Det är ju ett väldigt hypotetiskt resonemang och mycket beror ju på vilken utrustning man har med sig samt vilken som finns att tillgå (Träd, slanor etc). Jag tror inte mycket på att bära personen. Inte om det rör sig om längre sträckor. I Nepal så är inte sträckorna så långa, särskilt inte om det rör sig om höjdsjuka och det är nedför. Att bära en 80 kilos person några längre sträckor tror jag därför inte är möjligt. Inte om man är ensam i alla fall och även om man är fyra och bär en bår, så bär man inte gärna några längre sträckor.
Sen beror det ju väldigt mycket på vilken skada personen råkat ut för och i de allra flesta fall så tror jag det bästa är att skicka i väg någon för att hämta hjälp och samtidigt vårda den skadade. Skador och sjukdomar är väldigt uppstressande för den drabbade och därför tror jag det är bättre att försöka hålla personen lugn och varm. Om man ponerar att det inte finns hjälp att hämta får man väl i så fall försöka transportera den drabbade och då är kanske någon form av släde att föredra.
/D
Sen beror det ju väldigt mycket på vilken skada personen råkat ut för och i de allra flesta fall så tror jag det bästa är att skicka i väg någon för att hämta hjälp och samtidigt vårda den skadade. Skador och sjukdomar är väldigt uppstressande för den drabbade och därför tror jag det är bättre att försöka hålla personen lugn och varm. Om man ponerar att det inte finns hjälp att hämta får man väl i så fall försöka transportera den drabbade och då är kanske någon form av släde att föredra.
/D