Bada bastu i tältet ?

Det är viktigt att man väljer stenar som inte har legat i vatten, alltså, inga stenar från jokkar, sjöar och andra vattendrag. Stenar som legat i vatten kan explodera – och jag menar verkligen explodera – och du kan bli verkligen illa skadad av stensplitter.

Att ta ”vanliga” stenar som blivit våta av regn osv är alltså ok – men aldrig stenar som legat i vatten.

Porösa stensorter eller stenar som är spruckna och som kan innehålla vatten kan också explodera av ångan inne i dem när de värms upp – eller när de kyls av när man slår vatten på dem.

Av denna anledning används t.ex lavasten eller täljsten som bastustenar.

Thomas

När jag var på ett scoutläger i Australien för en massa år sen (10th Australian Rover Moot i slutet av 80-talet) så hade finnarna med sig ett vedeldat bastuaggregat och körde sauna i ett tält där. Jag provade det dock aldrig.

Det största problemet är väl att få upp värmen, en tältduk isolerar ju inte särskilt mycket. Ångan lär ju inte vara nåt större problem att hålla inne, det vet vi ju hur det är med kondens i tält.

Under en övning med hemvärns-ungdom så fixade vi en fält-bastu. Först samlade vi ihop en stor mängd stenar som vi byggde själv ugnen av, ett antal "knäppetält" som knipsades ihop och sen kanske tio stänger av björkar.

Vi byggde ugnen som en kruka, eller hur man nu ska säga. Sen eldade vi i botten på den i några timmar och därerfter "välte" vi kruk-väggarna till en hög. Därefter drog vi över stängerna och knäppetälteten. Det blev ganska bra, först lite bastu och sen ett kallt dopp i Kalixälven.

Saknade dock något att sitta på, hade man haft en bänk eller nått så hade det var fint.

Jag och mina vänner använder ett äkta bastutält från Finland med kamin och allt när vi är i fjällen och fiskar. Fungerar perfekt och är lätt att ta med sig. En oslagbar upplevelse.

Senast ändrad:
Det funkar rätt bra att isolera tältet/presenningen med sovsäckar som man lägger på utsidan av av tältduken/presenningen.

Tycker en pocnho är ett kalas aternativ om man bara är 1-2 pers

Har hört att man kan hyra bastutält, om man vill testa på. Det är en helt obeskrivlig känsla att komma ut ur tältet och hoppa ner i älven efter en regnig/blåsig dag på fjället.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg