Att beställa tält från USA

Ett sätt att undvika tullavgiften är att skicka det privat. Ange då "gift" present på deklarationen. Ibland kan man få företaget man köper ifrån utge sig att vara privatperson. Bättre, om möjligt, att först skicka inom USA till någon där som kan packa om det och ange att det är en personlig present.

Ett sätt att undvika tullavgiften är att skicka det privat. Ange då "gift" present på deklarationen. Ibland kan man få företaget man köper ifrån utge sig att vara privatperson. Bättre, om möjligt, att först skicka inom USA till någon där som kan packa om det och ange att det är en personlig present.

Det du gör är att uppmana till brott. Gå in på tullens hemsida och läs vad som gäller gåva till privatperson i Sverige.
Det är inte heller så att det är tullavgiften som är det som fördyrar mest utan momsen som ska läggas på summan av varans värde, frakt, tull och övriga kostnader.

Det du gör är att uppmana till brott.

Herregud vad är det med svenska friluftsmänniskor och dess förkärlek till att ge andra moraliska pekpinnar? Håller er till ämnet istället och berätta istället hur ni gått till väga när NI har beställt från USA, från vilken leverantör, och vad ni fått tulla.

Nu gavs det ett råd som är verkligt dåligt, om någon följer det och åker dit så blir det dagsböter och förmodligen blir varan förverkad.
Lika så med råden om att skriva ned värdet, försvinner paketet så får man ersättning enligt deklarerat värde, inget mer.
Bästa tipset är att inte köpa saker man inte har råd med. Räknar man grovt med 10 kronor per dollar och det fortfarande är billigt så är det ju bara att beställa.
Att köpa från butiker i EU är oftast billigare än hemma i Sverige, men det finns några fällor.
Stora postorderfirmor, t ex Globetrotter.de måste ta ut svensk moms vid leverans till Sverige vilket ökar priset med 6%

Och splashmore, vänd på frågan, vad är det med dessa friluftsmänniskor och deras förkärlek till att vilja smita från tull och moms?

Om jag ber min vän i USA skicka ett paket till mig och anger att det är en gåva så kan jag inte se att det är att uppmana till brott.

Jag har skickat paket till mig själv från USA och hittills har det fungerat.

Om jag ber min vän i USA skicka ett paket till mig och anger att det är en gåva så kan jag inte se att det är att uppmana till brott.

Jag har skickat paket till mig själv från USA och hittills har det fungerat.

Det är inget brott att skicka paket från USA till Sverige som är märkta som gåva. Om gåvans värde överstiger 500 kr så är det din skyldighet att anmäla det och tulla för överstigande värde. Om du inte gör det räknas det som ett brott. Om du uppmanar andra att beställa varor genom att skicka dem som gåvor för att slippa tulla för dem bör ses som en uppmaning till brott om gåvan värde överstiger 500 kr.

Taget från Tullverket:

Jag fick en födelsedagspresent från min mormor i USA. Både jag och givaren är nu förtvivlade över att gåvan blev belagd med en massa avgifter.

En gåva blir avgiftsfri om den skickas från en privatperson till en privatperson och värdet är max 500 kronor. Undantag för tobak och alkohol.

Värdet på gåvan är det samma som handelsvärdet i avsändningslandet. Frakt och försäkring ska inte ingå.

Om värdet på din gåva är mer än 500 kronor får du betala tull, mervärdesskatt och eventuellt andra avgifter. Observera att vissa varor är tullfria. Understiger de sammanlagda avgifterna för hela försändelsen 100 kronor behöver du inte betala något.

Innehåller paketet tobak eller alkohol ska du som mottagare betala punktskatt och moms. Dessutom är det begränsningar på hur mycket tobak, alkohol, parfym och eau de toilette en gåva får innehålla.

Bra att ni rättar mig. Nyheter För mig. Har tydligen klarat mig genom tullfiltret hela tiden. Inte så att jag fått paket från USA ofta. Till jul och födelsedag bara.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
grodanbolle UL tält 2015 Lättpackning 35
grodanbolle Nya tält för sommarsäsongen 2014? Lättpackning 83
Ulvskog Nya tält - vad ännars Lättpackning 59
DrChris Lättaste tält/tarp för fjället? Lättpackning 13
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd packa tält Lättpackning 3
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
tsd lätt tält Lättpackning 2
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11
Fjällkjell Välja tält/tarp Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Fjällkjell Välja tält Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Tält i Tyvek - nu går de väl ändå för långt? Lättpackning 46
lilonjo Tarp-tält för 2? Lättpackning 10
Avslut090305 Tält utan innertält = Tarptält (?) Lättpackning 41
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
Kvarnträsk Fibraplex tält-/tarp-bågar/stolpar Lättpackning 0
brigas Fjällrävens nya tält Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Nya tält från Golite Lättpackning 2
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg