Hej, för ungefär ett år sen köpte jag ett par Åsnes Nansen av gammal modell (utan fellelås). Som nybörjare tänkte jag inte på spannet, och säljaren var inte heller så duktig på det där. Men såhär i efterhand har det ju visat sig att Nansen (till skillnad från de flesta andra av Åsnes skidor) är nästan helt utan spann. Det står i beskrivningarna att det beror på att det ska bli bättre utförsåkning, och det är ju roligt!
Men det tråkiga är ju att fästvallan slits bort så fort från skidorna. Och jag läste i en tråd här på forumet om någon med de modernare nansen med fellelås klagade på att stighudarna slets ut väldigt fort. Hur gör ni som har Nansen? Lägger ni på fästvalla extra ofta? Använder ni er bara av stighudar? Det blir ju tråkigt i nedförsbackarna när fästvallan tar emot också.
Men det tråkiga är ju att fästvallan slits bort så fort från skidorna. Och jag läste i en tråd här på forumet om någon med de modernare nansen med fellelås klagade på att stighudarna slets ut väldigt fort. Hur gör ni som har Nansen? Lägger ni på fästvalla extra ofta? Använder ni er bara av stighudar? Det blir ju tråkigt i nedförsbackarna när fästvallan tar emot också.