att välja säker tältplats

Många skriver om deras fina tältplatser men jag undrar utifrån säkerhetaspekt.
Vad bör man tänka på vid val av tältplats för att säkra sig mot främst vind.
stängd dalgång ...​
öppen dalgång ...​
Högfjäll ...​

Tältplacering vid hård vind;
Framför en skyddande sten (du tar vindläget men utnyttjar effekten att stenen stoppar upp)
tältöppningen mot/från vindriktningen​
Bakom en skyddande sten (stenen stoppar vinden men samtidigt är du i den turbulenta uppsammlingen av vinden)
grop som inte vattenfylls

detta är enbart några aspekter jag är säker på att ni med mer erfarenhet har fler saker man bör tänka på.

Oftast tycker jag att det inte finns så mycket att välja på. De flesta dalgångarna är ju ganska stora och det är sällan som det finns några lämpliga stenar att försöka gömma sig bakom för att få lä. Därför brukar jag bara försöka att hitta en tältplats som är så plan som möjligt så jag får sova gott.

Det enda jag tänker på (ur säkerhets synpunkt) är att försöka slå upp tältet så att absiden hamnar mot den förväntade vinden eftersom jag har tunneltält.
Den starkaste vind jag har varit med om är ca 18-20 m/s i medelvind med byar långt över 25m/s (jag kollade med SMHI i efterhand) och det fungerade perfekt även fast absiden blev ca 70cm kortare pga. vindtrycket.

Håller med Janus. Plan, torr, sten- och bajsfri. Lyckas man uppnå detta är allt annat en bonus och allt annat är ofta svårt att förutse i fjällvärlden. Vindar vänder snabbt, skurar blir ihållande skyfall mm.

Under en Sarektur slog vi läger på norrsidan av Pårtemassivet efter att ha kamvandrat hela massivet från 2005 m och österut. Under natten slog monsunregnet till och när vi vaknade kunde vi konstatera att vi inte hade 50 m till närmsta bäck längre. Vi hade en bäck 10 cm höger om tälet, en bäck 10 cm vänster om tältet samt en bäck 10 cm under tältet. Den senare rann rakt mot tältet, men 30 cm innan dök den ner i underjorden för att dyka upp igen 30 cm bortom tältet. Detta var knappast något som gick att förutse.
(Hade vi valt den alternativa tältplatsen hade vi haft en 1m bred fors genom tältet)

bajsfri?

Sorry lite OT!
om det är ett så stort problem så skulle jag rekomendera att man INTE går på fjällvandrarautobahn utan letar sig bortanför STF-Sträckor och "leder". Under sista vandringen i somras såg vi 3 lämningar av människa under en vecka, 2 ren-fodertunnor och en ölburk. Den senare är inte kvar på fjället längre.

Åter till Tråden
Annars är det som ni skriver tidigare. Plant, inte i sänka, så lite sten som möjligt. Vid hårdare väder lägre sida mot vinden.

BZ/

Vindar kan växla, men vanligen är det vindar som har med väst att göra som blir farligast. Eftersom jag oftast använder en kåta, brukar jag försöka få till något lä, gärna en liten kulle, i väst.

Raskesven

Ligger man ner på marken brukar det vara lättare att hitta den där lilla plana kullen som gör att du slipper bäck genom tältet vid regn. Träck börjar bli problem på många ställen....tyvärr.

Sorry lite OT!
om det är ett så stort problem så skulle jag rekomendera att man INTE går på fjällvandrarautobahn utan letar sig bortanför STF-Sträckor och "leder". Under sista vandringen i somras såg vi 3 lämningar av människa under en vecka, 2 ren-fodertunnor och en ölburk. Den senare är inte kvar på fjället längre.

BZ/

Ber om ursäkt för min otydlighet. Syftade på renskit som kan vara lite väl frekvent förekommande på vissa partier (okej inte hela världen, men det är trevligt med ett rent tält)

provligga

det är alltid smart innan man slår upp tält/tarp eller gör vindskydd.
Jag vandrar aldrig på stora leder... är det verkligen så mycket människofekalier? Låter ju som om man gjort helt rätt att vandra där det inte går några leder (inte ens skoter-leder :))
BZ/

Ligger man ner på marken brukar det vara lättare att hitta den där lilla plana kullen som gör att du slipper bäck genom tältet vid regn. Träck börjar bli problem på många ställen....tyvärr.

Renskit i så stora mängder har jag inte behövt vada genom :).
Tält-golv brukar bli skitigt hur man än gör. Kråkbär (tror jag de heter) och annat gör att man får snygga fläckar (tur att man bara använder billig plast :)

BZ

Senast ändrad:
Jag har samma erfarenhet som flera av er andra. Dels att det vanligtvis inte finns så mycket att välja på när kraven på slät mark, mm är uppfyllda. Dels att vinden sällan är ett problem för ett bra tält.

Några gånger har jag varit rädd för att vinden har varit för stark och att tältet skulle slitas sönder. Då har jag förlyttat mig och testat närbelägna områden och lyckats hitta svagare vind. Vind verkar förstärkas och försvagas av den omgivande terrängen så det kan variera med vindstyrkan i ett område även om vinden är "lika stark".

Skulle vinden vända och bli stark även på det lugnare stället riskerar man väl i allra värsta fall få packa ihop mitt i natten. Men det har jag aldrig behövt göra, jag har bara råkat ut för att behöva vända på tältet för att det regnade samtidigt och pressades in vatten.

Vissa trånga dalgångar lär fungera som riktiga vindtunnlar (Basstavágge nämns ofta som exempel). Ibland är vinden kraftig i dalgångar och försvinner som genom ett trollslag när man kommer ut på en slätt.

/Hans

Det är en intressant frågeställning med säkerhetsaspekten måste jag säga. Personligen gör jag oftast så att jag väljer ett tält som jag bedömer ger mig en god säkerhetsmarginal och sedan slår jag upp det mycket utifrån utsiktsaspekten. Jag är definitivt en av dem som söker fina tältplatser. Säkerhetsaspekten är alltså något som jag främst betänker när jag väljer tält och inte när jag slår upp tält. Skulle det bli riktigt extremt väder så är nog allt finlir av intresse men receptet "rejäla och väl förankrade tält" har visat sig fungera väldigt bra, även i hårda vindstyrkor.

Vid två tillfällen har jag varit (obefogat?) orolig för mitt tält med anledning av vinden. Båda gångerna har jag tältat i smala dalgångar - Basstavagge (sommar) och Storådörren (vinter).
Jag väljer tältplatser utifrån fyra aspekter:
1) torr mark
2) tillgång till vatten
3) plan mark
4) vacker omgivning

HåkanF

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Ganescha Hjälpa med välja vandringsled Fjällvandring 3
serenade Välja skalbyxa Fjällvandring 15
idaleck Vilket tält ska vi välja? Fjällvandring 1
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
Välja väg Mårma-Vistas Fjällvandring 9
skuggarvet Har svårt att välja väg! Fjällvandring 4
jooose Blåmannsisen - hur säker är den? Fjällvandring 5
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Schneeberger Tältplats nära Rundhögens parkering Fjällvandring 0
Sillamackan Extra bra tältplats (för barnfamilj) mellan Storulvån och Sylarna? Fjällvandring 3
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
annasi Tältplats nära Kaitum Fjällvandring 10
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Mpetts Tältplats i närheten av Västra Helagsskalet? Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Wishmazter Skarsfjället, tältplats? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
mb91a Sveriges dyraste tältplats: Abisko? Fjällvandring 52
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
seasteel Bra tältplats? Finntjärnen-Långbrottstugan Fjällvandring 2
jetoma Tältplats norr om Nallostugan Fjällvandring 4
Karolina P Städjan & Nipfjället - vatten och tältplats? Fjällvandring 20
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
fjallenv34 Tarfala - Singistugorna - tältplats? Fjällvandring 4
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
majjen Tältplats på Ahkka? Fjällvandring 25
resomaja Tältplats på Ruotesmassivet? Fjällvandring 12
summe Tältplats i Kvikkjokk Fjällvandring 4
krustofski_gmx.com Tältplats mellan Abiskojaure och Vistasstugan Fjällvandring 5
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
Daddy Tältplats i eller i närheten av Nikkaluokta? Fjällvandring 7
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg