att välja säker tältplats

"Room with a view!"

Jag väljer inte tältplats utifrån ett säkerhetsperspektiv i första hand.
Brukar dock alltid resa tältet med dess lägsta sida, vänd rakt mot vinden. En någorlunda plan och torr yta på en vacker plats är viktigast för mig.
Tillgång till vatten är även det viktigt, men behöver inte nödvändigtvis finnas i tältplatsens absoluta närhet. Kan tänka mig gå en bit för att hämta vatten.

Det är en intressant frågeställning med säkerhetsaspekten måste jag säga. Personligen gör jag oftast så att jag väljer ett tält som jag bedömer ger mig en god säkerhetsmarginal

Instämmer. Den enda riktiga säkerhetsaspekten är väl att inte slå upp direkt under branta bergssidor där man kan förmoda risk för stenras.

Sammanfattning

En sammanfattning så långt;
- Välj rätt tält
- Vänd tältet rätt (absid/lägre sida mot vind), se upp för västan vind
- Undvik smala dalgångar där vinden kan förstärkas (vindtunnel effekt) (ex.Basstavágge, Storådörren)
- Rent från vassa stenar (stenar överhuvudtaget).
- Undvik närhet till branta bergssidor (risk för stenras).
- Plant, inte i sänka,
Men främst: Oroa dig inte utan välj efter läget
Tack alla,

Någon skrev i en vandrings presentation att en stängd dalgång bör undvikas, kommentarer?

Aj Då

jag ryker på första punkten då jag främst använder Tarp, fast rätt tarp då :)

Blev ju en fin lista annars
BZ/

- Vänd tältet rätt (absid/lägre sida mot vind), se upp för västan vind

Eftersom marken oftast lutar aningen, så vänder jag oftast tältet så att huvudänden hamnar högst..utsikten tar jag också hänsyn till ibland.

Blåser det mycket när man letar tältplats, så blir det ju viktigare att hitta en skyddad plats.

Orcher är väl knappast nåt som den store Gwaihir bekyrmrar sig över.. Ett vingflax bara så är det klart!

Men för en vanlig kotte sommig finns det ett par saker till (förutom listan som redan nämnts) som jag tänker på innan jag rullar ut tältet för natten.

! Mygg och knott. Ibland kan det vara smart att gå lite högre upp i ex. en dal och därmed slippa mygg, ett par hundra meter kan vara avgörande för om middagen blir supertrevlig eller ett hemskt stress innan man kan krypa in i innertältet och dra igen om sig. Vidare kan man ju undvika att lägga sig alltför nära tjärnar och vattendrag.

!Solljuset. Jag tycker om att ligga i tältet och dra mig på vilodagarna och om solen ligger på kan det bli outhärdligt varmt och kvavt, på kvällarna däremot är det ju mysigt att få de sista strålarna i ansiktet när man gör camp och sätter sig till rätta. Så att slå upp tältet bakom ett block som skuggar, eller väster om några träd osv. kan vara nåt att överväga.

avslutad210712

Gäst
Håller med Janus. Plan, torr, sten- och bajsfri. Lyckas man uppnå detta är allt annat en bonus och allt annat är ofta svårt att förutse i fjällvärlden. Vindar vänder snabbt, skurar blir ihållande skyfall mm.

Under en Sarektur slog vi läger på norrsidan av Pårtemassivet efter att ha kamvandrat hela massivet från 2005 m och österut. Under natten slog monsunregnet till och när vi vaknade kunde vi konstatera att vi inte hade 50 m till närmsta bäck längre. Vi hade en bäck 10 cm höger om tälet, en bäck 10 cm vänster om tältet samt en bäck 10 cm under tältet. Den senare rann rakt mot tältet, men 30 cm innan dök den ner i underjorden för att dyka upp igen 30 cm bortom tältet. Detta var knappast något som gick att förutse.
(Hade vi valt den alternativa tältplatsen hade vi haft en 1m bred fors genom tältet)

Har testat att vakna i en bäck som inte fanns när vi slog upp tältet. Visserligen inte så stor men ändå blött. Fattade inte först vad min kusin som sov i sitt tält en bit bort menade när han sa att vattnet rinner rätt genom tältet - både hans och vårat :)

Först en fråga: Varför ska man undvika sten? Det är många erfarenheter man går miste om då...

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=44677

Och sedan en varning: Vätan kommer inte enbart ovanifrån! Studera strandlinjen noga så att ni vet hur högt vattnet kan tänkas stiga under natten.

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=23671

Vi blev av med en kylväska, två strumpor och en sko. Nu förstår jag varför vissa kustremsor är så belamrade med skräp.

:)

HåkanF

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Ganescha Hjälpa med välja vandringsled Fjällvandring 3
serenade Välja skalbyxa Fjällvandring 15
idaleck Vilket tält ska vi välja? Fjällvandring 1
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
Välja väg Mårma-Vistas Fjällvandring 9
skuggarvet Har svårt att välja väg! Fjällvandring 4
jooose Blåmannsisen - hur säker är den? Fjällvandring 5
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Schneeberger Tältplats nära Rundhögens parkering Fjällvandring 0
Sillamackan Extra bra tältplats (för barnfamilj) mellan Storulvån och Sylarna? Fjällvandring 3
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
annasi Tältplats nära Kaitum Fjällvandring 10
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Mpetts Tältplats i närheten av Västra Helagsskalet? Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Wishmazter Skarsfjället, tältplats? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
mb91a Sveriges dyraste tältplats: Abisko? Fjällvandring 52
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
seasteel Bra tältplats? Finntjärnen-Långbrottstugan Fjällvandring 2
jetoma Tältplats norr om Nallostugan Fjällvandring 4
Karolina P Städjan & Nipfjället - vatten och tältplats? Fjällvandring 20
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
fjallenv34 Tarfala - Singistugorna - tältplats? Fjällvandring 4
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
majjen Tältplats på Ahkka? Fjällvandring 25
resomaja Tältplats på Ruotesmassivet? Fjällvandring 12
summe Tältplats i Kvikkjokk Fjällvandring 4
krustofski_gmx.com Tältplats mellan Abiskojaure och Vistasstugan Fjällvandring 5
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
Daddy Tältplats i eller i närheten av Nikkaluokta? Fjällvandring 7
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg