• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Att göra upp eld utan tändstickor, i damsällskap.

Klippt ur sitt sammanhang:

Vid skymningen ska Miza göra upp eld men har inget att tända med.
– Har du tändstickor, Farfrar? Mina är slut.
– Nej, jag har inga.
– Då blir det varken kaffe eller brasa. Synd.
– Kolla i högerfickan på min ryggsäck efter en liten plastburk.
Miza hittar asken och kommer fram till Vagn med den.
– Vad är det i den? Tändstickor?
– Det är min katastroflåda med bland annat eldstål.
– Kan du göra upp eld utan tändstickor?
Miza kan inte dölja sin förvåning.
– Lätt som en plätt, ser du det här? Det är fnöske. I det ska man slå gnistorna. Kan du plocka smågrenar medan jag späntar stickor.
Miza kommer tillbaka efter några minuter med ett fång grenar. Vagn bygger upp en pyramid av de klenaste kvistarna och lägger törved i mitten. Fint späntat trä utanför och ytterst grövre grenar.
– Jag behöver ett par grenar till. Kan du skaffa?
Miza skyndar sig men när hon kommer tillbaka brinner brasan redan på eldplatsen. Vagn tar emot hennes grenar och lägger vid sidan om elden.
– Nu fick jag inte se hur du gjorde, utropar hon. Jag trodde du skulle hålla på en stund för att få gnistor, innan det tog sig. Hur gjorde du?
– Så här, titta noga nu och lär dig.
Vagn håller upp en cigarettändare och tänder.
– Skojare, skrattar Miza, du bara luras.
Vagn visar hur man använder eldstålet och var man hittar torrt material till elden även när det regnar och hur man bygger upp grunden till en eld. Han låter henne sedan använda eldstålet.
 
fortsätter på temat...

Det var en grupp skolungar som var på fjälltur vintertid. På kvällen kommer man fram till en stuga och några får i uppgift att ordna eld i spisen. Man täljer, man samlar, man grejar men ingen eld blir det... Plötsligt hörs ljudet av en skoter utanför. In kommer en lapp, ser vad som händer och går sedan ut igen. Han kommer snart tillbaka med en dunk i handen. Slår några skvättar bensin på veden och kastar i en tändsticka. Wosch och sedan brinner det. En av ungdomarna säger kritiskt att "det där var väl inte sportsligt" varvid lappen replikerar "sportsligt och sportsligt, varmt blir det ialla fall..."
 
Hur lapparna gjorde eld innan de hade bensindunkar...http://www.bokrecension.se/9127107507 Denna bok är oerhört bra.
 
Det var en grupp skolungar som var på fjälltur vintertid. På kvällen kommer man fram till en stuga och några får i uppgift att ordna eld i spisen. Man täljer, man samlar, man grejar men ingen eld blir det... Plötsligt hörs ljudet av en skoter utanför. In kommer en lapp, ser vad som händer och går sedan ut igen. Han kommer snart tillbaka med en dunk i handen. Slår några skvättar bensin på veden och kastar i en tändsticka. Wosch och sedan brinner det. En av ungdomarna säger kritiskt att "det där var väl inte sportsligt" varvid lappen replikerar "sportsligt och sportsligt, varmt blir det ialla fall..."

1. Det heter same.

2. Rolig historia :)