Bärbar sommarstuga

Tänk på att "skorstenen" kan bli het så isolering runt en bit upptill för att skydda tältväven är nog inte helt fel.

det beror ju förstås på vad du menar med mellan-sverige, min idé kanske inte är fullt så realistisk om du tänkt hålla till i nacka-reservatet. men kan du tänka dig att åka en bit från dom större städerna och där dra dig ganska långt in i skogen, samt hitta en plats som ligger i någon av dom stora bolagens skogar behöver du väl inte släpa allt fram och tillbaka varenda gång.

i sådana områden jag tänker på är det ju knappt en kotte, om man gör det lite undanskymt ska man ju ha maximal otur om någon ser och hetsar upp sig över att man på ett snyggt sätt lämnat en kamin, nån bänk, en pressäning, lite slanor osv.

om jag hittade en verkligt öde plats, som låg långt från leder och stigar där det brukar vara folk skulle jag inte ens dra mig för att samla ihop nerblåsta träd, kapa upp dom och göra ett litet gapskjul eller liknande. finns det riktigt mycket virke på platsen skulle jag nog tom kunna timra upp en liten 2,5*1,5m stuga. men det är ju jag det.

Nu är min pappavecka slut så nu ska jag fortsätta mitt projekt.
Har inhandlat 3 kojor från ikea från vilka jag ska använda fiberpinnarna. Från varje koja får jag en ca 6 meter lång valvbåge. Återkommer med exakt vikt och längd.
Jag ska bygga ett kupoltält, kolla här och här.
Sen ska jag göra en vedkamin så jag tänker mig slutresultatet något sådant här.
Återkommer på torsdag 8e april med foton på verkliga saker.
Ska också börja experimentera med att torka mat i helgen.

ps. grå bitar runt kaminen ska föreställa stenar :) för magasinering av värme

ikeapinnarna

de där ikea "bågarna" är riktigt veka om du har tänkt att förlänga dem. tror då mer på "el-rör" som man drar kablar genom... de är sega och går att få i olika dimensioner.
Men prova du med de där pinnarna först (mitt test efter demontering av sonens kojja gav inte mersmak)

BZ/

Har du på riktigt köpt kojan från ikea för att ta pinnarna ifrån? Dåliga tält är gratis hos närmaste granne som vill ha ett bättre. Rusta tält som kostar 299 nytt får man ju i bakskallen om man inte passar sig.
ALLA tältpinnar är bättre än den där ikea varianten.

Allt är ännu på experimentstadiet, det kanske slutar med ett vanligt tält, då vill jag inte stå där med 18 meter kevlar-titanium-komposit-nasa pinnar. Om det faller väl ut så skaffar jag bra pinnar och bra väv, kanske av Uffe på hopp shop. Lugn, jag ska inte bo ett halvår på Kala Patthar :)
Fixar presenningen i kväll. Ha det gott.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg