Hej!
Har sökt igenom forumet och letat efter något liknande. Har inte hittat något så jag hoppas få lite svar i denna tråd, som förhoppningsvis också kommer vara av nytta för framtida användare.
Tänkte alltså göra min egna vadar/vandrar- stav. Eftersom jag gärna vill ha den flera år och utsmycka den med lite rispor här och där, undrar jag hur man tillverkar en stav som verkligen håller. Från dag ett och framåt alltså.
Saker som jag skulle vilja ha hjälp med är:
-Träval (funderat på pil)
-Det första man gör när kommit hem
-Infettning? När? Vilken? Hur länge?
-Rimlig tjocklek (3cm?)
-Längd (lika lång som mig?)
-Impregnering? När? Vilken sort?
-Förstärkning i fot. Hur/vilket är bäst mot utnötning?
-Torkning- hur länge/etc?
-Andra råd och tips
Hoppas få lite svar då jag tänkt bege mig ut nu snart och få den rejält torr till mitt fjälläventyr -07.
Vänligaste hälsningar,
Christopher
Har sökt igenom forumet och letat efter något liknande. Har inte hittat något så jag hoppas få lite svar i denna tråd, som förhoppningsvis också kommer vara av nytta för framtida användare.
Tänkte alltså göra min egna vadar/vandrar- stav. Eftersom jag gärna vill ha den flera år och utsmycka den med lite rispor här och där, undrar jag hur man tillverkar en stav som verkligen håller. Från dag ett och framåt alltså.
Saker som jag skulle vilja ha hjälp med är:
-Träval (funderat på pil)
-Det första man gör när kommit hem
-Infettning? När? Vilken? Hur länge?
-Rimlig tjocklek (3cm?)
-Längd (lika lång som mig?)
-Impregnering? När? Vilken sort?
-Förstärkning i fot. Hur/vilket är bäst mot utnötning?
-Torkning- hur länge/etc?
-Andra råd och tips
Hoppas få lite svar då jag tänkt bege mig ut nu snart och få den rejält torr till mitt fjälläventyr -07.
Vänligaste hälsningar,
Christopher