer inte i Haglöfsmesen längre, benen är för långa.
Och då känns det rent instinktivt ännu mer konstigt att stoppa ned ett långt, nästan 20-kilos barn i en påse på magen... Blir mer som ett slags gåstol... Men stabilt som attan.

Strykarräven; sa:
Och då känns det rent instinktivt ännu mer konstigt att stoppa ned ett långt, nästan 20-kilos barn i en påse på magen...

Jag börjar känna mig tjatig nu :), men med bärsele bär man större barn på ryggen.

För mig verkar skillnaden mellan bärstol och bärsele(inte Babybjörn) bärmässigt vara ungefär densamma som mellan ramsäck och softpack.
[Ändrat av Nordesjö 2006-01-26 kl 19:34]

Nordesjö; sa:
För mig verkar skillnaden mellan bärstol och bärsele(inte Babybjörn) bärmässigt vara ungefär densamma som mellan ramsäck och softpack.
En skillnad som jag noterat på de bilder jag sett är att bärselarna inte går lika långt upp på ryggen på barnet som bärstolar gör. Mindre stöd för barnets rygg, påverkar då man bär länge eller barnet vill ta en tupplur.

Re: Bärsjal

Ulrica; sa:
Mer om bärsjalar kan du läsa om på http://www.sjalbarn.se

Tack för tipset - jag hittade den också när jag letade runt på webben, och fick en hel del bra info.

Ett problem som jag har upptäckt är svårigheten att hitta människor som seriöst har provat både och.

Antingen är det sjalfrälsta som fnyser åt bärstolar eftersom de bara har testat Haglöfs 1700-talskonstruktion, eller så är det friluftare som fnyser åt bärselar eftersom de ser en Babybjörn framför sig.

Men några gränsöverskridare finns, och de verkar använda sele och stol för olika typer av turer.

Vi har en Patapum hellt outstanding med barn upp till ca 10kg. Sedan kanske bärstol är att föredra.
Var ute på resa i 2månader med våran lilla tjej 10månader och bar henne där fram antingen i Patapum eller med bärsjal (Ella Roo)och 75l ryggsäck på ryggen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ingle Bärstol eller bärsele typ Ergo Barn och friluftsliv 20
Magnoliamountain Köpte bärstol utan säkerhetssele farligt? Barn och friluftsliv 9
Listigaräven Bärstol Minimeis - åsikter? Barn och friluftsliv 0
c2h5oh Kläder bärstol vinter Barn och friluftsliv 8
Blaise Bärstol? Barn och friluftsliv 4
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Joswap Bärstol Osprey vs. Vaude Barn och friluftsliv 6
En_man Finns kombinerad bärstol och ryggsäck? Barn och friluftsliv 8
myrddraal Bärstol Barn och friluftsliv 7
gavagai Behöver snabb hjälp ang. bärstol/sele! Barn och friluftsliv 4
Karolina P Myggskydda barn i bärstol? Barn och friluftsliv 2
Crilloan Sörmlandsled med med barn i bärstol Barn och friluftsliv 0
Hs Bobbo Hur ändra höjden på Bergans bärstol? Barn och friluftsliv 0
Knyttet och K Bärstol från Axel & Ida Barn och friluftsliv 9
Boots Bärstol Haglöfs Barn och friluftsliv 13
JacobS Bärstol med bra stöd Barn och friluftsliv 9
Ollebolle Sova i bärstol...? Barn och friluftsliv 11
lassesjogren Bärstol Barn och friluftsliv 24
fiddeliten Hjälp med vaudes bärstol!!! Barn och friluftsliv 5
Jessica J Sol-/regnskydd till Norröna bärstol? Barn och friluftsliv 3
dr_ljungberg Bärstol för barn. Vad regerar? Barn och friluftsliv 26
andersw84 Pappaledig söker råd om bärsele eller bärryggsäck/stol Barn och friluftsliv 10
MAW Pogane bärsele? Barn och friluftsliv 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg