Avbärarbälten - när började de användas?

Avbärarbälte är numera standard och är oftast inbyggda som en naturlig del av en modern ryggsäck. Jag själv köpte ett avbärarbälte som tillbehör till min Fjällräven ramryggsäck 1975. I sex år tidigare använde jag säcken utan bälte. Användningen av bältet var ett riktigt lyft och underlättade väldigt mycket. Jag undrar nu om någon vet historien bakom avbärarbälten och när de började användas. Tekniken kanske är mycket gammal.

Beror på vad du menar. Avbärarbälten som industriell produkt eller som hantverk?

Ötzi, som man hittade 1991 och vars kvarlevor är daterade till 3300 f.Kr, hade ju en ryggsäck. Man tror att den såg ut så här:

http://www.speerschleuder.de/Peripherie/Main5.html

Det fanns säkert folk på den tiden (och tidigare än så) som upptäckte att lasten blev lättare att bära om man slog en rem runt höfterna.

Mats

Jag har sett gamla ryggsäckar typ "päronsäckar" med ett avsmalnande läderbälte med spänne framtill och som antagligen var tänkt som avbärarbälte. Jag undrar om inte Kungens m/39 hade/har ett sådant bälte? Finns säkert någon här på utsidan som har en sådan ryggsäck som kan svara på det.

köpte min första fjällräven säck 1970

Den var i lättmetall och till den kunde man köpa avbärar-bälte med stoppning, vilket jag gjorde. Det fyllde sin funktion väl och skildje sej inte så mycket från dagens. Däremot hade man eller i alla fall inte jag avbärar-bälte på mindre säckar för långfärdsskridskor och då grenband. Insikten om det kom senare men kan säkert skilja sej beroende på vilken ort man hörde hemma i. Andra kan säkert fylla på här.
Mvh Omar

Stämmer.

http://militarlagret.se/public_html...cts_id=1647&osCsid=p8ak3bmbv9f242oledbs6p9dl5

Men om man nu avser avbärarbältet som industriell produkt finns det nog tidigare exempel. Norröna grundades ju 1929, där kanske finns något. Däremot finns det inte avbärarbälten på den berömda Trapper Nelson-mesen, som patenterades 1924 och var en av de första (semi-) industriell tillverkade mesarna.

Mats

Bilagor

• Trapper-Nelson-U.S.-Patent-1.jpg
    Trapper-Nelson-U.S.-Patent-1.jpg
    100.1 KB · Visningar: 805
Tack för svaren. Det verkar alltså vara som jag misstänkte att tekniken med att använda någon form av höftbälte för att underlätta bärningen är mycket gammal. Kul att höra att det fanns bälte till Fjällrävensäckarna redan 1970. Jag köpte min första 1969 utan bälte och var inte medveten om att de fanns eller förstod inte vitsen med dem förrän 6 år senare då jag köpte mitt. Ett fantastiskt bra hjälpmedel i alla fall. Är det någon som känner till en tidigare kommersiell produkt skulle det vara roligt att få veta.

Även under 1980-talet levererades Fjällrävens ramryggsäckar (de med konventionell ram som Raven, Nepal mfl) utan avbärarbälte, medan säckarna med gyroram av förklarliga anledningar levererades inkl avbärarbälte.

Tack för svaren. Det verkar alltså vara som jag misstänkte att tekniken med att använda någon form av höftbälte för att underlätta bärningen är mycket gammal. Kul att höra att det fanns bälte till Fjällrävensäckarna redan 1970. Jag köpte min första 1969 utan bälte och var inte medveten om att de fanns eller förstod inte vitsen med dem förrän 6 år senare då jag köpte mitt. Ett fantastiskt bra hjälpmedel i alla fall. Är det någon som känner till en tidigare kommersiell produkt skulle det vara roligt att få veta.

Kelty 1952:

http://www.kelty.com/news.aspx?NewsTypeID=3&showarticle=47

Och troligtvis Norröna tidigare än så, som tidigare nämnts.

Mats

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg