Att tillverka den ultimata vadar/vandrar- staven

Re: Re: Rambostav.

Gyllengahm; sa:
ping; sa:
Ta ett alu.rör och pula ner ett 15-20 m långt rep i,kan behövas om det är strömt.


peter

Tack får rådet, men nu är jag faktiskt ganska inställd på att tillverka en stav i trä.

Mvh
Christopher

Okej.Efter Jul bör det finnas hur mycket material som helst.

Kapa toppen och grenarna (lämna typ 5 cm) men låt barken vara kvar tills den har torkat helt,skala och tälj tills den känns lagom tjock och slipa dig ner till 200-kornigt sandpapper,använd Bets om du vill tona eller färga den och dra på ett par lager klarlack.


peter
 
Re: Re: Re: Rambostav.

ping; sa:
Gyllengahm; sa:
ping; sa:
Ta ett alu.rör och pula ner ett 15-20 m långt rep i,kan behövas om det är strömt.


peter

Tack får rådet, men nu är jag faktiskt ganska inställd på att tillverka en stav i trä.

Mvh
Christopher

Okej.Efter Jul bör det finnas hur mycket material som helst.

Kapa toppen och grenarna (lämna typ 5 cm) men låt barken vara kvar tills den har torkat helt,skala och tälj tills den känns lagom tjock och slipa dig ner till 200-kornigt sandpapper,använd Bets om du vill tona eller färga den och dra på ett par lager klarlack.


peter

Halloj!
Gäller detta endast för gran eller tycker du man alltid ska behålla barken på tills det är "torrt", oavsett träsort? Om jag väljer ask, ska jag då lämna barken på och kanske först efter några veckor ta bort den och påbörja impreg. behandlingen?

Mvh
Christopher
 
bambustav

En bambustav är ju både lätt och stark, köp ett metspö av den gamla typen. Eftersom de fogas ihop med metallmojäng (eller vad det nu heter) mellan de olika spödelarna så har du ju en färdig stav med slitdel nedtill. Kompletteras med wunderbaum :) Eneträ borde vara ett annat lämpligt alternativ. God tur!
 
Re: Re: Re: Re: Rambostav.

Gyllengahm; sa:
Halloj!
Gäller detta endast för gran eller tycker du man alltid ska behålla barken på tills det är "torrt", oavsett träsort? Om jag väljer ask, ska jag då lämna barken på och kanske först efter några veckor ta bort den och påbörja impreg. behandlingen?

Mvh
Christopher

Jag brukar göra så,oavsett träslag så inbillar jag mig att det är mindre risk för sprickbildning.Skulle inte råda dig att impregnera utan lacka istället, men du gör som du vill.Om du vill ha en lätt stav så är det dumt att mätta den.


peter
 
Re: Re: Re: Re: Re: Rambostav.

ping; sa:
Gyllengahm; sa:
Halloj!
Gäller detta endast för gran eller tycker du man alltid ska behålla barken på tills det är "torrt", oavsett träsort? Om jag väljer ask, ska jag då lämna barken på och kanske först efter några veckor ta bort den och påbörja impreg. behandlingen?

Mvh
Christopher

Jag brukar göra så,oavsett träslag så inbillar jag mig att det är mindre risk för sprickbildning.Skulle inte råda dig att impregnera utan lacka istället, men du gör som du vill.Om du vill ha en lätt stav så är det dumt att mätta den.


peter

Men om jag inte impregnerar den, och använder den som vandrings/vadar- stav i flera år... ruttnar den inte?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rambostav.

Raskesven; sa:
Gyllengahm; sa:
Men om jag inte impregnerar den, och använder den som vandrings/vadar- stav i flera år... ruttnar den inte?
Den får torka mellan varven. Tänk på hur länge en gärdsgård står.

Raskesven

Det är så som Raskesven skriver,att den torkar emellan turerna.
Även om du sågar,hudflänger och sätter kniven i den så är trä ett levande material,och hur bra den än är impregnerad så kommer den att ta åt sig av smuts och annat skit som bara kan slipas bort,och då räcker den inte speciellt länge.


peter
 
En annan teknik.

Ta och gör en stav av trämatrial du finner lämpligt. För att undvika sprickbildning samtidigt som du får en impregnering gör så här! Ta bort barken och det mjuka underliggande skiktet, ta sedan och smörj in hela staven med ett vattenresistent lim, då förhindrar du att den spricker samtidigt som du får en impregnering, kolla om tex polyuletanlim motstår vatten (jag tror det, kolla först!). Snyggt är det ju alltid att betsa oxå (först alltså), alternativt svedja den om du har tillgång till gassvets förstås. Kan detta vara något att jobba vidare på?? Lycka till och minns att en riktigt bra käpp kan man både ha i skogen och uppfostra barnen med :) Mvh Skogspekka
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg