Avgör en tvist!

Vill du hjälpa mig och min sambo att avgöra en tvist? Tänker fjällvandra i sommar men har lite olika uppfattningar om packning och förutsättningar. Imorse blev vi ordentligt uppretade när vi diskuterade frågan. Jag menar att man bör packa inför en veckas ihållande snöblandat regn, minusgrader och allmänt jobbigt. Han däremot menar att jag är en pessimist och att ett par shorts räcker. Som varmare klädesplagg föreslog han plyschbyxor om jag nu var så kinkig. Så vad säger du? Är jag alltför pessimistisk eller han alltför optimistisk?! Mycket tacksam för hjälp!!

Packning

Hejsan!

Hoppas att detta kan hjälpa lite...

Angående packningen så beror det lite på vart och när ni skall vandra. Dvs. om det är på högfjället där man är mer utsätt för väder och vind, eller om det är mera lågland etc.

Jag skulle nog vilja påstå att det är optimistiskt att endast ta med ett par shorts. Förstärkningsplagg kan varmt rekommenderas. Fastän det är varmt och gott på dagen kan det bli tänligen svalt framåt kvällskvisten. Däremot behöver man inte överdriva det hela med att ta med vintergarderoben.

Visst har jag varit på vandringar när förstärkningsplaggen mest har legat som utfyllnad i ryggsäcken. Jag skulle dock aldrig fara utan dem. Vad händer om man överraskas av uruselt väder och sitter där i sina shorts? Med den tanken kan jag gott bära på lite mer packning...

Hoppas att ni löser tvisten och att ni får en trevlig tur!
Hälsningar

/Thomas
[Ändrat av Adventure 2003-03-20 kl 11:49]

Haha!

Det är ju en viss skillnad mellan pessimism och realism.

Packa för strålande sol och stormande spöregn, från 5 till 25 grader.
Fjällen ligger där det är minst antal soltimmar, mest molnighet, mest nederbörd och senast sommar i hela landet.
Statistik: http://www.smhi.se/sgn0102/n0205/statistik.htm

I och för sig har jag gjort fjällvandringar där jag hade klarat mig med shorts. Jag har också gjort vandringar där jag använde långbyxor och regnställ varje dag, och önskat att jag hade ännu mer kläder att förstärka med.
Om din sambo är så duktig på att förutsäga vädret att han kan klarar sig med kortbrallor föreslår jag en anställning på SMHI.

Mysbrallor ser jag överhuvudtaget inte meningen med. De är tunga och gjorda av kylande, sugande, bomull. Långkallingar är i så fall bättre.

Hur som helst tycker jag att du ska klä dig som du vill, och han som han vill. Sen kan ni komma överrens om att han INTE får låna förstärkningkläder av dig, och att han inte behöver bära några av dina kläder.

släng med ett underställ

underställ, långbyxor/tröja, fleecetröja, regnställ så blir det varmt och gott. förmodligen har ni ändå tänkt att ta med allt utom möjligen understället. har själv upplevt snöfall i början av juli i jämtlandsfjällen..

Har alltid med underställ, långbyxor och regnställ numera.
Dåligt väder och dåligt med kläder är ingen bra kombination. För ett par år sedan så frös jag i 5 dagar på kalfjället och det tänker jag inte göra om. Tog lång tid innan jag var återställd efter den turen.

Leif...

För några år sen vandrade vi i krokarna kring Blåhammaren (minns inte namnen på platserna vi gick via) första veckan i augusti, näst sista natten tillbringade vi mer eller mindre vid toppen av Snasahögarna. Efteråt fick vi höra att veckan efter att vi varit där hade några blivit insnöade på samma plats.

Att tro att shorts räcker är tämligen naivt, jag har rejält med varma kläder med mig bara jag är ute i Sthlms skärgård på sommaren. Blåser det och regnar blir det lindring sagt svinkallt. Några -25 kanske man inte behöver vara beredd på, men +5 och regn i en vecka bör man nog räkna med att råka ut för.

Blir det tillfälligt dåligt väder kanske man kan krypa ner i sovsäcken i tältet, men det funkar dåligt att ligga där en vecka och vänta på bättre väder.

tack

Tack för ditt svar (och tack alla andra som svarade också!
Har just mailat ditt inlägg till min sambo. Det känns onekligen som om jag går vinnande ur dispyten. Jag tror att min pessimism har sitt ursprung i en kall augustivecka vid Keb för några somrar sedan.. Aldrig mer frysa i bomullsplagg! Nu kan jag bättre styrka mina argument och få min sambo att packa ned tunga men värmande plagg!!

Insnöad

Jag kan också berätta en liten anekdot från en vandring runt sylarna för två år sedan. Detta var veckan efter midsommar. Då blev vi insnöade, det föll ca 30cm snö och blåste kraftig under natten, som tur var var vi på sylarnas fjällstation. Vi kunde inte gå därifrån dagen efter utan fick ta en extra natt på sylarna.
Som sagt räkna med de flesta väder, när ni packar. Om man packar regnstället i en ytterficka kan man med Murphys lag slippa att använda det. ;)

Lätt är rätt!

Jag tycker skägget har rätt - ett par shorts räcker!!!

Kombinera med schysst utrustning från Biltema så är ni ju hemma!

Ha ha ;-)

/Calle

Skaffa byxor med avtagbara ben så har ni både och. Ett regnställ som förstärkningsplagg, och en tröja.
I fjällen måste man alltid vara beredd på skitväder tom snöstorm.
Folk med enbart shorts hämtar fjällräddningen ner ibland.
Man skall inte blanda ihop pessimism och realism. Optimism har ofta sin grund i okunskap eller dumhet.
/Hans

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg