Återvinning av gaspatron.

Om man tittar i handledningar för hur man skall sortera sopor så står det att sprayburkar och gaspatroner skall lämnas som riskavfall.

Men jag undrar om man inte skulle kunna kasta engångs gaspatroner (de utan ventil) bland vanliga metallsopor när gasen har brunnit ut. Gasen torde ju inte finnas kvar i behållaren i och med att denna punkterats vid användningen.

Hur gör ni?

Thure

Just så. Någon sa att metallfraktionen hamnar i en stor, kraftfull och gedigen press med en massa värme så att alla eventuella problem gällande den tomma gasbehållaren kan approxomeras till ingenting alls (pressen pallar typ "allt").

Det var det ryktet jag hörde och även gick på, och nu dessutom spred:

Har man andra källor, åsikter eller fakta i panelen?
Det vore ju intressant få hjälp med att att dissa eller hissa lösningen ovan.

En ventillös gasbehållare är ju som sagt väldigt, väldigt tom när man slänger den.
Så den är väl ungefär lika farlig som en tom konservburk.

Har behållaren ventil kan man enligt många punktera den om man är försiktig. Och då gäller samma som ovan.

(Även om metallpressen klarar det mesta är det inte så säkert att en gasbehållare med gas kvar är så smart att slänga i sopsorteringen. Det finns kanske andra anhalter på vägen till überkvarnen som inte pallar läckande gasol lika bra.)

Hur punkterar men den försiktigt då?
Med luftgevär på 50m avstånd:)

Har en hel påse med flaskor som jag ej har punkterat pga att jag inte hittat på något bra sätt at göra det på.

En sån där gammaldags burköppare som gör ett trekantigt hål (church key tror jag det kallas på engelska) brukar väl folk köra med. Är man nervös av sig får man väl göra punkteringen under vatten.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg