johankse; sa:Efter besök hos YFO i Malmö stryker jag härmed allt efter fackhandeln i mitt första inlägg. Men uppenbart är att för att systemkamror skall överleva nordiskt normalväder krävs dykarhus tv. Dvs de är ännu inte bärbara utan bara släpbara.
Har fått de svar jag frågade efter, tack.
Go tur
Handlarna säger officiellt att kamerorna knappast tål nåt vatten alls. Det är naturligt eftersom de måste hålla ryggen fri. I praktiken tål vädertätade kameror som D200 nog svenskt normalväder, i alla fall om man ska tro alla vittnesmål från yrkesfotografer som använder dem dagligen i ur och skur. Fast då måste man också ha vädertätade objektiv som 17-55 f/2.8 och den kombinationen blir på gränsen till "bärbar".
Dock: även om de tål ösregn varje dag i 100 dagar finns det varje dag en liten sannolikhet att det ska råka leta sig in en droppe vatten och förstöra en viktig komponent, även om den är liten. Dessutom ska man komma ihåg att yrkesfotografer 1. oftast servar sin utrurstning regelbundet, 2. ser kamerorna som verktyg som byts ut med jämna mellanrum och inte som halvlivslånga investeringar som vi andra, och 3. har flera kamerahus med sig som back-up om ett skulle gå sönder.
F.ö. är även Nikons konsumentkameror enligt min erfarenhet betydligt stryktåligare än man kan tro. Jag tar fram min D50 i regn och rusk utan att tveka. Jag brukar undvika att det formligen rinner vatten om den, men lätt regn har inte varit något problem.
Johannes