Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Åska
- Trådstartare PEUN
- Start datum
Fick en go chock i sommar!
Tjena.
Jag var vid Liggadammen som ligger mellan Gällivare och Jokkmokk (några kilometer söder om Porjus) för någon vecka sedan på min färd genom Sverige på cykel.
Det var varmt som satan minst 25 grader och jag hade haft motvind hela dagen. Jag gick ner till fallen för att titta och då började det blåsa och vinden vände 180 grader (HURRA)! Sen kom det ett jäkla skyfall och sedan small det så det ringde i öronen 1h/samtidigt slog blixten i dammen som kanske var 100 meter bort. Det var som om någon slitit upp ögonlocken och tänt ett magnesiumbloss 10 cm från ögat. Jag var helt förblindad i 30 sekunder. Marken även liksom reste sig så jag hade fallit omkull om jag inte hålli mig i ett träräcke.
Fy fan, då inser man att man är läkligt liten när moder natur slår till.
Men sen var det nedförbacke och medvind!
Stiffe
Tjena.
Jag var vid Liggadammen som ligger mellan Gällivare och Jokkmokk (några kilometer söder om Porjus) för någon vecka sedan på min färd genom Sverige på cykel.
Det var varmt som satan minst 25 grader och jag hade haft motvind hela dagen. Jag gick ner till fallen för att titta och då började det blåsa och vinden vände 180 grader (HURRA)! Sen kom det ett jäkla skyfall och sedan small det så det ringde i öronen 1h/samtidigt slog blixten i dammen som kanske var 100 meter bort. Det var som om någon slitit upp ögonlocken och tänt ett magnesiumbloss 10 cm från ögat. Jag var helt förblindad i 30 sekunder. Marken även liksom reste sig så jag hade fallit omkull om jag inte hålli mig i ett träräcke.
Stiffe
Re: Fick en go chock i sommar!
Intressant. Fler svordommar i ett enda inlägg än jag sett på hela Utsidan sammanlagt...
Stiffmeistern; sa:Tjena.
Stiffe
Intressant. Fler svordommar i ett enda inlägg än jag sett på hela Utsidan sammanlagt...
Stå med fötterna tätt ihop
och ha helst gummistövlar är ett gamla knep vid åska. Det dör varje år ganska många nötkreatur i Sverige i samband med blixtnedslag. Detta anses bero på att det går markströmmar som åstadkommer så stora potentialskillnader att det kan gå strömmar genom hjärtat som orsakar kammarflimmer.
Då kreaturen har benen brett isär blir strömmarna genom hjärtat relativt stora.
Thure
och ha helst gummistövlar är ett gamla knep vid åska. Det dör varje år ganska många nötkreatur i Sverige i samband med blixtnedslag. Detta anses bero på att det går markströmmar som åstadkommer så stora potentialskillnader att det kan gå strömmar genom hjärtat som orsakar kammarflimmer.
Då kreaturen har benen brett isär blir strömmarna genom hjärtat relativt stora.
Thure
Prova sökfunktionen!
Som vanligt....prova sökfunktionen...
Satan ger 136 träffar
Jävla ger 473 träffar osv...
Så har du inte hittat fler svordommar än de Stiffe levereat så har du bara varit dålig på att leta.
/A
bananmannen; sa:Intressant. Fler svordommar i ett enda inlägg än jag sett på hela Utsidan sammanlagt...
Som vanligt....prova sökfunktionen...
Satan ger 136 träffar
Jävla ger 473 träffar osv...
Så har du inte hittat fler svordommar än de Stiffe levereat så har du bara varit dålig på att leta.
/A
Jag tvivlar starkt på att gummistövlarna har någon isolernde effekt när de gäller åska... det är ju så stark ström styrka att den kan hoppa kilomertar vis däför infinner jag mig skeptisk att knappt 2 centimeter gummi kan isolera...
myten om att det är däcken på bilen som skyddar oss är också ett stort fel... det har som bevisats att göra med polatiteten och att den frånstöter sig från sig själv när den delas upp genom bilens karosseri...
jag undrar mig dock lite över hur säker man är i ett tält vid åska, dels i skogen och dels på vidöpna fjäll... någon som har någon info om detta?
myten om att det är däcken på bilen som skyddar oss är också ett stort fel... det har som bevisats att göra med polatiteten och att den frånstöter sig från sig själv när den delas upp genom bilens karosseri...
jag undrar mig dock lite över hur säker man är i ett tält vid åska, dels i skogen och dels på vidöpna fjäll... någon som har någon info om detta?
aguila; sa:Jag tvivlar starkt på att gummistövlarna har någon isolernde effekt när de gäller åska... det är ju så stark ström styrka att den kan hoppa kilomertar vis däför infinner jag mig skeptisk att knappt 2 centimeter gummi kan isolera...
Det stämmer att det är plåthöljet (Faradays bur) och inte däcken som gör att man är säker i en bil. Vid ett blixtnedslag har inte kilometervis av luft kunnat stoppa blixten, så någon cm gummi gör i det fallet ingen skillnad.
I Thure Björcks inlägg ovan talas det dock om markström och då kan gummistövlar göra skillnad.
aguila; sa:jag undrar mig dock lite över hur säker man är i ett tält vid åska, dels i skogen och dels på vidöpna fjäll... någon som har någon info om detta?
Reken är att inte vara i tältet vid åska. Annars använd sunt förnuft. Sätt dig ned på marken med fötterna i backen om du märker att det närmar sig. Det är bara att räkna. Rejäla åskväder brukar gå över fort.
Kajaken INTE säker - gå iland!
Nej, kajaken är absolut INTE en säker plats vid åska. Vattenytor utgör plats för stora strömrusningar under uppladdningsfasen före urladdningen - och det är just den där markströmmen som är den farliga, därför att den i motsats till urladdningen drabbar stora ytor.
Åska lär vara den vanligaste orsaken till dödsfall bland kanotister på USA:s Stora Sjöar.
Gå iland, uppsök låglänt plats flera 100 meter från vatten, sitt på något isolerande. Som redan påpekats skyddar det inte mot urladdning men mot markströmmen. Det gör även de sammahållna benen - det är just det faktum att benen står långt isär som dödar kor på fältet!
// Ooops, det där med kossorna hade ju Thure redan berättat - nå, då är jag i gott sällskap //
hälsningar
Jens
[Ändrat av kajaken@yahoo.com 2007-07-04 kl 08:46]
PEUN; sa:Skulle vara intressant att få lite tips på bästa sätt att skydda sig från plötslig åska. T.ex. om man är långt ute i arkipelagen ? Är kajaken någotsånär säker med sin låga profil ? Peter
Nej, kajaken är absolut INTE en säker plats vid åska. Vattenytor utgör plats för stora strömrusningar under uppladdningsfasen före urladdningen - och det är just den där markströmmen som är den farliga, därför att den i motsats till urladdningen drabbar stora ytor.
Åska lär vara den vanligaste orsaken till dödsfall bland kanotister på USA:s Stora Sjöar.
Gå iland, uppsök låglänt plats flera 100 meter från vatten, sitt på något isolerande. Som redan påpekats skyddar det inte mot urladdning men mot markströmmen. Det gör även de sammahållna benen - det är just det faktum att benen står långt isär som dödar kor på fältet!
// Ooops, det där med kossorna hade ju Thure redan berättat - nå, då är jag i gott sällskap //
hälsningar
Jens
[Ändrat av kajaken@yahoo.com 2007-07-04 kl 08:46]
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Paddling och åska. | Paddling allmänt | 13 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg