• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Bärbar stereo anläggning

Hej, Jag tänkte ställa lite frågor angående en produkt som jag och min projektarbetes grupp hade tänkt göra.

Vår produkt består av en portabel stereo anläggning som drivs på ett miljövänligt sätt. Vi använder oss av
ett bilbatteri som laddas upp genom en solcell vilket gör att du kan spela musik även på natten. Efter som att bilbatteriet
är återladdningsbart behöver man inte köpa nya batterier hela tiden utan bara låta den stå ett tag under dagen så är
den redo för användning.

Vår produkt består av en hel stereo anläggning som är portabel som du skall kunna ta med till
t.ex. stranden, campingen, utefester, altanen Kanske i fall du vill ha musik medan du solar, du kan ha med dig den I princip överalt. Du kan dessutom ansluta en ipod eller liknande till stereo anläggningen, du kan såklart också
lyssna på cd-skivor i vilket format som du själv föredrar.

Nu när ni vet lite mer om vår produkt undrar jag vad tycker ni verkar bra/dåligt, vad saknas på lådan, är det
något som du skulle kunna tänka dig att införskaffa. Säg precis vad ni tycker, alla svar är bra svar för oss.

Tack för att ni tog er tid att läsa detta och hoppas ni tycker det verkar intressant.



P.S i fall ni undrar något så fråga på.
 
Vad är definitionen av "stereoanläggning" här? Det finns väl knappast någon som fortfarande lyssnar på musik från CD/DVD?
 
En MP3-spelare (ev. med radiofunktion) och ett par batteridrivna datorhögtalare?

Vill man kunna lyssna på CD får man lägga till en portabel CD-spelare, vill man kunna lyssna på gamla kasetter (vem gör det idag?) får man damma av sin gamla freestyle.

Ett bilbatteri är väl f.ö. inte särskilt miljövänligt, och jag skulle ju inte vilja kalla ett bilbatteri för "portabelt" direkt... Ett bilbatteri innehåller också rejält mycket mer energi än vad en solpanel kan ge under en dag. Och på dagtid ska väl solpanelen både ladda batteriet och driva stereon? Det lär behövas en rejäl panel då, antagligen ett par kvadratmeter. Portabelt? Knappast...
 
Jag lyssnar fortfarande på kasett, i bilen och snickarboa.
Hemma blir det andra format.
Det är ett helvete o hitta bra bilbandare, så har ni en som funkar bra, så säg till...

Som det skrivs, så måste nog batteriet vara av en klass typ senaste, som laddas lätt, och är lätt,
samt kan ge effekt, en omöjlig uppgift låter det som...
Men de där batterierna som finns i de moderna ubåtarna kanske finns i miniformat?;)
 
Kanske dubbla kasettdäck så kan man bära ut sin bilbatteridrivna stereo i fjällvärden och fälla ut solfångaren för att där piratkopiera några C-90 crome med dolby-c ?
 
Kassettband?
Finns det att köpa fortfarande???
Känns lite antikt och förra årtusendet...

Döm om min förvåning när det kom information från skolan inför min dotters skolstart i höstas, att de förväntades ha med sig varsitt OINSPELAT KASSETTBAND! Tydligen gör fröken små intervjuer med barnen under hela lågstadiet, som de sedan får ta med hem. Som tur var hade vi - hamstrar som vi är - kvar några osprättade kassetter i en byrålåda.

Vad gäller den portabla stereon så antar jag att det bästa användningsområdet är strandpartyn där man vill kunna kräma på ordentligt. I andra lägen brukar man väl inte vilja störa omgivningen med sin egen musik utomhus... Tanken är nog god för ett hobbyprojekt, men något marknadsvärde tror jag inte att stereon kommer att ha.
 
Kassettband?
Finns det att köpa fortfarande???
Känns lite antikt och förra årtusendet...

Antikt ?, förr årtusendet?, glöm inte vinylens/skivspelarens renässans !

Jag som har 100 tals kasetter med kanonmusik som jag inte
orkar flytta över till nåt USB minne.... suck

Undrar om motståndarna till fildelning/kopiering kommer att straffa mig...
 
Du har ju faktiskt betalat den extra kassettskatt som regerinen lade pâ alla kassetter en gâng i tiden, och i o m det sâ fâr du kopiera för glatta livet.
Sen innebär upphovsrätten att du för eget och dig närstâendes bruk fâr kopiera en CD.
Vi har ju dessutom kopieringsskatt pâ tomma CD / DVD sâ STIM fâr en slant varje gâng vi gör en säkerhetskopia av semesterfotona.
För bärbar musik till flera än min egen förnöjelse tycker jag t ex Audio Pros bärbara iPodspelare är utmärkt.
 
Titta på Tivoli Audio PAL:
9194.jpg


Liten, robust, bra (mono-)ljud snygg i olika färger. Men dyr.

Gör en sån med solcell och stereoljud. En inbyggd radio kan vara trevligt, men att bygga in en massa skiv- och bandspelare kommer bara göra den klumpig. Låt folk koppla till sin telefon eller mediaspelare. Det är ju trots allt 2008.

Bilbatteri låter som en lösning som snarare gör den "flyttbar" än bärbar.
 
Martin, nu börjar det likna nåt !
Där har man ju med sig sin musik, o kan koppla in.

Jag själv har en Panasonic RF-B65, den kostade 2000:- spänn 1995, det är ett oslagbart ljud i den.
Men den har ingen spelare, bara radio, men det finns mycket trevlig musik från hela världen att lyssna på, då den täcker
87,5-108mhz,153-519kHz,522-1611kHz, samt 1615-29.999Mhz, samt SSB

Nu har det visst dykt upp en internetradio som är bärbar.
Och jag väntar tills priserna sjunker, och barnsjukdomarna är borta.
 
Senast ändrad:
Titta på Tivoli Audio PAL:
9194.jpg


Liten, robust, bra (mono-)ljud snygg i olika färger. Men dyr.

Gör en sån med solcell och stereoljud. En inbyggd radio kan vara trevligt, men att bygga in en massa skiv- och bandspelare kommer bara göra den klumpig. Låt folk koppla till sin telefon eller mediaspelare. Det är ju trots allt 2008.

Bilbatteri låter som en lösning som snarare gör den "flyttbar" än bärbar.
Ungefär sådär, fast stereo, har min steroanläggning sett ut hemma sedan jag fick en Ipod i födelsedagspresent. Hade redan två gamla Harmon Kardon- högtalare med inbyggd förstärkare. De kom till heders igen.

Att bara ladda upp en Ipod via solceller borde gå bra, högtalare med stärkare kräver nog mer. En allroundvariant av solcellsladdare som man kan ladda kamerabatterier, lampbatterier, Ipod och, okey då, mobiltelefon med, dvs. allt möjligt, vore bra.

Raskesven