Att vika smörgåspaket

Örngott!

Hej,

I matpakkens land (Norge) finns det färdiga små smörgåspapperspåsar lagom stora för en dubbelmacka. Dessa ser ut och fungerar ungefär som örngott, om vi förstår vad jag menar!

Köp med er hem nästa gång ni er i Norge.
Eller bli Sveriges första importör av norska smörgåspapparspåsar..............

/Patrik

Naturligtvis måste det tävlas

Någon som har koll på när nästa matpakke VM är? Finns det något svenskt förbund? Det här är ju en sport med både ett objektivt tidsmoment samt ett subjektivt bedömningsmoment (ungefär som backhoppning alltså). Sedan bör det ju finnas olika grenar beroende på pakkestil (klassisk resp. fri-stil) . Naturligtvis måste det tävlas.

Re: Naturligtvis måste det tävlas

KLAGER; sa:
Någon som har koll på när nästa matpakke VM är? Finns det något svenskt förbund? Det här är ju en sport med både ett objektivt tidsmoment samt ett subjektivt bedömningsmoment (ungefär som backhoppning alltså). Sedan bör det ju finnas olika grenar beroende på pakkestil (klassisk resp. fri-stil) . Naturligtvis måste det tävlas.

Äntligen börjar sportintresset att växa även hos mig. Med målbilden att stå inför resultattavlan i det östsvenska distriktsmästerskapet (måste börja lite blygsamt) i matpakke, klassisk stil med mellanlägg och se 4,9 poäng växa fram kommer det säket att gå att få ihop den här smörgåshögen också, om jag inte hinner bli för hungrig!!

Det värsta är väl att detta är en annan av norrmännens paradgrenar så att vi kommer få harva i lingonserien ett tag, men sen...

Se bara till att inte tipsa någon vitryss om den här nya grenen...

/Martin

Man finner då de underligaste diskussionerna ...

... men skoj, kan inte annat än le när jag ser vilka olika sorters problem folk "brottas" med, och konsten att göra ett smörgåspaket, eller matpakke som det kallas här i Norge, kommer högt på listan över vad i alla fall jag tycker hamnar i kategorien något komiska diskussioner. Jag får bara be om ursäkt om jag inte tycks ta temat allvarligt nog, men det kanske har att göra med att jag själv lagat en h-vetes massa matpakker genom mina hittills 17 år i Norge, og fortsatt smører jeg matpakke til yngstemann (9år) hver morgen.
Nu har jag rationaliserat förfarandet, och använder matlåda i plast, men annars så gäller följande:

Färdigklippta fyrkantiga smörgåspapper mellan varje brödskiva.

Riv av en lämpligt lång bit smörgåspapper från en rulle, med längd så att du kan linda papperet i två varv runt smörgåsarna.
Sedan gör du precis som också en annan sagt; du "knyckelviker" överskottspapperet på bägge sidor, och får därmed ett paket som håller ihop.

Därefter brukar jag stoppa det hela i en plastpose, men det är det inte alla som tycker man skal göra, med tanke på konsistensen och kvaliteten på bröd och pålägg.

Jag gillar mackor...

... men inte bedömningssporter. Det slutar ändå bara med att den franska domaren ger för låga betyg till norrmännen och för höga till sina egna baguettemakare. Så jag tror jag avstår...

Av någon anledning har tråden fött ordet "lurpakk" i huve´t på mig. Kanske av både en och två anledningar...

Trodde inte den här diskussionstråden skulle bli så här lång. Härligt att det finns så mycket saker att diskutera!!!
/tjo
H

Ny metod!

Efter endast 2 dagars praktiserande av dubbelknyckelmetoden började de små grå jobba på en annan lösning. Efter en sömnlös natt vaknade jag med en tanke...

Om man lägger sin smörgås nästan mitt på det smörgåspapper som ska bli paket, fast något längre upp.
Vik sedan den bit som är ovanför smörgåsen mot dig (bör räcka till mitt på smörgåsen). Vik sedan in från höger och vänster, helst så att dessa överlappar varandra. Tricket är att man nu ska ha en ganska rejäl bit papper kvar i nederkanten, som räcker till att vika upp över hela smörgåsen till den motsatta änden samt in under höger & vänster-flärparna.

Detta har de gånger jag testat blivit en mycket stadig konstruktion med endast ett "papperslås"

Lycka till!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg