Tycker själv om att just paddla på natten och allt men det är kanske inte det tipset man ger en Nybörjare som undrar vad man ska tänker på om man paddla själv.
Annars har väl allting redan nämnts. Vet att vissa även har nån form av bogseringssystem så de kan koppla ihop sig med kajaken tex vid landgång där det är svårt att gå iland med kajaken och simma helt enkelt till land och drar in kajaken (även om denna situation händer väldigt sällan)
Man bör helt klart anpassa sin utrustning efter områden man paddla i. Kör man bara i mindre innersjöar kan man nästan struntar i det mesta, kör man rockhopping osv bör man utöka med en hjälm och reparaturskit till paddeln och kajaken osv
Själv har jag också haft med alla prylar som det har skrivits om. Påsen med ombytte försvann när jag skaffade torrdräkten - Med den jag hade kunde jag ju ändå bada med när det var riktig kallt och hade rätt underställ. Badade faktiskt på skoj i en halvtimme på så en gång (väldigt kul att leka med isflak
)
Är man på tur har man ju också all ombytte med sig och behöver inget särskild.
Sen efter ett tag försvann mer och mer av alla dessa prylar. Jag är väl litegrann av en viktfetischist och stör mig dessutom på att ha massa prylar med mig som jag ska tänker på innan, ska torkar efteråt och kan tappa bort.
Det känns rätt skönt att kunna har det enkelt - just den där enkelhet jag trodde kajak livet handlade om när jag började paddla.
Det gäller helt klart fortfarande att har koll på läget och veta vad man klarar av och hellre avstår från en paddling än att har gjort sin sista.
Nuförtiden få all min utrustning jag har med mig i en mellanstor Messengerbag från Timbuk2 (förutom paddeln då) när jag paddla en dagspaddling (innan var det minst en Halv stor Ikeakasse och flera kilo mera)
Då har jag med kartan och kompass vid ställen jag inte känner utantill, min Camelbak med vatten och nån snickers, min norsaq och är det kväll kanske ngn lampa också.
Ska jag myspaddla har jag med även lite fika och en mössa + handskar vid behov.
Till flerdagars turer är det förutom mat,sovgrejerna + kläder även en "förstahjälpen" väska med just en första hjälpen kit + alvedon + kniv + verktyg till kajaken + vattenfast bred tape + vindtäta handskar eller tjockare handskar än de jag har på mig vid vanligt paddlandet.
Med de grejerna klarar jag mig i de vatten jag rör mig när jag är själv. Men jag sticker inte heller ut i 15m/s vind + 2meter vågor när jag är själv.