Axel Hambergs observatorium

Jag är lite sugen på en Sarekvandring med ett besök vid Axel Hambergs observatorium. Enklast verkar ju vara att starta i Kvikkjokk och gå dit men vart går man sedan? Var avslutar man lämpligast? En veckas tur plus några topptursdagar är lagom.

Jadu, Fortsätt vidare in i Sarek vetja... Runda Loametjåhkkå på 1260-hyllan, Luohttoláhko och vidare genom Niejdariehpvágge eller korsa Gådokjåhkå på bron för att kika på Rapadalen från Gådokvárásj eller högre upp från Gådokgájsse. Möjligheterna är många...

Om du gärna vill upp på Bårddetjåhkå i fin väderlek kan det ju vara en idé att planera så att du kan hålla dig nära massivet i flera dagar vid behov, kanske kolla efter några fler dagsutflyktsmål i närheten. I så fall kan det vara bäst att gå en runda tillbaka till Kvikkjokk igen som du kan korta av eller förlänga beroende på kvarvarande tid.

Vid detta scenario skulle du efter Bårddetjåhkkå kunna gå och kolla nedre Rapadalen från Bågevárásj eller om du inte har något emot lite snårskog och sankmark, runda Alep Suobbatjávrre och knalla upp på Tjahkkelij (lika fint men mer sällan besökt än Skierffe) innan du tar Kungsleden tillbaka mot Kvikkjokk. Vanligaste och enklaste sättet att bestiga (och ta sig ner från) Tjahkkelij är från nordväst, övriga sidor är väldigt branta. Det finns en liten sjö uppe på berget som kan fungera som driksvattentäkt vid övernattning.

För att få bättre tips är det nog bra om du skriver lite mer om vad du vill ha ut av turen, vilken tid på sommaren du vill gå, var du har varit tidigare och vad du vill se...

Sorry, för min otydlighet. Det verkar ju ganska klart hur man tar sig dit så jag hade hoppats att det fanns något bra sätt att fortsätta men inser att det inte gör det.

Jag har vandrat en gång tidigare i Sarek, då gick vi Bastavagge och Ruohtesvagge med toppturer till Svarta spetsen och Ahkka. Vi hade allt från storm och ösregn till solsken. Jag sitter med Sarek-kartan och Grundstens På fjälltur i Sarek och försöker lägga pussel. En sak som jag lärde mig förra gången jag var i Sarek är att om Grundsten skriver att det är jobbigt så är det troligtvis jobbig. :)

Helst undviker jag väl för mycket vide och för mycket träskmarker. Grundsten skriver så här om södra sidan om Rapadalen Rapadalens södra och västra sida ligger otillgängligt och har bitvis extremt svårframkomlig terräng. Ungefär där någonstans gick den delen bort.

Planerna är fortfarande väldigt lösa men det är sommarvandring vi pratar om, kanske slutet av juli. Jag har absolut tänkt på behovet av reservdagar om det är dåligt väder när toppturen är tänkt.

I övrigt så har jag egentligen inga specifika önskemål på turen. Jag tror att det är fint på många ställen och toppar finns det ju gott om ifall det skulle bli tid över någonstans. Jag går inte på glaciärer.

Problemet är inte att det inte finns någon bra fortsättning utan problemet ligger i det motsatta; valmöjligheten är stor! Om du inte gillar snårig vegetation och blöta så kanske det är klokt om du undviker syd/västsidan på Rapadalen och nedre Sarvesvágge. Men det finns ju mycket annat att upptäcka, övre Njoatsosvágge, Luohttoláhko med Noajdde som en lättbestigen sidoutflykt, Sarvesvágges kanjon, Niejdariehpvágge och vidare till Alkavare kapell (här finns lite vide men stigar igenom) och därefter Násasvágge eller sväng höger istället och ta Álggavágge mot Skárjá... Eller knalla mot Stáloluokta. Eller gå tillbaka mot Kvikkjokk via Tarrekaisemasssivet (Vállevágge)...

Fortsätt du med att läsa Grundstens bok och studera kartan så hittar du säkert någonting mer som känns lockande. Därefter kan du söka på allt som du blev nyfiken på här på Utsidan (eller fråga här i tråden). Sarek är ett väldigt omtyckt diskussionsämne här på forumet och de allra flesta platser finns redan omnämnda...

Att drömma sig bort och planera är ju halva nöjet med fjällturer, lycka till!

Rapadalen

Eftersom du inte passerade nedre Rapadalen på din förra Sarektur så skulle jag planera in en titt på denna om jag vore du. Rapadalen gör sig bäst om den betraktas lite ovanifrån så låt inte snåren nere i dalbotten avskräcka. Jag tänker till exemel att du efter Bårddetjåhkkå går till bron över Gådokjåhkå för att därifrån ta en dagstur bort mot Gådokvárásj. Därefter fortsätter du genom Lullihavágge och Noajddevágge till Luohttoláko...

Tack för alla tipsen!

Jag har många olika drömmar på gång nu, det är både skidor och vandring, så snart får jag väl sätta igång och sätta dem i verket. :)

Alkavare var en tanke från början, jag blev lite sugen på otillgänlighetspunkten som ligger inte så långt därifrån om jag förstår det rätt. Däremot kändes det väl långt att gå vidare hela vägen till Ännonjalme därifrån, men helikopter har jag ju inte tänkt på. Att sluta i Staloluokta skulle ju kunna vara ett alternativ.

Jag sitter och tittar på kartan och funderar, över topparna norrut. Toppen Bårddetjåhkkå, 2005 meter är självskriven om man går till observatoriet, men hur är det med topparna norrut. Det ser nästan ut som om det skulle gå att gå till åtminstone 1951 och Balgatjåhkkå, 2002. Sedan kanske det är svårt att komma över till Tvillingryggen även om jag gissar att glaciären är mindre i verkligheten än på kartan. Är det någon som har gått över de här topparna?

Jag sitter och tittar på kartan och funderar, över topparna norrut. Toppen Bårddetjåhkkå, 2005 meter är självskriven om man går till observatoriet, men hur är det med topparna norrut. Det ser nästan ut som om det skulle gå att gå till åtminstone 1951 och Balgatjåhkkå, 2002. Sedan kanske det är svårt att komma över till Tvillingryggen även om jag gissar att glaciären är mindre i verkligheten än på kartan. Är det någon som har gått över de här topparna?

Hej!

Så vitt jag förstår är det repsäkring som gäller över Palkatpakte och Lillpalkat. Tydligen finns det ett par hammare och hak.

http://www.google.se/imgres?imgurl=...4GQCQ&tbm=isch&client=safari&ved=0CBwQMygAMAA

Mvh Filiokus

Jag har många olika drömmar på gång nu, det är både skidor och vandring, så snart får jag väl sätta igång och sätta dem i verket. :)
Samma här, planerar fjällturer i en mycket högre takt än vad jag kan avverka. Har säkert 20 turer med olika längd och i olika områden färdigplanerade...
Alkavare var en tanke från början, jag blev lite sugen på otillgänlighetspunkten som ligger inte så långt därifrån om jag förstår det rätt. Däremot kändes det väl långt att gå vidare hela vägen till Ännonjalme därifrån, men helikopter har jag ju inte tänkt på. Att sluta i Staloluokta skulle ju kunna vara ett alternativ.
I dessa trakter skulle jag vilja rekommendera en topptur upp på Álátjåhkkå. Eftersom berget ligger så fritt är det makalös vy i alla riktningar. Man kan bl.a. se Áhkká, hela raden av Sarektoppar, Sulitelma, Padjelantas stora sjöar och gränsfjäll mot Norge. Läs Grundstens beskrivning av utsikten.
Har för mig att det krävs klätterutrustning åt det hållet, har inte Grundsten skrivit några rader om detta i sin beskrivning av topptur till Bårddetjåhkkå (Pårtetjåkkå)? Däremot ska det gå fint att vandra på kammen åt andra hållet hela vägen till Boarektjåhkkå (en av mina många fjälldrömmar...).

Har för mig att det krävs klätterutrustning åt det hållet, har inte Grundsten skrivit några rader om detta i sin beskrivning av topptur till Bårddetjåhkkå (Pårtetjåkkå)? Däremot ska det gå fint att vandra på kammen åt andra hållet hela vägen till Boarektjåhkkå (en av mina många fjälldrömmar...).

Ja att det gick åt/från andra hållet hade jag koll på. Nu har jag läst lite noggrannare och det nämns i en mening att det krävs klätterutrustning. Det har jag inga planer att bära på så det går bort.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg