Automat-vändning

Snubblade över en hemsida, http://www.roll-aid.com, där en kolsyrepatrondriven luftkudde beskrivs. Det är en räddningskudde som blåses upp när man drar i ett handtag på en liten hylsa som skall fästas på kajaken. Då blåses en 55x55 cm stor kudde upp på ett par sekunder m h a kolsyrepatronen och man har kudden i sin hand via handtaget som man drog i och man vänder kajaken på rätt köl genom att häva/dra sig upp med kudden som "fast punkt". Kudden har en bär/lyftkraft på 36 kg.

När man paddlar tvåmanskajak hobbymässigt verkar det vara en vettig grej eftersom eskimåsväng knappast är att tänka på. Kanske inte så tokigt heller i singeldito som back-up om man misslyckas med vändningen.

Vad tycker ni kära läsare ?
Är det kanske rent av någon som har erfarenhet av Roll-aids Back-Up ?
Är det någon som vet ifall mojängen kan köpas i vår världsdel (annars får man skicka efter den från Canada) ?

Må väl
HARRY

Verkar lite tillkrånglat

Tja. Alla lösningar som inbegriper annat än paddeln och din egen teknik verkar i förstone för krånglga för att verkligen fungera. Jag har ingen erfarenhet, men jag skulle nog tänka mig nog aför och verkligen fundera över hur praktikt användbart det är innan jag skickade iväg pengarna över Atlanten. Alla prylar som inte finns överallt till försäljning presumerar jag fungerar dåligt. Hade de fungerat så bra som de framställs hade de sålts över hela världen och använts av alla.

Skeptikern Kalle

sen då, efter "rollen"

Om det nu var så krångliga förhållanden så att du kapsejsar, släpper paddeln, tråcklar loss kudden, får den uppblåst och kan komma på rätt köl igen. Hur har du tänkt dig resten då? En stor kudde att ta rätt på såvida du inte släpper den, paddeln utom räckhåll, vind och vågor som innan du välte pga vindarna och vågorna... för inte lär det ha mojnat under tiden du låg upp och ner.
Jag tror jag är skeptisk.
Bäst att inte ge sig ut i förhållanden man inte klarar av. Träna istället på traditionella metoder och på att undvika övermäktiga situationer.
Men det kanske är en kul leksak och kanske den går att använda i träningssammanhang. Men å andra sidan finns det ju enklare, billigare och bättre grejor till det.

Roll-aid fungerar bra!

Det är bra att ni är skeptiska pojkar, men den här grunkan fungerar faktiskt alldeles utmärkt. Den är mycket väl genomtänkt och lätt att använda.
Att utlösa blåsan sker sekundsnabbt genom att man drar i handtaget, som förhoppningsvis är placerat på fördäck.

Efter utlösning (av blåsan, alltså) är det bara att dra sig upp, ungefär som när man gör en stävräddning. Väl uppe kan man luta sig på blåsan och få god stabilitet, medan man får ordning på paddeln, rättar till frisyren osv.

Tillverkaren har gjort en mycket seriös manual, där han noga talar om att detta är ett hjälpmedel som kan komplettera andra räddningsmetoder, inte en ersättning för de andra metoderna.

Enda orsaken att prylen inte är mer spridd, är det ganska höga priset. Orust Kajak har försökt importera prylen, men det har hittills stupat på priset, i synnehet för CO2-tuberna. De är stora och kostar väldigt mycket att importera från USA, eftersom de är klassat gods (komprimerad gas).

Någon som känner en bra europeisk tillverkare av CO2-patroner (68 grams)? I så fall kanske man kunde få igång importen.

hälsningar
Jens

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg