Återfylla engångsgasoltuber

Någon som testat att återfylla Primus engångstuber från tex blå 2012 gasolflaska,
och i så fall gick det bra och hur gick ni tillväga ?
 
Senast ändrad:
Varför tror du att det heter ENGÅNGS?

Bara tanken att stöta på något så livsfarligt som manipulerade gasbehållare när man delar matplats med någon ute i bushen ger mig svettningar.
 
Propan har lite väl högt tryck för att passa vanliga engångscampingbehållarna

De engångstuber som är godkänd för att hålla propan är tex sievert 2206 eller 2208 som skall hålla för 27 bar tryck iom. att det är just ren propan i dessa, men å andra sidan är dom så stora och höga att slangen inte räcker till för anlutning av tex tragian 27 med gasbrännare...

Vanliga engångsgasbehållare är klassad för 20.5 Bar, och inträffar vid 61 grader C med propanfyllning, medan biltema 17-413/14/primus powergas sannolikt tål att tappas i kokande vatten utan att spräckas (prova inte!!!)

Tuber som tål 27 bar briserar först vid över 74 grader med propanfyllning, mao 13 grader C mer marginal.

mao. handlar det om vilken nivå av risktagande man accepterar, dvs din egen - använd aldrig återfyllda tuber i närheten av andra campande personer...

Ser man till att tuben aldrig är över 40 grader vid transport och användninga (brännare med slang, ej toppmonterat) så kan det gå med ren propan i vanlig campingtub, speciellt för kall vinteranvändning.

---

Annars rekomenderas 50% propan och 50% butan (biltema 17-595) och får då en blandning som är väldigt lik biltema 17-602 som levereras i vanliga engångscampingastuber och då ungefär samma riskbild.

---

Om det är för priset man vill slabba med gas från husvagnstuben och inte ute etter mer köldtåliga blandningar, så är biltemas 17-613/14 mycket billigare men ändå väldigt likt primus powergas och en sådan 450gr flaska kostar 39.90:- - knappast värt att slabba själv för...

Och kom ihåg fyll _aldrig_ mer än den vikten flaskan hade när den var ny - det skall vara ca 1/5-del 'luft' skvapande i tuben för att kunna ta den kraftiga expansionen av vätskan när tubtemperaturen är uppåt 60 grader - annars blir det hydralisk sprängning av tuben långt under dess tillåtna maxtemperatur (50 grader C).
 
Jeg har testet eyterfylling, Ikke med propan!
Funker, men av og til lekkage i ventil.
Anbefales ikke!

dsk
 
Darwin awards

Det finns en anledning till att gasoltuber som 2012 är gjorda av mycket tjockare stål än engångstuber av den modell du nämner: TRYCKET!
Tuben 2012 innehåller mig veterligen 100% propan medan vanliga engångstuber innehåller 25-30% propan.
Varför riskera livet för 25 spänn? Mer än så kostar inte en engångstub på Biltema.
Det hela låter som ett utmärkt sätt att meritera sig för Darwin awards (nu var jag ironisk) http://www.darwinawards.com/

Vänliga hälsningar, Klas
 
Det kan hende at mye går bra, jeg vil bekrense fylling til å etterfylling fra en til en annen flaske, f. eks om jeg har 2 halvfulle. Det er viktig å ikke overfylle slik at det er igjen 20-25% volym for ekspansasjon.
Butanbrenneren er jo laget for et tryck på ca 1,5 Bar og Propan brenneren for ca 10Bar.

dsk
 
Ang återanvända gastuber

Är nog väldigt vanligt i utvecklingsländer. Under en rundcykling i sydost Asien såg jag några gånger hur man återfyllde det som vi räknar som engångsbehållare. Minns speciellt ett tillfälle då en ung man med en fimp i munnen bytte tuber på en julgrans liknande grenrör kopplat till en stor gasflaska i ett rasande tempo. Detta skedde helt öppet ute på trottoaren i Saigons markands kvarter mitt ibland helgshoppande besökare.
Dessa kinesiska gaskök ala Biltema är standard på alla restauranger och bättre middagar i sydost Asien där många av de populäraste rätterna tillagas av gästen själv vid bordet.
 
Det finns en anledning till att gasoltuber som 2012 är gjorda av mycket tjockare stål än engångstuber av den modell du nämner: TRYCKET!
Tuben 2012 innehåller mig veterligen 100% propan medan vanliga engångstuber innehåller 25-30% propan.
Varför riskera livet för 25 spänn? Mer än så kostar inte en engångstub på Biltema.
Det hela låter som ett utmärkt sätt att meritera sig för Darwin awards (nu var jag ironisk) http://www.darwinawards.com/

Vänliga hälsningar, Klas

Om man vill kvalificera sig för darwin så skall man slabba med vätgas - det som miljömupparna anser att vi skall använda som framtida motorbränsle.

Med luft förblandade butan/Propan-gasbollar så kan dessa inte brinna så snabb att det blir en knall/smäll - gasblandningen brinner helt enkelt för lånsamt även i dess optimalt blandade form.

I slutna utrymmen - samma sak - det blir iofs snabb tryckökning så att rutor, dörrar och veka väggar (läs husvagn) mm. kan tryckas ut om det är för tätt men inte så värst mycket mera. Befinner man sig mitt i gasmolnet när det smäller och inte kommer ivägen av något löstryck föremål pga. tryckökningen så är chansen mycket stor att man överlever en sådan smäll inte mycke mer än svedd.

vätgas - inte en chans, flamhastigheten är så snabb att folk dör av tryckvågen åtskilliga meter från ett större förblandat vätgas-gasmoln även mitt ute på gatan utan väggar...

Bensingångor och gasolångor har ungefär samma beteende när det brinner i gasform, med skillnaden att propan/butan inte är kvar i sin flytande form speciellt länge när det spills ut, vilket gör att den snabba avgasningen kan göra elden stor, men snabbt överstånden..

att fylla upp engångstuber mitt ute på gatan som beskrivet tidigare inlägg är förmodligen mindre riskabel än att hälla bensin mellan två dunkar (som de flesta anser inte är speciellt riskfyllt) då det sistnämda ger åtminstone en dunkvolym gas som hamnar på gatan vid överhällandet medans vid överfyllnad med gasol så handlar det om på sin höjd några matskedar utläckt gas om packningarna är något sånär hela.

Det är inte utan orsak som gasol (precis som bensin) tillåts hanteras av vanligt folk utan utbildning i stort sett hela världen och jämförelsevis få olyckor - det är betydlig fler olyckor och explosioner när det handlar om stadsgas då dess flamhastighet är mycket snabbare och därmed röjer mera när det väl smäller

Gasol är inte 100 ggr värre än bensin i farlighet utan är hyffsta lika när det gäller brandfarlighet av dess utläckande ångor. Dom ångor som får luften att dallra lite och rinner ned från tankhålet efter bilens sida vid tankning är i princip inget annat är just gasolångor eftersom dagens bil-bensin numera har 5% butan i sig här i sverige.
 
Har hört att förr fanns det på bensinstationer depåer där man fick fylla sina camping-gasolflaskor själv,från en större gasolflaska.
Därav skruven på sidan av tex gammla 2000 campingflaska för snabbare fyllning.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg