Åska

Igår var vi ute och vandrade i Oviksfjällen. Förmiddagen var fin men på eftermiddagen drog molnen ihop sig och det blev åska. Först mullrade det långt bort men rätt vad det var så dundrade det i molnet som var rakt ovanför oss. Innan vi hann fundera något mer så slog blixten ner och dundret var max 1 sekund senare.

Vad ska man göra vid en sådan situation. För er som inte varit i Oviksfjällen så är ju detta väldigt snälla runda fjäll. Och området där vi var fanns knappt en sten och absolut ingen klippa eller något annat att ta skydd vid.

Nu var det ett väldigt litet åskmoln så det drog ju vidare rätt snabbt och vi kunde fortsätta en stund till och slå upp tältet där vi hade planerat.

Idag var det liknande väder. Jättefint på förmiddagen men under eftermiddagen började det åska igen flera åskmoln passerade, dock inte lika nära som dagen innan utan idag höll de sig åtminstonde 2-3 km bort. Vi hade dock rört på oss och väntade ut åskan i ett vindskydd.

Svårt att hitta ett garanterat skydd i ett sådant område men att göra sig lite mindre och hålla sig borta från sådant som kanske kan fungera som ledare är kanske det bästa man kan göra. Otäckt kan det vara.

Jag har råkat ut för det i Tärnafjällen. Mycket skrämmande. Det enda man kan göra är att försöka ta sig neråt, vara låg, sitta på huk på ett liggunderlag (för markströmmens skull) och försöka se till att ha något högre nära, men inte helt bredvid.

Man måste rulla ihop sig som en jävla kanelbulle om man börjar
få direktnedslag.

Ni vet kroppen är ju salt och leder ström,strömmen tar lättaste vägen.
Rör sig markströmmen vid dig så upp i ena benet och ned i andra.
Därför brukar kor på bete dö.

Ligger du ihoprullad så går det längs ytan på dig och du kanske klarar dig
med resta nackhår och svinto hår

För två år sedan upplevde jag ett rejält åskoväder i Femundsmarken med många nedslag på fjälltopparna runtomkring. Även om jag gillar åskoväder var det lite otrevligt när det var så nära som det var, bara någon kilometers avstånd. Jag höll mig så långt ner i dalarna som möjligt och fortsatte vandringen medan jag njöt av skådespelet.

Direktträff

överlever man inte men sekundärblixtar ger ibland skador. Har haft ett par sådana patienter. Slå upp tält och ligga på liggunderlag kan nog vara ide om man inte kan ta sig till en lågt belägen plats i terrängen. Kor har långt mellan benen och därför kan det vara stor potentialskillnad mellen fötterna och risk att strömmar leds genom hjärtat och därmed ge kammarflimmer. Därför bör man stå tätt mellan fötterna men gummistövlar eller annan elektrisk isolering kan nog minska risken för skador typ de som dödar boskap.

Thure

Jag har också funderat på det här med farligt väder när man fjällvandrar.

Spontant så bör ju dalgångarna vara en säkrare plats att vara på än uppe på fjället, men som sagt om terrängen är tämligen platt så kommer ju inte bergen vara till något bra skydd. Man bör ha I åtanke att molnbasen hos åskmoln är tämligen låg i sammanhanget.

Sen är ju frågan hur pass det står till med grundvatten och så och ledningsfömågan hos bergen, kanske är det så att blixten hellre söker sig till dalgångarna?

En fråga om man går stugtur, är det rimligt skydd att hålla sig inomhus? Det är ju det man fått lära sig att göra i civilisationen. Är det en bemannad fjällstation så kan jag tänka mig att det är en bra ide (dessutom så lär ju personalen veta om det är säkert), men hur säkra är de obemannade stugorna? Och de som ligger högre upp på fjällen?

En fråga om man går stugtur, är det rimligt skydd att hålla sig inomhus? Det är ju det man fått lära sig att göra i civilisationen. Är det en bemannad fjällstation så kan jag tänka mig att det är en bra ide (dessutom så lär ju personalen veta om det är säkert), men hur säkra är de obemannade stugorna? Och de som ligger högre upp på fjällen?

Små stugor som har ingen åskledare är nog farligare än att bara stå ute. Tycker att det verkar speciellt riskabelt i nödstugor som har en kamin i mitten av byggnaden. Det är ju ett långt metallrör som sticker upp i himlen... Inte bra om det leder inte in i marken men slutar i stugan.

Själv har jag varit med om blixtinslag ganska nära mig (kanske 20 meter) i Frankrike, nära Pyrenéerna, där blixten slog ner i en elledning. Man blir nog lite traumatiserad för resten av livet. Spänningen känns i hela kroppen, ljuset och ljudet är otroligt intensiva.

Ett inlägg i en tidigare länk i samma ämne

Från
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=78654&page=3

2014-08-10, 18:13
thoand (Thor Andersson)

Oväder över scoutläger
I måndagseftermiddag drog ett kraftigt oväder över scoutlägret DUST 2014 i Ösjönäs, Tiveden. Ett antal ledare och funktionärer sökte skydd mot det intensiva regnet i ett stortält 6 x 10 m. När en kraftig stormby drog fram befarade flera av personerna i tältet att det skulle lyfta (trots kraftig förankring i marken) och tog tag i stålställningen. Det skulle de inte ha gjort för samtidigt slog en blixt ner i den intilliggande sjön Stora Trehörningen. Sekundärt fick de som höll i stängerna kraftiga smällar och flera hade kvarstående darrningar och kramper i händer/armar. Fyra personer fick åka till sjukhus varav ett par fick kvarstanna över natten. En berättade att man hållit koll på blodtryck och EKG samt tagit blodprov. Han blev inte "utsläppt" förrän värdena återgått till det normala.
En annan som inte hållit i någon stång, men väl stått barfota nära en, hade motsvarande darrningar i vaden och foten och ett svart "utgångshål" under fotsulan. Läkaren hade sagt till honom att han inte behövde tänka på preventivmedel på en tid.
Övriga personer i tältet (som varit längre från stålställningen) hade inte upplevt något obehag.
Med all tydlighet är SMHI:s rekommendation att man ska hålla sig mitt i tältet (så långt borta från metallbågar som möjligt) helt riktig. Tält med glasfiberbågar bör i så fall vara säkrare vid åska, än om de har metallbågar.

Morgonen efter hittade vi en ilandfluten gädda på stranden. Den hade stora yttre skador och var "nästan färdiggrillad". Med all tydlighet var den blixtdödad.

Dagen efter ringde min son, nyss hemkommen från en vandring på Kungsleden. Han berättade att de överraskats av ett åskväder mellan Abiskojaure och Alesjaure. Blixten hade slagit ner strax framför hans flickvän som gick först med en gåstav (metall). Även här hade blixten "gått vidare" och hon hade darrningar i handen/armen i flera timmar efteråt.

/Thor

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg