Åska

då missförstod jag detta med markströmmarna... förstod det på s sätt om att de ibland bildas markstömar vart det senare kommer ett blitnedslag

men de har hänt (vet inte hur vida de hänt eller ej i sverige dock) men att blixt nedslag färdats ett antal kilometer, men de är en bra bit från himmel till mark i övrigt...

okej att tältet är en osäkerplats vid åska...

men är det också där av mer benäget att slå ner i tältet pga dess höjd över marken eller är det annat som spelar in när de gäller tält?

aguila; sa:
förstod det på så sätt om att det ibland bildas markstömar vart det senare kommer ett blitnedslag
/
Man kan mycket väl drabbas av markström utan att bli utsatt för ett direkt nedslag.

Det hände mig på en ö i Bohuslän. Min något fuktiga sovsäck hade delvis glidit ned från luftmadrassen. I åskvädret höjdes spänningen, i dubbel bemärkelse, när jag kände elektriska stötar i fötterna.

Bra länk:
http://www.hvi.uu.se/Lightning/fragor_och_svar_om_blixtar.html
http://www.hvi.uu.se/meny/m3.html

Hej
Som Jens tidigare skrev, stanna absolut inte kvar på öppet vatten.
Det är oändligt mycket större risk att träffas på öppet vatten än i land och normalt varnar molnformationer i god tid när det är åska på gång så man behöver inte bli överraskad.

Ett i detta sammanhang tilltagande problem är den ökande användningen av kolfiber.
Kolfiber är elektriskt ledande och fungerar som en åskledare så även om ni går iland lägg kolfiberpaddlen en bra bit ifrån er.
I detta sammanhang är trä och glasfiber säkrare.

/Stig

Neoprenhandskar

VZ; sa:
Hej
Som Jens tidigare skrev, stanna absolut inte kvar på öppet vatten.
Det är oändligt mycket större risk att träffas på öppet vatten än i land och normalt varnar molnformationer i god tid när det är åska på gång så man behöver inte bli överraskad.

Ett i detta sammanhang tilltagande problem är den ökande användningen av kolfiber.
Kolfiber är elektriskt ledande och fungerar som en åskledare så även om ni går iland lägg kolfiberpaddlen en bra bit ifrån er.

/Stig

Är det någon fördel ur ”åsknedslagsynpunkt” att använda neoprenhandskar då man har en kolfiberpaddel?

slim.jpg

Per Brune

VZ; sa:
Givet att det regnar och att paddeln är blöt:
Kan det verkligen vara någon skillnad att tala om då? Vatten är elektiskt ledande och fungerar som åskledare?

Men för all del; lägg gärna paddeln en bit bort...

Re: Kajaken INTE säker - gå iland!

Jens Marklund) skrev:
> Nej, kajaken är absolut INTE en säker plats vid
> åska. Vattenytor utgör plats för stora
> strömrusningar under uppladdningsfasen före
> urladdningen - och det är just den där markströmmen
> som är den farliga, därför att den i motsats till
> urladdningen drabbar stora ytor.
> Åska lär vara den vanligaste orsaken till dödsfall
> bland kanotister på USA:s Stora Sjöar.

Vad händer egentligen om man sitter i kajaken och blixten slår ner i närheten (eller om det blir strömrusningar under uppladdningsfasen) ? På vilket sätt tar sig strömmen genom kroppen ? Vad är dödsorsaken vid åskolyckorna på de Stora Sjöarna ? Är det själva strömmen som dödar eller är det drunkning/nedkylning/etc. på grund av att kajaken kapsejsar ? Man skulle kunna tänka sig att strömmen hellre följer skrovet än går genom det. Skulle det hjälpa att sitta på ett liggunderlag ? En aluminumkajak borde fungera som en Faradays bur men då kanske man måste krypa in under däck ?

Re: Déjà vu

Va roligt att jag inte mindes nästan ingenting av att det där, och framför allt inte att jag hade lagt näsan i blöt även då... Nåja, roligt och roligt... Det kan man ju diskutera. Kanske mer tragiskt? :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg