There we go again.
Ska vi ta den ekonomiska biten först:
På vilket sätt vinner läkare ekonomiskt på att deras patienter följer deras rekommendationer? Såna här gånger blir jag less på att ens ge råd: låt patienterna ta vilken skit de vill, och låt dem tro och hoppas på att de blir bättre i luftrören. Och, ffa, låt kvackare sälja på dem saltkristaller och annat, eller tror du det är pro bono bara för att det inte rekommenderas av sjukvården?
Du kan väl berätta var och när det mutas, så jag kan byta arbetsgivare för där jag jobbat har det f-n inte synts till några mutor.
Buu-huu ifall du inte kan tåla sakliga motargument. Du kanske ska undvika att använda diskussionsforum helt, och skapa en egen blogg där du i sann demokratisk anda kan radera obekväma åsikter?
Ifall den är bra föreslår jag att du säljer den dyrt, innan nån annan gör det. Because they will.
Sammanfattningsvis så är det väl fritt fram ifall du eller nån annan vill prova alternativa mediciner för exv astma. Vid väldigt milda former, som ansträngnings- eller förkylningsastma liknar ju sjukdomen mer en "krämpa" (liksom ryggont, klump i halsen, torra ögon) än en sjukdom, och då är sällan skolmedicinska mediciner särskilt bra (de är oftast bättre vid mer allvarliga tillstånd, där även ev biverkningar tolereras bättre).
Innan tillkomsten av de moderna astmainhalatorerna dog folk av sjukdomen, något man tack och lov sällan ser i västvärlden idag (iaf inte i länder med fri sjukvård, som Sverige). Innan kortisoninhalatorerna var astmatiker ofta svårt sjuka människor, och många fick bestående förändringar i luftvägarna som man lyckligtvis inte ser idag. De mediciner som finns har (hos vuxna) väldigt lite biverkningar, och har fördelen att de levereras till det ställe där de ska verka (luftvägarna). Nackdelen är att man måste komma ihåg att ta dem (för många gäller detta varje dag).
Den dag då sjukdomen kan botas önskar jag få uppleva, men jag är tveksam. Dock tror jag varken att Hästhov, eller en allmänt positiv attityd, klarar biffen. Jag hoppas däremot att forskningen gör det.