Att packa tält...

En fråga. Jag håller på att packa inför min Keb-tur som avgår på tisdag (*längtar*). Har hållit på och provpackat ryggsäcken idag och det går bra förutom på en punkt, jag får inte dit tältet på nått bra sätt.

Ryggsäcken är en Bergans Trollhätta, 62L, och tältet ett Bergans Compakt 2 på 2,5kg. Säcken har remfästen på topplocket men sätter jag tältet där blir det "sladdrigt" eftersom topplocket också är en förvaringsficka, mycket löst tyg alltså.

Har ni några tipps? Hur brukar ni göra? Nån som vet hur Bergans brukar lösa detta på andra säckar?

Senast ändrad:
Vilda gissningar

Hittade inte din ryggsäck på bergans.no men jag har ändå 3 olika förslag:
1. Spänn fast tältet på sidan med hjälp av kompressionsremmarna och eventuella fickor - för att få det smidigare kan du skilja tältstängerna och ställa dem upp inuti ryggan in mot ryggen, gäller samtliga förslag
2. Ta två remmar och trä respektive rem runt om översta kompressionsremmen på varje sida om ryggan och sätt tältet horisontellt och spänn med remmarna runt om.
3. Fäst tältet lodrätt med hjälp av rem runt eventuella fästpunkter eller remmarna som ”stänger” ryggan.

Du behöver inte använda remmar, kardborrband kan också vara bra eller något annat fiffigt du kan hitta på.

Själv har jag tältet inuti min ryggsäck som regel men är tältet riktigt blött så kan jag pula fast det utanpå jag med :)

Good luck!

/Matias

Hej, som SLE ovan så tycker jag du ska försöka packa tältet horisontellt utanpå säcken, om du under inga tänkbara omständigheter kan få ned det i packningen. Problemet är ofta att packpåsen till tältet är hal som en ål (Hillebergs är ett bra exempel på detta), och då riskerar du att sattyget glider. Om du som föreslagits fäster det lodrätt mitt bak på säcken (använd två spännremmar och några av de otaliga öglor som brukar finnas där) och drar åt av bara fasen så borde det hålla. Säkra genom att trä den ena remmen genom snöret som du sluter tältpåsen med, så har du en livlina ifall tältet lossnar (trist att fundera på om det lossnade innan eller efter lunch...)

Ett bra trick för att få ned tältet i säcken är att dela det. Ta alla pinnar för sig i en hög. Eller dela och ge halva till kompisen (om du delar tält med nån). Eller dela tältet och stoppa tältdelen (tyget s a s) i en kompressionspåse (sån som man har till sovsäckar) och dra åt. Mitt Nallo2GT blir stort som en 4:ans fotboll på så sätt...

På min ena ryggsäck sitter sidoremmarna lite för långt isär för att packa tältet säkert utanpå
(vda tänker de på egentligen??),
det är faktiskt otympligt när jag packar upp i slutet av etappen. Just den säcken är dock rymlig nog att få plats med tältet inuti.

Ett vanligt råd är att packa tältet direkt under topplocket - något jag aldrig begripit.

Jag vill inte på något sätt (jo kanske lite) ifrågasätta vad du har med dig, men 62 liter borde väl räcka!?!.
Jag vill föreslå att du byter plats på någonting i säcken och tältet. Det tyngsta bör ju enligt min mening vara närmast ryggen. Bättre att fästa tex liggunderlag, regnplagg, kök mm. utanpå säcken.
Lycka till!!!

Har du komprimerat tältet?

Om du inte redan har testat bör du se till att komprimera tältet. Ta ur bågarna och stick ner dem i ryggsäcken (närmast ryggen). Komprimera sen tältet så gott det går. Om inte annat får du kanske en tympligare storlek på påsen, så att den antingen går ner i säcken eller får plats under locket.

Wow! Tack för alla tipps!

Nummer 1 blir att ta ut tältpinnar och stänger och lägga dem inne i säcken (som faktiskt inte har onödigt mycket i sig =). Sen ska jag se om jag kan pressa ihop tältduken under topplocket, så det är lätt att få på regnskyddet när det behövs.
Att jag inte kom på att ta ur stängerna, det är dem som ställt till det. Tack igen!

Återkommer med rapport med hur det gick.

P.s Här är ryggan,
http://bergans.no/dynamisk/ftp/produktbilder/sekker/large/4175_bluegrey.png
http://bergans.no/dynamisk/ftp/produktbilder/sekker/large/4175_frontstykke.png
Fast jag har aldrig använt den helt onödiga/värdelösa/tunga dagssäcken som följde med. Grymmt skön att bära iaf.

P.s.2
Tänkte sikta på topptur för Keb på torsdag, wish me luck =)
Kolla in http://thavox.blogspot.com

Senast ändrad:
Nu funkar det

Nu kommer allt ner i ryggsäcken, tipset att ta ur tältstängerna ur tältpåsen och packa dem för sig själva gjorde susen. Tack!

Ett vanligt råd är att packa tältet direkt under topplocket - något jag aldrig begripit.
Exakt, hur praktiskt är det att ha ett tält sladdrande varje gång man vill komma åt fleecetröjan/regnbyxorna/mariekexen eller vad annat som inte fick plats i sidofickorna?

Nu kommer allt ner i ryggsäcken, tipset att ta ur tältstängerna ur tältpåsen och packa dem för sig själva gjorde susen. Tack!
Vad roligt med en tråd som fyller sitt syfte och löser ett problem!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg