• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Att bränna en kropp

Jag har diskuterat detta med min sambo. I olika typer av fiktion skildras bränningen av kropp såsom att man häller lite bensin på kroppen och tänder på. Men detta kan väl knappast räcka? Jag tänker mig att kroppen kommer ligga kvar i stort sett intakt, men med skinn och kläder bortbränt.

Jag tänkte mig då att man gräver en grop, och anlägger en rejäl brasa ovanpå kroppen i ungefär samma längd som kroppen (1,85 cm lång t ex.) och håller denna brinnande i några timmar

Min sambo menade då att kroppen skulle ligga placerad ovanpå elden. Hon sade att hon sett detta göras i indien när lik skulle brännas. Vad anser ni? Hur skulle ni göra för att bränna en människokropp? Pulvriseras även skelettet om elden hålls tillräckligt stark?
 
Brände inte Uppsala Universitet ett par grisar ute vid Uppsala Högar nyligen för att testa teorierna om hur vikingarna gjorde?

Att lägga kroppen högst upp gissar jag främst är av ceremoniella skäl, om det är bäst eller ej vet jag inte.

Personligen planerar jag att låta proffsen på ett krematorium elda upp mig när klockan klämtar. Då tror jag att i princip allt försvinner, möjligen att det blir lite slaggprodukter och några tänder kvar, men det får i så fall bli någon annans problem.
 
Skicka till fråga professorn Leif GW i Veckans brott på SVT...
De grävde ju ner ett kadaver för att visa förruttnelse för någon säsong sedan.

/Patrik,
 
Intressant fråga. Jag vet att för 25 år sen eller nåt så var det en som begick självmord genom att elda upp sig själv vid en kompis föräldrars sommarställe. Jag har ingen aning om hur det såg ut direkt efter att det hade hänt, men jag vet att det var en stor "fettfläck" kvar på klipphällen när jag var där. Såg ut som om nån hällt ut nån liter olja på klippan nån månad innan ungefär.
 
Jag har diskuterat detta med min sambo. I olika typer av fiktion skildras bränningen av kropp såsom att man häller lite bensin på kroppen och tänder på. Men detta kan väl knappast räcka? Jag tänker mig att kroppen kommer ligga kvar i stort sett intakt, men med skinn och kläder bortbränt.

Jag tänkte mig då att man gräver en grop, och anlägger en rejäl brasa ovanpå kroppen i ungefär samma längd som kroppen (1,85 cm lång t ex.) och håller denna brinnande i några timmar

Min sambo menade då att kroppen skulle ligga placerad ovanpå elden. Hon sade att hon sett detta göras i indien när lik skulle brännas. Vad anser ni? Hur skulle ni göra för att bränna en människokropp? Pulvriseras även skelettet om elden hålls tillräckligt stark?

Att försöka bränna en kropp med lite bensin är som du säger inte en väg att gå, man bränner bara bort lite hud, det skulle behövas ett otal omgångar med ny bensin innan man bränner sig in till skelettet.

För någorlunda effektiv förbränning med ved bör man ha ett stort bål under kroppen, det bör vara ett par meter högt i alla fall, och gärna några lager ved ovanpå.
Räkna med att det ska brinna några timmar för att bränna bort allt organiskt material och all vätska ur kroppen.
Kvar blir skelettet, det är torkat och skört, men intakt och måste krossas eller malas innan det kan spridas.
I Indien är ved en bristvara, det är dyrt med tillräckligt med ved för en eldbegängelse, den används alltså med maximal effektivitet.
Trots detta blir ofta kroppar bara delvis kremerade och det syns regelbundet ofullständigt brända kroppar som dumpats i Ganges då inte familjen haft råd med tillräcklig mängd ved.

Att endast lägga veden ovanpå liket ger allt för låg temperatur för att vara effektivt, det blir mer av en långsam kokning av kroppen.
 
Intressant. Ja jag tror också det ligger nåt att kroppen ska vara ovanpå elden.

Det finns förresten ett känt kriminalfall i Sverige, där en bankman (tror jag) mördade en gubbe. Det var på 50-talet nån gång. Gubben mördades i en lägenhet i centrala stockholm - och mördaren lyckades helt förinta kroppen genom att elda upp bitarna i kakelugnen

Tydligen var kriminalteknikerna fascinerade över hur han lyckats kremera kroppen så väl. Även skelettet hade blivit aska. För detta hade han tvingats hålla på och elda hårt ett helt dygn, han hade eldat så hårt att muren kring skorstenen spruckit av värmen.
 
Intressant. Ja jag tror också det ligger nåt att kroppen ska vara ovanpå elden.

Det finns förresten ett känt kriminalfall i Sverige, där en bankman (tror jag) mördade en gubbe. Det var på 50-talet nån gång. Gubben mördades i en lägenhet i centrala stockholm - och mördaren lyckades helt förinta kroppen genom att elda upp bitarna i kakelugnen

Tydligen var kriminalteknikerna fascinerade över hur han lyckats kremera kroppen så väl. Även skelettet hade blivit aska. För detta hade han tvingats hålla på och elda hårt ett helt dygn, han hade eldat så hårt att muren kring skorstenen spruckit av värmen.

Ganska ruggigt att sitta där en hel natt och elda kroppsdelar. Ja, inte ruggigt som i kallt då...
 
Intressant. Ja jag tror också det ligger nåt att kroppen ska vara ovanpå elden.

Det finns förresten ett känt kriminalfall i Sverige, där en bankman (tror jag) mördade en gubbe. Det var på 50-talet nån gång. Gubben mördades i en lägenhet i centrala stockholm - och mördaren lyckades helt förinta kroppen genom att elda upp bitarna i kakelugnen

Tydligen var kriminalteknikerna fascinerade över hur han lyckats kremera kroppen så väl. Även skelettet hade blivit aska. För detta hade han tvingats hålla på och elda hårt ett helt dygn, han hade eldat så hårt att muren kring skorstenen spruckit av värmen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kakelugnsmordet

Själv blir jag lite frågande till denna frågeställning...
 
Frågeställningen är väl fullt naturlig för en frågvis man, det som oroar mig är forumets stora sakkunskap inom likbrännarbranschen... :)