Det finns en anledning till att gasoltuber som 2012 är gjorda av mycket tjockare stål än engångstuber av den modell du nämner: TRYCKET!
Tuben 2012 innehåller mig veterligen 100% propan medan vanliga engångstuber innehåller 25-30% propan.
Varför riskera livet för 25 spänn? Mer än så kostar inte en engångstub på Biltema.
Det hela låter som ett utmärkt sätt att meritera sig för Darwin awards (nu var jag ironisk)
http://www.darwinawards.com/
Vänliga hälsningar, Klas
Om man vill kvalificera sig för darwin så skall man slabba med vätgas - det som miljömupparna anser att vi skall använda som framtida motorbränsle.
Med luft förblandade butan/Propan-gasbollar så kan dessa inte brinna så snabb att det blir en knall/smäll - gasblandningen brinner helt enkelt för lånsamt även i dess optimalt blandade form.
I slutna utrymmen - samma sak - det blir iofs snabb tryckökning så att rutor, dörrar och veka väggar (läs husvagn) mm. kan tryckas ut om det är för tätt men inte så värst mycket mera. Befinner man sig mitt i gasmolnet när det smäller och inte kommer ivägen av något löstryck föremål pga. tryckökningen så är chansen mycket stor att man överlever en sådan smäll inte mycke mer än svedd.
vätgas - inte en chans, flamhastigheten är så snabb att folk dör av tryckvågen åtskilliga meter från ett större förblandat vätgas-gasmoln även mitt ute på gatan utan väggar...
Bensingångor och gasolångor har ungefär samma beteende när det brinner i gasform, med skillnaden att propan/butan inte är kvar i sin flytande form speciellt länge när det spills ut, vilket gör att den snabba avgasningen kan göra elden stor, men snabbt överstånden..
att fylla upp engångstuber mitt ute på gatan som beskrivet tidigare inlägg är förmodligen mindre riskabel än att hälla bensin mellan två dunkar (som de flesta anser inte är speciellt riskfyllt) då det sistnämda ger åtminstone en dunkvolym gas som hamnar på gatan vid överhällandet medans vid överfyllnad med gasol så handlar det om på sin höjd några matskedar utläckt gas om packningarna är något sånär hela.
Det är inte utan orsak som gasol (precis som bensin) tillåts hanteras av vanligt folk utan utbildning i stort sett hela världen och jämförelsevis få olyckor - det är betydlig fler olyckor och explosioner när det handlar om stadsgas då dess flamhastighet är mycket snabbare och därmed röjer mera när det väl smäller
Gasol är inte 100 ggr värre än bensin i farlighet utan är hyffsta lika när det gäller brandfarlighet av dess utläckande ångor. Dom ångor som får luften att dallra lite och rinner ned från tankhålet efter bilens sida vid tankning är i princip inget annat är just gasolångor eftersom dagens bil-bensin numera har 5% butan i sig här i sverige.