Att se i Thailand och norra Indien

Jag och min flickvän åker till b.l.a Thailand och nepal i vår. VAd finns det att se och göra i Thailand?? Vi gillar trekking och dykning. Nån som har nåra tips?. När vi sedan är i Nepal (för att trekka så klart) tänkte vi ta en sväng in i Indien, det är dock svårt att hitta bra tips och information om norra indien.

Vi är tacksamma för alla förslag

Ulf & Åsa
 
Indien & Thailand

Gjorde ungefär samma resa i våras i år. Nepal är helt underbart och var den absoluta höjdpunkten under resan. Vi började där och fortsatte över gränsen till Indien. Bara genom att gå över gränsen så kände vi att allt blev så mycket svårare. Vänligheten som man hade upplevt hos Nepaleserna fanns inte någonstans i Indien och vi hade svårt att trivas. Vi gjorde Rajastan med Taj Mahal och Delhi och sen orkade vi inte mer och fortsatte till Thailand. Norra indien skulle tydligen vara om möjligt ännu värre så det är något som jag har svårt att rekommendera.

Hjälp vad negativ jag låter, jag har faktiskt hört många som har njutit av Indien också så det handlar mycket om hur man är som person. Indien kräver mycket mycket tålamod.....

Thailand var som en dröm efter Indien. Rent, vänligt och riktiga toaletter. (Som på flygplatsen gjordes rent direkt efter man varit å, ja du vet)

Tipset i Thailand är Chiang Mai i nordvästra Thailand. Vill du sen ha en "egen strand a´la "Then Beach" skicka ett mail så ska du få resväg. 300m sandstrand med ca 50bungalows och knappt några människor. 4 "resturanger" med riktigt god mat.

Mvh

Anders
 
Ko Tao och Ko PP

Hej,
ifall du gillar dykning har jag 2 öar att rekommendera i Thailand.

Den ena ligger på östkusten och heter Ko Tao, norr om Ko Samui och Ko Pha Ngan. Väldigt bra dykning och snorkling.
Den andra heter Ko Phi Phi och ligger på västkusten.

Båda har otroligt bra dykning och snorkling. Negativt är att det båda och speciellt Ko PP är översållat med turister. Men så är det om du vill ha bra dykning... Det gäller nog generellt för hela Thailand. Man behöver inte gå långt ut/djupt för att se cat-sharks, muränor, rockor, koraller och roliga fiskar och framförallt en fantastisk natur ovan ytan!

mvh/pia
 
THAILAND

låter trevligt. Chiang Mai har bra tarcking. Men vill du gå på egen hand så åk till Doi International vid chiang mai. Den nationalparken kan du vandra i. Många nationalparker är otroligt trevliga i att vandra och du kan ofta tälta vart du vill, tror jag - jag gjorde de toch ingen sa något även om jag frågade. Prova också den nordöstra delen som du knappt ser några turister på. Där är det riktigt trevlig. Tyvärr minns jag inte namnen på de Nationalparekerna jag besökte.

Jag rekomenderar också en vistelse på ett tempel som en annorulunda men trevlig vistelse. Lycka till.
 
Missa absolut inte Indien!

Visst kräver kanske Indien lite mer tålamod än Nepal men bara man är beredd på att saker tar lite längre tid är det enligt mitt tycke ett underbart land. Har ni begränsad tid rekomenderar jag en tripp till Varanasi. Detta är en av indiens kulturellt viktigaste städer. Kaotisk - visst, men samtidigt oerhört färggrann och innehållsrik. Dessutom ligger Varanasi om jag minns rätt ett knappt dygns bussresa från Kathmandu med övernattning vid gränsstationen. Det var ju ett tag sedan tråden startade men jag hoppas att ni hinner läsa detta innan ni åker och att ni får en härlig resa.

Peo
 

Liknande trådar