Att luffa?

Helt sikkert, jeg trenger hjelp. Av noen som kan SVENSK språk. Og da er jeg nok på riktig sted! I alle fall om det handler om svensk språk OG trekking. Eller luffing. Eller vandring.
Eller ...

Jeg er blitt Silvermedlem i utsidan.se, etter mange år som vanlig medlem.Og nå skal jeg lage en utsidan-blogg. Jeg vil lage en blogg over leder i Europa; leder hvor man vet eller tror det har vandret pilgrimer. Jeg vil forsøke å vandre noen av de samme ledene, og teste ut hvor mye bagasje det er behagelig å ha på ryggen, hvordan ordne mat, hvordan ha det varmt nok for å sove bra og helt sikkert mange andre ting. Og fordi jeg lager bloggen her på utsidan.se, så er det et sikkert tegn på at det er den tekniske gjennomføringen som opptar meg, og ikke den åndelige. Men, den åndelige er jo med hele tiden, da. Så ...

Jeg har i årene som medlem av utsidan.se hatt meget god hjelp i de ulike forum, og jeg håper jeg har gitt litt god hjelp også. Og utsidan.se er den mest profesjonelle forum-site jeg vet om. Alle oppfører seg behagelig og bra, og det er alltid noen som kan hjelpe.

Og nå trenger jeg hjelp! Jeg har lyst til å kalle bloggen min for

"ATT LUFFA PILGRIMSLEDER"

Men, er dette godkjent svensk? Betydningen skal være at man vandrer med lite bagasje og bruker lite penger - men at man bruker de gamle ledene som pilgrimene brukte.
 
Jättetrevlig idé!

Jag vill inte och kan inte vara språkpolis.
Men mina ideer till ett namn på en genial sida, har själv ideer om att vandra Uppsala - Nidarosdomen eller lite varmare Santiago de la compostella (ursäkta stavningen).
Men mina namnförslag: Pilgrimsvandringar eller Vandra i pilgrimmernas spår
Många vandringsleder har upplivats i modern tid, andra finns som historiska spår.
Lycka till!
 
Jag förstår vad du är ute efter. Att vandra är inte samma sak som luffa. Vandra det har liksom vissa ramar (dit ska jag och på ungefär den här tiden med de här prylarna) medan luffa är mer att man tar dagen som den kommer. Hinner man 20km så är det bra, ibland kanske det blir kortare för att man hittar något intressant längs med vägen. Har man tur så blir man bjuden på mat av någon vänlig själ, annars får man försöka lösa det hela på något annat sätt. (Jmf Astrid Lindgrens luffare Paradis-Oskar...)

Jag tycker det är ett alldeles utmärkt namn. Det lägger liksom en värdering på hur man ska ta sig fram. Dessutom drar det ögonen till sig, man undrar liksom över vad du menar med "luffa".

Så skriv på du!

Har du gått pilgrimsleden som har en del av sin sträckning söder om Helags? Fin sträcka annars...
 
Läste nu det du skrev längst ner i inlägget, "Betydningen skal være at man vandrer med lite bagasje og bruker lite penger " i sverige har du allemansrätten, och har inte råkat illa ut i norden för ett diskret uppslaget tält, hur det ser ut nere i europa där de livnär sig på sådana här vandringar.
Man kan kanske komma undan med att man genom för de som på 1200-talet, ligger under en buske i en filt... med en normal friluftsutrustning håller det nog inte.
 
Aven om "luffa" inte ar sa vanligt tycker jag det passar utmarkt pa det du beskriver. Genom dess ovanlighet skapas ett intresse av att veta mer. Jag tycker "Att luffa pilgrimsleder" ar ett utmarkt namn, och helt sprakriktigt.
 
Svensker og nordmenn hadde samme språk på 1200-tallet!

Men det er lenge siden. Takk for mange fine innspill. Og jeg hadde en strategi, om å velge en bokstav tidlig i alfabetet, helst 'a', og siste innlegg gjør at jeg velger "Att luffa pilgrimsleder". Men jeg er enig med "KLAGER" - det er mer "fart" over "På luffen längs pilgrimsleder" - men da kommer bloggtittelen lenger ned på listen. Til "greendanger" og andre som vil luffa pilgrimsleder, følg med på bloggen, og se om det er noen steder dere vil være med, i noen dager eller ... jeg kollar mail ofte! Og utsidan.se enda oftere! Nå skal jeg teste bloggen som jeg skal opprette, det er kanskje mulighet for å legge inn synspunkter og beskjeder der ...

Att luffa har en lang og stor tradisjon i våre granneland. Altså Norge og Sverige! Jeg bor nå på den norske siden av grensen, med Strömstad kommun som nabo. Der bruker jeg biblioteket, og fiskehandlerne, og selvsagt: grensehanden. Men, man kan nok si at de som luffet var tidlige grensehandlere, og at de brukte grensen på mange måter! Og luffere kom fra Europa, men også noen få fra Asia - så det må være riktig å si at luffing og trekking er det samme, bare i ulike tidsrom, vel?

Att luffa har lange og store tradisjoner, og det har pilgrimsvandring også. Samme folkene? Nei, tror ikke det. Luffere ville trives, pilgrimsvandrere ville lide. Moderne luffere? De bruker vel helst fly? Moderne pilgrimsvandrere? De er kanskje mest luffere?

Men "Karolina P" har et viktig poeng, luffere vil trives og har ikke noe mål, det er vegen som er målet; mens pilgrimer har et mål, og veien er mest en plage. Og "Helags": jeg syklet 45an i juli 2007 fra Halden til Åmål til Kaeresuando, og 84an i juni i år - fra Halden til Røros til Sveg (og videre til Sundsvall, Haparanda og Karesuando), og jarnväg fra Östersund til Trondheim i juli i år, så jeg har vært nære. Jeg har en idé om att luffa fra Vadstena, til Karlstad, til Nidaros ... altså en mer sydlig rute.

Jeg lager et innlegg på denne tråden når jeg har opprettet bloggen, og når jeg tror det kan være spennende å se på den. Men igjen takk til alle sammen, og gjerne flere innlegg.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg