Avbärarbälte på, bröstspänne av...
Jag har fått lära mig att det viktigaste är att bröstspännet är uppknäppt. Om man har bröstspännet uppknäppt är det lättare att krångla ut armarna så man får överkroppen och armarna fria om man ramlar. När man väl har fått överkroppen fri så är det i sin tur lättare att återfå balansen och komma upp och få upp ansiktet ovanför ytan vilket måste anses vara prio ett.
Avbärarbälte skulle vara 'på' så att man inte har all tyngd på axlarna och försvårar ovanstående och för att ryggan inte skulle driva iväg när man gör ryggen fri.
Hon som höll den kurs som jag gick berättade om hennes vänninna som plurrade i ett vad med bröstspännet stängt. Hon fördes med forsen och drogs halvägs under ett träd som hade fallit ner. Forsen var där så stark så den tryckte ner ryggsäcken mot bottnen hela tiden och i paniken fick hon aldrig upp bröstspännet. :-( Kursledaren menade på att om hon hade haft bröstspännet uppknäppt skulle hon åtminstone haft en bättre chans att böja sig upp, klamra sig fast på trädstammen och hålla sig ovanför ytan till hjälp kom... På kursen testade vi olika vadningstekniker och provade på att plumsa i på olika sätt och sedan ta sig upp.
/ Fredrik
hmm ... startades den här tråden oktober 2003??