Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare?

Om någon skall ha en enda kikare så skulle jag rekommendera något i stil med 7x28.

Det är udda att inte kikare med optisk bildstabilisering slagit igenom mera.

Thure
 
Planerat användningsområde styr för mig vilken kikare som är lämplig. Som allround passar kring 30 mm objektiv med 7-8 ggr förstoring för många. Fågelskådare brukar ofta gå upp mot 40 mm objektiv för att få bättre bild.

Det stämmer att maximala linsöppningen blir mindre när man blir äldre. I teorin är därför t.ex. en 8x56 bortkastad på en 50-åring där utgångsöppningen på kikaren är 7 mm. Vid verklig användning stämmer det inte. Det är lättare att hålla kikaren rätt än med t.ex. en 8x40 där utgångsöppningen är 5 mm. Har du den senare måste du hålla kikaren exakt rätt för se så bra som möjligt. Det är inte lika noga med en kikare med större objektiv, vilket gör den mer lättanvänd vid skymning.

Är vikt och storlek viktigast är en 8x20 ett bra val. Ska du se så bra som möjligt i skymning är en 8x56 bra.
 
Nato valde 7x28 då alla stridande skulle bli eldopservatöter Optimerad förstoring,ljusstyrka samt
skärpa.

Om någon skall ha en enda kikare så skulle jag rekommendera något i stil med 7x28.

Det är udda att inte kikare med optisk bildstabilisering slagit igenom mera.

Thure

Kan inte hitta någon som säljer 7x28? Men tror oavsett att den hamnar lite väl nära min befintliga 8x32 som är lite för stor att släpa med sig på vardagsvandringarna.

Om jag inte satsar på en rangefinder, vilket ni kanske övertalat mig att låta bli. Är 8x25 eller 10x25 en ok lättviktskompromiss? Finns ju även några 12x25, men misstänker det blir smalt och skakigt?
 
Planerat användningsområde styr för mig vilken kikare som är lämplig. Som allround passar kring 30 mm objektiv med 7-8 ggr förstoring för många. Fågelskådare brukar ofta gå upp mot 40 mm objektiv för att få bättre bild.


Är vikt och storlek viktigast är en 8x20 ett bra val. Ska du se så bra som möjligt i skymning är en 8x56 bra.

Enkelt gå ner i en större jackficka och "ok" prestanda under 300g.
Då verkar det som att man mestadels landar i 8x25 eller 10x25?
 
I slutändan kommer det ner på dina prioriteringar. Jag skulle inte heller skaffa en 28:a om jag hade en 32:a. När det gäller mindre kikare är de (i alla fall för mig) svåra att hålla stilla. Därför hade jag tittat efter 7-8 ggr förstoring. På en 56:a kan jag tänka mig 10 ggr -- men inte på en liten kikare.

20 eller 25 mm objektiv beror på vad som är viktigast -- att se bra, eller att ha en liten kikare. Det valet är högst personligt.

Sedan kommer frågan vad det får kosta. Bättre optik är dyrt. En hyfsad 8x25 är inte ett dåligt val.
 
Försvarsmakter runtom väljer handhållna kikare med förstoringen 6-7x beroende på vår begränsade förmåga att under ansträngning se skarpt i en kikare med 8-10x förstoring. Även detta är baserat på erfarenhet.
 
Försvarsmakter runtom väljer handhållna kikare med förstoringen 6-7x beroende på vår begränsade förmåga att under ansträngning se skarpt i en kikare med 8-10x förstoring. Även detta är baserat på erfarenhet.
Det vore ju relevant om trådskaparen var en försvarsmakt. Det är hen inte. Han skall nog inte leda artilleri under beskjutning, inte heller kånka på fullbumpor med grg ammunition, inte sätta upp en uva, inte minera, inte skjuta enkelskott mot misstänkta punkter osv. Vad försvarsmakter sysslar med är helt IRRELEVANT för gement folk som vill idka friluftsliv. Karln har en kravspec och vi bör nog anta att han är kompetent nog att förstå vad han behöver.
 
Det vore ju relevant om trådskaparen var en försvarsmakt. Det är hen inte. Han skall nog inte leda artilleri under beskjutning, inte heller kånka på fullbumpor med grg ammunition, inte sätta upp en uva, inte minera, inte skjuta enkelskott mot misstänkta punkter osv. Vad försvarsmakter sysslar med är helt IRRELEVANT för gement folk som vill idka friluftsliv. Karln har en kravspec och vi bör nog anta att han är kompetent nog att förstå vad han behöver.
Det finns nog de här på utsidan som ibland bär uniform. Folk i uniform använder kikare för varierande ändamål. Att bredda sin kunskap om kikare genom att lära hur olika användare använder kikare är väl en av syften med forum, kunskapsdelning och breddning.
Jag tänker inte köpa kikare men finner det ändå intresant att lära mig mer, t ex hur professionella användare som eldeldare väljer kikare och sedan använder den.

/Patrik, som inte bor i Ekebo (högst internt skämt för de som sett den klassika militära utbildningsfilmen "Jag är eldeldare" eller var det möjligen i "Förebudet")
 
Det finns nog de här på utsidan som ibland bär uniform. Folk i uniform använder kikare för varierande ändamål. Att bredda sin kunskap om kikare genom att lära hur olika användare använder kikare är väl en av syften med forum, kunskapsdelning och breddning.
Jag tänker inte köpa kikare men finner det ändå intresant att lära mig mer, t ex hur professionella användare som eldeldare väljer kikare och sedan använder den.

/Patrik, som inte bor i Ekebo (högst internt skämt för de som sett den klassika militära utbildningsfilmen "Jag är eldeldare" eller var det möjligen i "Förebudet")
Det är som att gå in på ett jaktforum och säga att helmantlad 5.56mm är den bästa ammunitionen för det har nato sagt. Pisstöntigt och möpigt. Fråga en sjökapten, de är minst lika proffessionella och lika fordonsburna som soldater (majoriteten av stridande förband är idag mek.skytte). Sen tror jag nog att just eldledare med det som huvudsaklig stridsuppgift knappast förlitar sig på en kikare som får plats i fickan, utan snarare drönare, gps, laserriktmedel, alternativt större optiska hjälpmedel.
 
Det är som att gå in på ett jaktforum och säga att helmantlad 5.56mm är den bästa ammunitionen för det har nato sagt. Pisstöntigt och möpigt. Fråga en sjökapten, de är minst lika proffessionella och lika fordonsburna som soldater (majoriteten av stridande förband är idag mek.skytte). Sen tror jag nog att just eldledare med det som huvudsaklig stridsuppgift knappast förlitar sig på en kikare som får plats i fickan, utan snarare drönare, gps, laserriktmedel, alternativt större optiska hjälpmedel.
Jag hade gärna läst om vad sjökaptener och andra profesionella kikaranvändare väljer för kikare och varför. eldeldare var bara ett exempel som tidigare togs upp i tråden. Om inte du vill läsa de inlägget och tykcer de är fåniga så kanske det finns andra som finner dem intressanta. Jag har inte hller sagt att en eldledares kikarval är det bästa för alla. Låt oss gärna fortsätta diskutera kikare utifrån både amatörers och porffsanvändares synvinklar (oavsiktlig ordvits).

/Patrik
 
Det vore ju relevant om trådskaparen var en försvarsmakt. Det är hen inte. Han skall nog inte leda artilleri under beskjutning, inte heller kånka på fullbumpor med grg ammunition, inte sätta upp en uva, inte minera, inte skjuta enkelskott mot misstänkta punkter osv. Vad försvarsmakter sysslar med är helt IRRELEVANT för gement folk som vill idka friluftsliv. Karln har en kravspec och vi bör nog anta att han är kompetent nog att förstå vad han behöver.

Nej, det var inte tanken, men nu när du nämner det låter det lite kul och som saker man kanske skulle komma igång med? :giggle:

Skämt åsido, ingen fara med alla input på kikare nu när jag övergett tanken på avståndsmätare (vilket kanske ger en fingervisning om nivå på kompetens?) men det lutar väl mest åt någon form av billig 8x24, 8x25 eller 8x26 efter lite mer research...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonssonmartin Avståndsmätare Utrustning allmänt 4

Liknande trådar