Avbärarbältet - hur ska det sitta?

Re: Hitta rätt storlek på höftbälte

macpac; sa:
Jag själv är smal och har haft svårt att hitta en rygga med bra bärsystem med ordentligt höftbälte. Eftersom jag är smal behöver jag mindre storlek på höftbälte och dessutom skall det sitta bra och ordentligt utan att glida neråt under bärandets gång. Även om man är lång så kan man behöva mindre storlek av höftbälte för att det ska sitta bättre och ordentligt. Vissa ryggsäckar har möjlighet att välja olika storlek på längd, höftbälte och bärremmar.

Jo, på min McKinley Grand Canyon 55 kan man ställa in ganska mycket vad det gäller höjd på själva bärsystemet och längd på remmar och lite annat. Svårt bara att veta hur man ska ha innan ryggan är fullpackad. :)

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Hitta rätt storlek på höftbälte

kristofer_wallmark; sa:
macpac; sa:
Jag själv är smal och har haft svårt att hitta en rygga med bra bärsystem med ordentligt höftbälte. Eftersom jag är smal behöver jag mindre storlek på höftbälte och dessutom skall det sitta bra och ordentligt utan att glida neråt under bärandets gång. Även om man är lång så kan man behöva mindre storlek av höftbälte för att det ska sitta bättre och ordentligt. Vissa ryggsäckar har möjlighet att välja olika storlek på längd, höftbälte och bärremmar.

Jo, på min McKinley Grand Canyon 55 kan man ställa in ganska mycket vad det gäller höjd på själva bärsystemet och längd på remmar och lite annat. Svårt bara att veta hur man ska ha innan ryggan är fullpackad. :)

Och på Osprey kan man inte bara ställa in det mesta man kan också byta ut höftbälte och axelremmar mot andra storlekar. Dessutom kan man få höftbältet värmeformat efter sig själv :)

Höftbälte och vad under?

Det är viktigt att höftbältet följer bålformen, sådeles måste det vara skuret med kurva. Längden är kritisk, tjejryggsäckar har ofta ett längre höftbälte.
Det brukar gå att mickla och byta.
Tunna personer skall ge särskilt akt på vad de har under höftbältet. Livremmar, knivar , kamror och numera mobiler och GPS kan inte sitta under höftbältet. Även hängslefastsättningen kan behöva göras bekvämare för höftremsbärning.
Den som har kalaskula kan behöva ha bältet langre ner och hur eventuella handtag stängs inne kan vara nog så viktigt.
Vid längre raster än hängraster ta av ryggsäcken. När ni byter strumpor kontrollera området under höftbältet.

go tur

kristofer_wallmark; sa:
Tack för en bra beskrivning, nu känner jag min kropp bättre. ;)

Och bältet ska sitta så pass spänt att man kan bära ryggsäcken utan axelremmarna? 80% av vikten ska ligga på bältet har jag läst någonstans.
Som många andra har skrivit så är det rätt personligt hur man bär, beroende på olika kroppsbyggnad. Har man någorlunda välutvecklad sätesmuskulatur så kan man med fördel låta bältet vila på denna och då kommer det över höftbenskammen på framsidan. Där ska man se upp med vad man har för kläder närmast kroppen så att man inte får skavsår. Axelremmarnas huvudsakliga funktion är att hålla in säckens överdel mot kroppen.

kristofer_wallmark; sa:
Jag har sökt runt lite på forumet i ämnet men inte hittat något matnyttigt.

Hur ska avbärarbältet sitta? För högt så får man ju känslan av att det trycker in i sidan och för lågt så känns det som att det vill glida iväg. Hur spänt ska det vara?

Jag förstår att detta är högst individuellt men någon kanske kan ge en fingervisning.

Det beror på hur bältet är konstruerat. Jag har ett bälte från Norröna (syncroflex) som ska sitta ganska lågt på baksidan av höften och på framsidan vila på höftkammarna.

Jag har ett annat bälte som är custom-made och som ska sitta ganska högt.

Vilken typ av bälte du än har så måste du själv testa och finlira tills Du får det att sitta bra på Dig ;).

//J

Tack, alla...

...för sådant som jag inte haft pejl på tidigare!

Nu undrar jag bara om det är jag eller min ryggsäck som är felgjord. Det är nämligen så att bältessspännet inte "håller tätt", eftersom jag är så jämntjock runt höften och de beryktade kammarna. Sakta men säkert glider alltihop nedåt, och då glider spännet upp lite, lite i taget. Passar jag mig inte kan det bli gräsliga skavsår eller blåmärken. Trodde att hängslen skulle råda bot, men det blev bara nya tryckpunkter - som iofs går att flytta på ;-)

Borde jag äta upp mig för att få mer mage och höfter? Eller hitta en säck där bältet kräver polygrip för att ändra storlek på?
Tips emottages taxamt!

/P.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg