Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Återanvända krok?
- Trådstartare M. Finn
- Start datum
Jag brukar klippa ned allt löst man kan få tag på med nagelsax, och sen bränna. Resultatet blir väl sådär, kan man undvika att bränna är det en fördel. Annars tar du en brytbladskniv och en ordentlig pincett, och skär sönder flugkroppen. Fast, givet tidsåtgången tror jag det är bättre att skaffa sig ett hederligt jobb och sedan köpa nya krokar... Men om du har någon gammal nostalgisk "favvokrok" som du vill ge nytt liv så!
Sot på kroken vilket kan störa när du binder din nya fluga. Bränn med en icke sotande låga, (t ex en tändare), dvs inte en ljuslåga som sotar ned kroken.
Sen har jag fått för mig att man riskerar en skörare krok om man bränner. Har några gamla krokar som gått av efter denna behandling, men det kan bero på att de var gamla och trötta i godset redan innan jag brände dem, av alla jätteharrar jag dragit... Not!
Sen har jag fått för mig att man riskerar en skörare krok om man bränner. Har några gamla krokar som gått av efter denna behandling, men det kan bero på att de var gamla och trötta i godset redan innan jag brände dem, av alla jätteharrar jag dragit... Not!
M. Finn; sa:Nackdelen med att bränna?
Hur går det med härdningen? För mig känns det tveksamt att bränna i alla fall.
//Anders
Klipp/skala bort materialet med en sax
När det stormar på fjället och regnet öser ner brukar jag och min fiskekamrat ha som hobby att rensa flugaskarna på dåligt bundna eller slitna flugor. Vi har i alla år klarat oss utmärkt med en liten nagelsax och kanske en knivspets för att rensa krokarna.
Att bränna har vi provat men det blir sotigt och ett brinnande tält är ju aldrig kul
När det stormar på fjället och regnet öser ner brukar jag och min fiskekamrat ha som hobby att rensa flugaskarna på dåligt bundna eller slitna flugor. Vi har i alla år klarat oss utmärkt med en liten nagelsax och kanske en knivspets för att rensa krokarna.
Att bränna har vi provat men det blir sotigt och ett brinnande tält är ju aldrig kul
Skärverktyg som skalpell och sax är nog enklast. Jag kom på att det är en väldig skillnad mellan olika flugor. De man binder själv håller ofta bra, och är motsvarande svåra att rensa snyggt. Köpesflugor brukar ju kunna bli helt rensade med några kraftiga blindkast...norpan_; sa:Jag brukar skära längst med krokskaftet med en skalpell.
/mattias
Strykarräven; sa:Köpesflugor brukar ju kunna bli helt rensade med några kraftiga blindkast...
VA!!! Du menar inte att man kan köpa flugor?
//A
Haha, nej, nu höll jag på att avslöja mig. Nä, har faktiskt aldrig köpt någon fluga, men fått/hittat/fått på köpet tillsammans med annan flugutrustning. Bara s-k-i-t.graylingman; sa:VA!!! Du menar inte att man kan köpa flugor?
//A
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Tub eller krok? | Fiske | 0 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg