Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Att inte ta med det onödiga i ryggsäcken.
- Trådstartare Dan B
- Start datum
Givetvis var jag där och kladdade jag med... Men jag klipper in mitt svar här istället...
------------
Låt mig fundera ett litet tag så ska det nog gå att få fram en... ;-) Å andra sidan misstänker jag att Joanna redan har en färdig sådan... Ett snabbt förslag:
Bära:
Ryggsäck, 1,1
Sova:
Tält, 1,5
Sovsäck, 0,5
Liggunderlag, 0,3
Äta:
Kök, 0,4
Gas, 0,5
Skita:
Dasspapper
Orientera:
Karta
Kompass
Hygien:
Tandborste
Tandkräm
Värme:
Tröja
Långkalsonger
Övrigt:
x
y
Samt det som inte räknas in i basvikt:
Mat mm
Behöver man något mer egentligen och vad är x och y? Inga femton kilo precis...
------------
Låt mig fundera ett litet tag så ska det nog gå att få fram en... ;-) Å andra sidan misstänker jag att Joanna redan har en färdig sådan... Ett snabbt förslag:
Bära:
Ryggsäck, 1,1
Sova:
Tält, 1,5
Sovsäck, 0,5
Liggunderlag, 0,3
Äta:
Kök, 0,4
Gas, 0,5
Skita:
Dasspapper
Orientera:
Karta
Kompass
Hygien:
Tandborste
Tandkräm
Värme:
Tröja
Långkalsonger
Övrigt:
x
y
Samt det som inte räknas in i basvikt:
Mat mm
Behöver man något mer egentligen och vad är x och y? Inga femton kilo precis...
Jag har samma problem, brukar ta med mig 3x så mycket kläder som jag använder. Förra sommarens resa släpade jag med mig 4 flaskor vin. Drack en mugg och hällde ut resten. Lär aldrig hända igen...... Då låg idiotvikten på 27kg.. Nu mer försöker jag packa väldigt sparsamt.
Men x och y är nog oftast extraplagg utifall att.. Sedan plockar alla småsaker på, multitool, kniv, snacks (torkat renkött, korv, ost) ni får gärna håna mitt vin, det gör redan alla som vet om historien
Men x och y är nog oftast extraplagg utifall att.. Sedan plockar alla småsaker på, multitool, kniv, snacks (torkat renkött, korv, ost) ni får gärna håna mitt vin, det gör redan alla som vet om historien
Trots att jag är lättpackare så måste jag säga att vin kan vara en väldigt trevlig prioritering! Jag tänker ofta vad kan jag ta med istället? Det gör det lättare att sätta prio.
Tex om jag väljer en ryggsäck som väger 800gr istället för 3 kg så kan jag ta med en vinflaska utan att öka totalvikten. Vilket av valen gör vandringen trevligast? Nu har jag iofs väldigt sällan vin med men en dl fin cognac kan jag ta med istället för trangiaköket, osv osv (Det behöver naturligtvis inte handla om alkohol ) . Det kan vara kamera, kikare eller som oftast inget extra alls vilket gör att jag kan gå med rak rygg o lätta steg genom skogen.
Tex om jag väljer en ryggsäck som väger 800gr istället för 3 kg så kan jag ta med en vinflaska utan att öka totalvikten. Vilket av valen gör vandringen trevligast? Nu har jag iofs väldigt sällan vin med men en dl fin cognac kan jag ta med istället för trangiaköket, osv osv (Det behöver naturligtvis inte handla om alkohol ) . Det kan vara kamera, kikare eller som oftast inget extra alls vilket gör att jag kan gå med rak rygg o lätta steg genom skogen.
@Patrik_L
Jag saknar regnkläder i den där listan. Samt mössa och vantar, även på sommaren är det kallt på nätterna till fjälls.
Jag brukar ha tunna men fodrade arbetshandskar med skinn på "greppytorna", dessa gör att man både håller händerna varma och kan använda dem för att hantera varma saker (om man är lite snabb) samt skydda händerna vid alla andra tillfällen när det kan vara trevligt.
En tvål kan vara bra att ha också bland hygienartiklarna.
Jag saknar regnkläder i den där listan. Samt mössa och vantar, även på sommaren är det kallt på nätterna till fjälls.
Jag brukar ha tunna men fodrade arbetshandskar med skinn på "greppytorna", dessa gör att man både håller händerna varma och kan använda dem för att hantera varma saker (om man är lite snabb) samt skydda händerna vid alla andra tillfällen när det kan vara trevligt.
En tvål kan vara bra att ha också bland hygienartiklarna.
Om man nu har ett par rejäla stativ, tre faktiskt, en massa batterier till VHS kameran och tror sig behöva en hyfsad systemkamera med, samt lite optik, givetvis makro, till två system, reflexskärmar, med ankare mm, mm innan man börjar packa, blir det ju inte många gram över till resten. Gissa hur jag vet.
Sydväst saknar jag i många listor, har brukats i 80% av mina turer, inte bara till huvudändamålet. Fingervantar i syntet kan du lätt torka innanför jackan eller byxlinningen, skinnhandskar ofodrade kan du torka i fält, sittlapp, toffel, grytlapp är extrabruk och när det snöar på sommarfjället, 5%, kan det vara tumhandskarna som gör att du inte fryser som en våt hund.
Allt är relativt men en god fet ost och hyfsad wirre i lätt flygflaska 0,5l uppskattas emellanåt. Stearinljus för stämningen och duk samt serviett för vi är civilicerade.
Nagelborsten, tandborsten och tvålbiten trivs i min fryspåse. H&M har löjligt små nagelborstar, som kan göras än mindre, barntandborstar är minst och mjukast. Tvättlappen är handduk oxså en 1/2 bit Weetex, annan färg än den som bor i kökssatsen. Weetexbitarna har egna deciderade säkerhetsnålar utanpå ryggsäcken.
Plåsteravdelningen, vad går åt för dig? Vad är det värsta du kan klara? Hur mycket kan du? Behöver du mediciner? Salvor, kan kräva ytterask i packningen. När vi åkte 2a gången till CA hade det packats över tre kilo mediciner, sen tillkom, plåster, hudsalva, myggmedel, myggnät stort, bandage, ett antal 5e och kompresser, samt 1/4 liter sårrengörare. Hela paketet vägde 4,5 kg, per person för ett år.
Så din vecka eller veckor på fjället kan näppeligen kräva nära kilot. Min benfickesats i några fryspåsar 2x5eförbandet, plåster, elastiskbinda, sax, våtservietter samt reflexfilt väger under 200g.
Saxen går definitivt att stryka. Går du efter nattfrosten kan du stryka myggmedlet, men inte hudsalvan.
Min vän kirugen har en nessecär som väger över kilot, han kan bruka innehållet, men har istort sluppit till fjälls.
Slumpen faller olika, Var beredd, ha kul.
go tur
Sydväst saknar jag i många listor, har brukats i 80% av mina turer, inte bara till huvudändamålet. Fingervantar i syntet kan du lätt torka innanför jackan eller byxlinningen, skinnhandskar ofodrade kan du torka i fält, sittlapp, toffel, grytlapp är extrabruk och när det snöar på sommarfjället, 5%, kan det vara tumhandskarna som gör att du inte fryser som en våt hund.
Allt är relativt men en god fet ost och hyfsad wirre i lätt flygflaska 0,5l uppskattas emellanåt. Stearinljus för stämningen och duk samt serviett för vi är civilicerade.
Nagelborsten, tandborsten och tvålbiten trivs i min fryspåse. H&M har löjligt små nagelborstar, som kan göras än mindre, barntandborstar är minst och mjukast. Tvättlappen är handduk oxså en 1/2 bit Weetex, annan färg än den som bor i kökssatsen. Weetexbitarna har egna deciderade säkerhetsnålar utanpå ryggsäcken.
Plåsteravdelningen, vad går åt för dig? Vad är det värsta du kan klara? Hur mycket kan du? Behöver du mediciner? Salvor, kan kräva ytterask i packningen. När vi åkte 2a gången till CA hade det packats över tre kilo mediciner, sen tillkom, plåster, hudsalva, myggmedel, myggnät stort, bandage, ett antal 5e och kompresser, samt 1/4 liter sårrengörare. Hela paketet vägde 4,5 kg, per person för ett år.
Så din vecka eller veckor på fjället kan näppeligen kräva nära kilot. Min benfickesats i några fryspåsar 2x5eförbandet, plåster, elastiskbinda, sax, våtservietter samt reflexfilt väger under 200g.
Saxen går definitivt att stryka. Går du efter nattfrosten kan du stryka myggmedlet, men inte hudsalvan.
Min vän kirugen har en nessecär som väger över kilot, han kan bruka innehållet, men har istort sluppit till fjälls.
Slumpen faller olika, Var beredd, ha kul.
go tur
Bäst överblick över vad som behöver finnas med på en fjälltur har man väl när man just kommit hem?
Jag gör därför så att jag vid hemkomsten klär av mig naken, lägger ut precis allt som varit med på golvet och antecknar det i minsta detalj inkl. den mat som ätits upp.
Sen drar jag streck och skriver ned vad jag saknat och slutligen vad som kunde lämnats hemma. Listan används sen som packlista inför nästa tur.
Upprepar man denna procedur 20-30 gånger så blir packningen ganska ändamålsenlig. För egen del blir det alltid 20 kg startvikt för en tiodagars ensamtur.
Hälsn Pelle
Jag gör därför så att jag vid hemkomsten klär av mig naken, lägger ut precis allt som varit med på golvet och antecknar det i minsta detalj inkl. den mat som ätits upp.
Sen drar jag streck och skriver ned vad jag saknat och slutligen vad som kunde lämnats hemma. Listan används sen som packlista inför nästa tur.
Upprepar man denna procedur 20-30 gånger så blir packningen ganska ändamålsenlig. För egen del blir det alltid 20 kg startvikt för en tiodagars ensamtur.
Hälsn Pelle
Nagelborste?
Håller helt med om regnplagg - ska vi säga att X är en regnjacka? Regnbyxor hade jag inte med mig senast då jag tycker att man nästan blir blötare av att använda sådana än att inte göra det. Handskar och mössa hade jag med på min packlista, men glömde handskarna hemma... Det gick bra ändå, men var lite kallt emellanåt...@Patrik_L
Hur ska vi räkna där? Är tvålen en artikel eller är hela necessären det? Hmm...En tvål kan vara bra att ha också bland hygienartiklarna.
Fascinerande frågor
Fascinerande hur just det här med viktfrågan upptar så mångas tankemöda. Inte bara det utan även stridbarhet. Någon undrar något som går utanför det vedertagna, som exempelvis frågor om större ramsäckar och vips så kommer en hel frälsningsarmé av predikanter som alla säger samma sak av självklarhet. Liksom att slå in öppna dörrar. Om Bosse ska bära med sig av någon anledning 758kilo i sin supersäck så berättar en hel pluton att det inte är nödvändigt. Att livet, lyckan är att bära fjäderlätt in absurdum. Bosse som har behov att släpa med sig sina 758kilon idiotförklaras.
Jag har fjällvandrat sedan 1973 och burit både lätt och tungt. Allt beroende på behov och intresse.
Om man är ny i gemet kanske man har behov av att berätta självklarheter?
Så. Nu är jag klar. Åteln är riggad...
🐌🐌🐌😄😄😄🍷🍹🍸💃💃💃🏃🏃🏃
Fascinerande hur just det här med viktfrågan upptar så mångas tankemöda. Inte bara det utan även stridbarhet. Någon undrar något som går utanför det vedertagna, som exempelvis frågor om större ramsäckar och vips så kommer en hel frälsningsarmé av predikanter som alla säger samma sak av självklarhet. Liksom att slå in öppna dörrar. Om Bosse ska bära med sig av någon anledning 758kilo i sin supersäck så berättar en hel pluton att det inte är nödvändigt. Att livet, lyckan är att bära fjäderlätt in absurdum. Bosse som har behov att släpa med sig sina 758kilon idiotförklaras.
Jag har fjällvandrat sedan 1973 och burit både lätt och tungt. Allt beroende på behov och intresse.
Om man är ny i gemet kanske man har behov av att berätta självklarheter?
Så. Nu är jag klar. Åteln är riggad...
🐌🐌🐌😄😄😄🍷🍹🍸💃💃💃🏃🏃🏃
Om man tittar funktionsmässigt på det som skall bäras så är det det som absolut behövs, är svårt att improvisera och helst kan brukas till mer än en sak.
Eftersom det skall bäras behövs en säck av något slag som rymmer det ovanstående.
Mat är bra och behövs någonstans mellan 500-1000g/person och dag.
Kök att tillaga maten med och i samt ovan skogen absolut bränsle.
Kläder för att hålla sig torr och lagom varm. Förstärkning och
sovplagg, sovsäck samt liggunderlag.
Skyl tarp eller tält.
Hygiengrejor tandborste, tvål, insektsmotmedel, papper, spade och diskgrejor.
Plåster mm
Verktyg, reparationsmateriel
Dokumentation
Navigering
Allt kan växa till packningen inte kan lyftas, punkten då hastigheten nedgår till noll.
Inom bergsbestigning bland annat är hastighet en av säkerhetsfaktorerna.
Envar får bära efter eget behag, bara det inte blir till ett slit.
go tur
giller får man inte lämna efter sig....
Eftersom det skall bäras behövs en säck av något slag som rymmer det ovanstående.
Mat är bra och behövs någonstans mellan 500-1000g/person och dag.
Kök att tillaga maten med och i samt ovan skogen absolut bränsle.
Kläder för att hålla sig torr och lagom varm. Förstärkning och
sovplagg, sovsäck samt liggunderlag.
Skyl tarp eller tält.
Hygiengrejor tandborste, tvål, insektsmotmedel, papper, spade och diskgrejor.
Plåster mm
Verktyg, reparationsmateriel
Dokumentation
Navigering
Allt kan växa till packningen inte kan lyftas, punkten då hastigheten nedgår till noll.
Inom bergsbestigning bland annat är hastighet en av säkerhetsfaktorerna.
Envar får bära efter eget behag, bara det inte blir till ett slit.
go tur
giller får man inte lämna efter sig....
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Hur fästa snöskor på ryggsäcken | Fjällvandring | 5 | ||
Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 | Fjällvandring | 9 | ||
På eller i ryggsäcken? | Fjällvandring | 17 | ||
Generator i ryggsäcken | Fjällvandring | 3 | ||
Ni tar väl med en kanot i ryggsäcken? | Fjällvandring | 3 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg