ATT RIKTA EN SKIDSTAV

Jag har råkat att kröka den nedre sektionen av en tvådelad teleskopstav till en del. Hur riktar jag lämpligen upp den igen - värme, riktinstrument/städ eller dylikt ?

Mvh.

Jag råkade ut för samma sak som du gjort och försökte med ett städ men den bröts då av på andra sidan. Jag tror inte att det går att göra något åt en sådan skada, men att beställa en ny underdel var inga problem och inte särkilt dyrt

Att rikta en skidstav

Finns det någon som kan ge råd hur en krökt skidstav riktas upp/rätas? Har ej erhållit något tillfredsställande svar än, men emottar gärna tips och idéer.

Förmodligen är det helt kört, men om du skall försöka så måste du fylla insidan av staven med något material som utjämnar belastningen.

Elektriker brukar ha en elastisk stålfjädershistoria som de stoppar in i plaströr för att böja dem utan att de går sönder. Någon har påstått att det skall funka att fylla med sand också.

(Sedan kanske utsikterna till svar är större på något skidforum, eller gör det själv)

Rikta stav.

Nu vet jag inte om jag ger mig ut på djupt vatten, har inte hållit i en skidstav på 20 år eller nåt.

Men jag kan lite allmänt om metaller.
Jag antar att det är aluminium det handlar om. Och då förmodar jag också att det är någon form av förädlad aluminium (ren alu är väldigt mjuk).

När det gäller dom hårdare legeringarna typ Dural mm så kan man ibland böja dom en gång om man tar till en väl tilltagen radie. Dock blir det nästan alltid sprickor eller krackeleringar i ytterböjen pga att materialet inte är segt. Så redan nu har man försvagat materialet. Försöker man böja tillbaka, så går det av för att då blir det sprickor, krackeleringar på andra sidan som nu sträcks.

Det lär finnas trix som går ut på att värmer till en viss temperatur och sedan låter metallen svalna. Då kan man i vissa fall få till en bra böj.

Men i ditt fall har staven redan fått skador i och med den första böjen, så jag tror inte det går att få till em praktiskt användbar stav igen, även om man skulle lyckas böja tillbaks den.

/Lod

Böjd stav

Du kommer att försvaga den alltför mycket om du försöker rikta den. Har du en stav av ett känt märke kan du dock i allmänhet köpa en ny underdel till den.
Lycka till!

Gäller även tält...

...bågar. Har av ett flertal tältleverantörer blivit avrådd att försöka räta ut tältbågar som fått radie efter idogt användande, det är m a o ingen poäng med att försöka hålla bågarna raka, snarare tvärtom så försvagar man strukturen. Hmmm, det här har ju inget med stavar att göra...men det är klart, det har väl inte stavar och paddling heller!?

Mors!
Anders

Komperdell

För det första kan man ju undra vad dett har med paddling att göra, men det är väl en annan sak...

Jag har böjt mina Komperdellstavar flera gånger, och sedan rätat ut dem igen. Helt enket bara böjt dem över knäet eller lagt dem mellan två stolar (mjuka) och tryckt till. Det är svårt att få dem helt raka och de är säker försvagade, men jag har åkt mycket med dem sedan dess utan att knäcka dem.

Hur väl man lyckas beror nog en hel del på hur böjd staven är. Mindre böjar är givetvis lättare att räta ut än större. Lite värme vid uträtningstillfället är nog inte heller fel. Jag har bara värmt mina med händerna, men lite försiktig värmning med blåslampa eller liknande kanske är bättre?

Peter

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg