Att fästa GPS:en på kajaken

Jag paddlar med en garmin etrex hcx som jag tidigare fäst på kajaken med garmins marinfäste. Det är en smidig lösning på så sätt att man lätt ser och kommer åt GPS:en. Nackdelen är att man måste skruva fast fästet på något sätt. Jag borrade tre hål i skrovet, skruvade fast det och tätade med silikon. Var som sagt nöjd med GPS:ens åtkomlighet men en aning missnöjd med att det ibland sitter ett fäste i vägen. Eftersom jag nu sålt kajaken jag hade fästet på funderar jag på nya lösningar och undrar hur ni andra gör? :)

Jag börjar luta mer mot att släppa marinfästet och spänna fast GPS:en under cord eller på kapellet med någon typ av spännanordning/spännband. Nackdelen med denna metod är att det kan vara svårare att se displayen och använda dess funktioner. Men å andra sidan jäkla bekvämt att slippa fästanordningen. Också slippa ytterligare en pryl som kan gå sönder :)

Hur gör ni andra med GPS? Beror ju givetvis också på vilken GPS man använder. Men visa/förklara gärna era lösningar!

Garmin har ju oxå ett sugproppsfäste (liknar annars marinfästet) som jag använder!
På havskajaken kan jag även sätta fast det under en gummicordslina!

/Janne

Garmin har ju oxå ett sugproppsfäste (liknar annars marinfästet) som jag använder!
På havskajaken kan jag även sätta fast det under en gummicordslina!

/Janne

Intressant med sugproppsfäste! Inget jag hittat på nätet, har du möjlighet att länka? :)
Hur menar du att du sätter fast den under gummicordslinan? Är det fästet du menar eller bara GPS:en i sig?

Intressant med sugproppsfäste! Inget jag hittat på nätet, har du möjlighet att länka? :)
Hur menar du att du sätter fast den under gummicordslinan? Är det fästet du menar eller bara GPS:en i sig?

Det heter nog sugkoppsfäste jag hittar det på Garmins hemsida! Köpte mitt på Kanotcentrum! Har satt själva fästet under en gummicordslina på fördäck!
Jag har nån bild på det här på Utsidan så kolla på mitt album;)

/Janne

Kolla RAM

På cykeln har jag RAM och Touratech http://shop.touratech.se/SE/Catalog/gps-navigatorer/gps_motorcykel/gpsmap_60/01-065-0075-0.html för min Garmin 60Cx och bara RAMdelar för in Vista HCx.

Även om jag kör så lite bil at jag inte behöver någon GPS till bilen har jag köpt ett RAM sugproppsfäste och en flexarm.

Denna webbsida tycker jag är bättre http://www.watski.se/Butiken/Brand/?EnovaId=10293 än RAM importörens webbsida http://www.r-a-m.nu/page/1/

Jag hade tidigare en annan RAM sugpropp men den var/är riktigt kass, då den lossnar.

Här finns ett RAM fäste för kajak till en Garmin GPS som jag inte ens känner till (GPSmap78) http://www.ram-mount.com/NewProducts/gpsmap78mounts/tabid/2856/Default.aspx

Notera att det är tumgängor :( på alla RAM detaljer så dom vanliga verktygen passar inte

Per

Jag har min Garmin 76 liggande på kapellet. Den hålls på plats i den övre delen av marinhållaren som säkrats med en gummicord genom axelhålet. Corden knyter jag i kapellets karthållarstroppar.
Läsbarheten blir bra genom att skärmen kommer nära och när navigatorn ligger plant fungerar kompassen bättre än i den vanliga uppåtvinklade positionen.
En nackdel är att navigatorn halkar omkring lite. Ska testa med stoppknutar på corden.

Jag har min Garmin 76 liggande på kapellet. Den hålls på plats i den övre delen av marinhållaren som säkrats med en gummicord genom axelhålet. Corden knyter jag i kapellets karthållarstroppar.
Läsbarheten blir bra genom att skärmen kommer nära och när navigatorn ligger plant fungerar kompassen bättre än i den vanliga uppåtvinklade positionen.
En nackdel är att navigatorn halkar omkring lite. Ska testa med stoppknutar på corden.

Ditt marinfäste sitter alltså inte fast i kajaken utan i corden? Har du någon bild på det :) ?

Samma typ av fäste på Etrex?

Jag har en Garmin Oregon. Den kommer med en kabinhake som kan fästas på kajaken (antingen i linan på kapellet om man har en sådan, eller någon annan lina på kajaken). Efter att ha provat mig fram en del har jag slutat fästa den alls på kajaken, har den istället i flytvästen.

--- Mats ---

Min

uppfattning är också att det är lämpligare att ha GPSen i en ficka så att jag lätt kan ta upp den när jag behöver titta på kartan och färdspåret. Däremot har jag monterat kompass så att jag ser den utan att behöva upphöra att paddla. (Avsågad orinteringskompass monterad på en träkil så att den sitter horisontellt snett framför främre delen av sittbrunnen). Jag har aldrig förstått varför många kajakpaddlare använder marinkompasser med graderad kompassros på tallrik i stället för kompassnål och vridbart kompasshus.

Hustrun som har liten sittbrunn har motsvarande kompass mitt framför sittbrunnsöppningen ca 5 cm framför kapellet.

Det skulle bli knepigt att montera min Etrex på kajaken både så nära ögonen att jag kan uppfatta små detaljer på displayen och samtidigt så att paddelrörelsen inte hämmas.

En tryckt karta är trevlig att ha i knät för överblick speciellt när jag paddlar i lite obekanta vatten.

Thure

Ram

Precis som Per Brune har jag GPS-fäste från RAM. Framför sittbrunnen har jag skruvat fast en kulled och på den sätter jag en löstagbar arm med gps-hållaren.
bbe0de01da6737c4da5f1d02368b5af2.jpg

Har likadant fäste på alla mina kajaker och kan lätt flytta gps:en mellan dem.
Är mycket nöjd med RAM-lösningen.

Bilagor

• GPSfästeRAM.jpg
    GPSfästeRAM.jpg
    15.2 KB · Visningar: 1,265
Min förra lösning med eTrex marinfäste liknar RAM modellen, fast istället för att ha en kulled så skruvade man fast hållaren på ett fäste man satte fast i kajaken. Ser ingen fördel alls med marinfästet som jag hade i jämförelse med en kulled. I och med kulleden blir GPS:en väldigt lättflyttad fram och tillbaka (antar jag), vilket är en viktigt aspekt vid exempelvis kapsejsning till skillnad mot mitt marinfäste som då måste skruvas upp och flyttas. Förutsatt att det nu är monterat så nära sittbrunnens främre del att man inte får loss kapellet utan att flytta GPS:en.
Det var just denna säkerhetsfråga som fått mig att avstå marinfästet i min nästa kajak. Att däremot ha en sådan här kulled är ju klockrent, då blir ju detta inget problem. Men, passar detta fäste även till Garmin GPS:er, som min Garmin eTrex Legend hcx?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat_17_06_20 Bästa sättet att fästa GoPro på kajak? Paddling allmänt 9
Veon Fästa kniv i flytväst Paddling allmänt 17
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Mats Bengtsson Hur fästa sitsen i kajak Paddling allmänt 3
miljonmicke Fästa vingar i sittbrunnsargen Paddling allmänt 12
tomatchili Hur fästa säkerhetsutrustning på kajak? Paddling allmänt 3
pellegill Fästa paddeln på däck? Paddling allmänt 3
NiklasStrand Fästa grejor på utsidan (av kajaken...) Paddling allmänt 4
knatte Fästa paddelbladen till handtaget? Paddling allmänt 11
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Merckx Gps Paddling allmänt 8
fuchs GPS till långlopp Paddling allmänt 14
nj-tec Paddla med GPS Paddling allmänt 12
sveom sjökort till gps Garmin map 60 C Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
thureb Hållare GPS Paddling allmänt 36
Niftigolebb Laddning av Gps och mobil. Paddling allmänt 34
Pumpagubben Fäste till GPS/Klocka Paddling allmänt 7
salgo60 GPS till paddling Paddling allmänt 29
Skogsfinnen GPS och paddling Paddling allmänt 5
Ödling Gps /solpanel Paddling allmänt 7
Mezzner Nån fler som hade GPS på STHLM Kanotmaraton? Paddling allmänt 11
jjjjy66 Hur många av er har en GPS? Paddling allmänt 0
jamner GPS i kajak Paddling allmänt 2
kuah GPS mottagare Paddling allmänt 4
jonzzon GPS på kajaken? Paddling allmänt 4
jongranath GPS vs Kompass Paddling allmänt 10
Snödrivan Fransig kant på neoprenhalsmuff Paddling allmänt 3
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 10
Ut i skogen Aktuell farbarhet på Långhundraleden? Paddling allmänt 5
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg