Haha, ja jag brukar bära plyfa-skivor sådär också. Finns liksom inget annat smidigt sätt
"Still Alive", kommer du ihåg vilken bok det var?
Jo jag är helt medveten om att det tar sin tid att lära kroppen nytt, jag minns när jag började gå med barfotaskor och muskelfästena i fötterna värkte efter bara några hundra meter. Nu går jag alltid i såna skor och "vanliga" skor med klack känns som träskor på fötterna. (Ett litet sidospår: Jag hade svårt att hitta rätt gångstil dock, ni som bytt vet att man inte riktigt kan gå som förut pga att hälen slår i för hårt, och testade lite olika tills jag hittade ngt som författaren jag nämnde ovan kallade för "glidewalking" som enl henne är människans naturliga gångstil, o det känns som handen i handsken med barfotaskorna. Plus man får en vältränad röv då den används mer
Detta med gångstilen är kopplat till ryggradens hållning och det var så jag kom in på att bära saker på huvudet, vilket ju gör susen för den naturliga hållingen)
Jag ska iväg till fjälls och vandra 5 dagar snart och ska börja testa bärandet så smått då, ska montera fästen för tumpline på min vanliga rygga och testa lite. Och se om det är skönt att bära ryggsäcken ovanpå huvudet korta sträckor. Om inte annat så är det ju jättebra att variera lite för att avlasta axlarna ibland. Har lättpackning så det blir inte så brutalt ändå, den väger typ 5-6 kilo plus mat.