Det är möjligt att jag missförstår allting men programmet Sendmap som nämns flera gånger i tråden är väl just ett annat program?jonasolof; sa:Data från produkten används inte i ett annat program.
Som jag fått licensavtalen förklarade för mig så äger man vanligen inte sina programvaror alls eftersom de flesta avtalen berättar att det du köpt är bara en nyttjanderätt, inte själva programmet.Jag förutsätter att vederbörande äger Metroguidemjukvaran...
Licensavtalet för MapSource (d.v.s. Garmins alla kartprodukter) inleds också med: "THIS SOFTWARE IS OWNED BY GARMIN LTD..." och lite senare "THIS SOFTWARE IS LICENSED, NOT SOLD."
Så vitt jag förstår innebär det att du har egentligen bara rätt att använda programmet på det sätt som beskrivs som tillåtet och all annan användning är otillåten. Trots det brukar man ändå ofta poängtera de mest flagranta brotten mot licensen som i licensutdraget nedan.
I licensavtalets punkt 3d står: "YOU MUST NOT: Modify the product or merge all or any part of the product with another program."Det ligger på säljaren att skriva en licenstext som är täckande.
I min tolkning som dock baserar sig mer på sunt förnuft än på juridiska kunskaper betyder det att det är ett brott mot licensavtalet att använda dess datafiler i ett annat program, som t.ex. nämnda Sendmap, eller ens göra några som helst manuella ändringar i filerna. Jag har svårt att tro att någon på fullt allvar kan mena att det inte skulle vara i strid med avtalet att på beskrivna vis tillskansa sig funktionalitet man inte köpt.
Sedan kan man kan kanske tycka att licensavtalet är så dumt, löjligt begränsande, orättvist eller att man är så fattig att det ändå är försvarbart att medvetet bryta mot det men att då slingra sig och hävda juridiska kryphål tycker jag som sagt är fånigt. Sådana här saker är alldeles för små och ointressanta för att hamna i domstol så länge det görs för eget bruk och därmed är de kreativa juridiska vrängningarna ointressanta.
Att företag skulle ha någon form av kollektiv skuld som gör det mer rätt att stjäla av dem håller jag visserligen inte med om (ens om de är amerikanska) men det är inte för att skydda företagen eller för att moralen i själva handlingen upprör mig som jag gör mina inlägg. Min ambition med att påpeka när jag tycker mig se ett uppenbart brott mot licensavtal eller andra regler är bara att de som blir inspirerade av tipsen också skall få veta vad handlingen faktiskt innebär. Jag är nämligen övertygad om att det finns många som omedvetet och faktiskt oönskat begår brott därför att de inte förstått konsekvenserna av instruktioner de läst på nätet. För min del är det fritt fram att berätta hur man kringgår programbegränsningar, piratkopierar eller uppmana till smuggling (de vanligaste tipsen här i forumet) om man bara samtidigt tydligt talar om vilken typ av brott det innebär. Sedan kan möjligen moderatorn ha en betydligt striktare syn på saken än jag men det lär i så fall skribenterna bli varse på annat vis.