Återfylla engångsgasoltuber

Har hört att förr fanns det på bensinstationer depåer där man fick fylla sina camping-gasolflaskor själv,från en större gasolflaska.
Därav skruven på sidan av tex gammla 2000 campingflaska för snabbare fyllning.

Jeg kan såvidt huske noe slikt fra jeg var veldig liten, men utstyret finns i dag også, du kan køpe det hos fogas.

dsk

Hur fungerar då såna här gasoldrivna fågelskrämmor som smäller?

Förmodligen på samma sätt som avgassmällar när bilmotorer misständer - då med bensinångor istället.

skillnaden mellan bensin/gasol-deflagration är att dessa behöver fasta hållbara väggar med bara små öppningar eller långa rör som skapar tröghet för att åstakomma en smäll medans vätgas/acetylen-luftblandning inte behöver det utan smäller bra mitt ute på marken med närmast dödlig tryckvåg förvarade i bara plastsopsäckar...

allt har att göra med brännhastigheten - gasol/bensin (0.38 m/s) kan jämföras med motståndet i vattnet i plasket när man ramlar från bassängkanten medans acetylen/vätgas (4.5 m/s) är som att träffa vattenytan efter 10 meter fallhöjd - det är detta som bestämmer hur mycket det röjer...

Observera att vätgas/bensin/gasolblandningar inte exploderar när de brinner snabbt - de deflagrerar.

explosion/detonation är något helt annat och sker i princip bara i bilmotorer när dom spikar/knackar eller i sprängmedel när dom detonerar och då är brännhastigheten 10km/s

men nu börjar det bli offtopic

Vet man

vad man gör är mycket lite farligt även om det har sina risker.
Men att återfylla engångsgasbehållare från ståltuber med rejäla tryck utan reducerventil tyder på att det första saknas....
Som min gode vän översten alltid sa "ett gott vett är inte allom givet..."
//J

vad man gör är mycket lite farligt även om det har sina risker.
Men att återfylla engångsgasbehållare från ståltuber med rejäla tryck utan reducerventil tyder på att det första saknas....
Som min gode vän översten alltid sa "ett gott vett är inte allom givet..."
//J

Att köra ren propan från ståltuber till engångsbehållare håller jag med om att det är olämpligt.

om engångsbehålleran man fyller över till redan har ren propan i sig som orginal som sievert 2208 så är riskökningen inte fullt så stor då tuben är avsedd att handha just ren propan och är dimmensionerad för detta .

gasol i stålflaska utomlands, i främst varmare länder så liknar den ganska mycket den gasol som fins i våra engångscampinggasoltuber - dvs mest butan och inte speciellt mycket propan

- ren propan i ståltuber är väldigt nordisk företeelse och har att göra med våran kalla klimat och skulle vara närmast direkt olämpligt i varma länder som spanien.

Att man kanske ser folk i fattiga länder återfylla engångstuber från stålflaska i ett gathörn är inte det som vi tror att dom fyller med ren högtryckspropan, utan en gasblandning som är väldigt likt engångsflaskan orginalfyllning.

skulle en sådan flaska vara fylld med ren propan så skulle de inte fungera i de japanska köken då dess övertryck och överhettnningsskydd (som baseras på just gasoltryck) hela tiden skulle utlösas och skjuta bort tuben - dom köken har nämligen den skyddsfunktionen och är därför dessa CP250-tuber ser ut som de gör utan gängor och med metallrör i toppen

jag har kört lite med biltemas version av dessa kök och dessa är faktiskt oväntat bra och lätthanterliga samt biltemagasen (av CP250-typ) till dessa hör till bland det billigaste man kan få tag på i gasolväg, typ 10-11:- tuben - dock är dessa kök inget för ryggsäcksfolket, men är man forsdonsburen eller båtburen så är dom exellenta.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg