åska i fjällen

Jag läste någonstans att man kan skydda sig mot åsknedslag på fjället genom att antingen vira in sig i, eller sitta på en s.k "räddningsfilt". Alltså en filt av tunn aluminium som man normalt har till att hålla värmen om man tex blivit nerkyld. Men kan det verkligen stämma? Gör inte aluminiumet att blixten leds till kroppen snarare än tvärtom? Det finns ju inget luftrum mellan filt och kropp, som det gör i en bil eller en "faradays bur". Eftersom det verkar vara gott om åskväder i de områden jag tänker bege mig till blir jag lite orolig.... Jag förutsätter nu att jag befinner mig på öppet fjäll och utan större svackor eller annat skydd i terrängen. Vad har ni för erfarenheter av detta? Tips och råd emottages med tacksamhet :)

Åska på kalfjäll när man själv är den högsta punkten är inget kul alls…. Chansen att det skall inträffa är dock försvinnande liten. Men, är man på fel plats vid fel tillfälle så söker man skydd så gott det går, ner i en sänka helst = undvik alltså att vara högsta punkten!

Normalt ser och hör man åskan när den kommer om man är på kalfjäll – man har alltså tid på sig att söka skydd i en ravin eller dylikt. Finns inga raviner eller annat att söka skydd i – ligg ned på den lägsta plats du hittar – och invänta att åskvädret går förbi.

Jag har sett renar träffade av blixten – och jag vill inte se ut på samma sätt som de gjorde om jag kan undvika det.

Återigen, det är en minimal chans att det inträffar plötsligt - just när du är på en stor slät öppen yta på kalfjället. Principen är enkel, misstänker du åska – rör dig inte på släta öppna ytor där du är högsta punkt. Är du på högsta punkt så ser och hör du åskan på avstånd - och hinner söka skydd i lugn och ro.

En räddningsfilt tror jag inte fungerar som blixtskydd – men jag gissar att ett dubbelvikt liggunderlag skyddar dig från direkt jordkontakt – det bör alltså vara tryggare än en räddningsfilt – tror jag…

Thomas

Tält med metallstänger

Jag har också funderat på detta och då främst hur det är med tält som har metallstänger som vårt, borde inte dom "dra" till sig blixten?

Hittade en del av svaret själv

Hittade ju en del av svaret själv i texten, man borde oftare läsa all info andra lagt till innan man skriver en fråga till :)

-Vid tältning under åskväder bör man sitta mitt i tälten och med hopdragna ben.

Va med om åska på fjället igår faktiskt. Inge kul men min magkänsla säger att det åskar mindre i fjällen än nere på "platten". Ett par gånger per år kanske.

Det som är lurigt att att vädret i fjällen skiftar så snabbt att man knappt hinner få någon förvarning så man kan söka skydd.

Jag tror inte att det finns något skydd som funkar. Man får bara acceptera läget. Chansen att man träffas är så minimal.

Det spelar ingen som helst roll vad du sitter på, tunt, tjockt, dubbelvikt, med luftspalt eller inte. Det är inget som hindrar blixten att slå ner när den väl gör det. En del tror att det är bilens gummihjul som skyddar mot blixtnedslag, vilket inte kan bli mer fel. Om en blixt har gått två kilometer genom luften varför skulle den inte klara den sista decimetern från hjulhuset till marken?

Går åskan så går dig så liten som möjligt. Att inte ligga platt på backen kan ha relevans om du befinner dig väldigt nära nedslagsplatsen och därmed får en potentialskillnad mellan dina utsträckta kroppsdelar. Det kan hända om du befinner dig i direkt anslutning till ett träd eller något annat högt. Men ute på kalfjället gör du inte det och då är det större risk för direktträff om du gör dig till en boll och därmed sticker upp..

Att metallstänger i tält skulle dra till sig blixten är inte heller relevant. Uppstickande ledande föremål påverkar bara den absoluta närheten vid nedslag.

Att lägga sig platt är kanske inte att rekommendera då man ju kan bli drabbad av markströmmarna. När blixten slår ner kommer strömmen sprida sig längs marken och ligger där då en vandrare där som tror han är smart så är ju risken att strömmen går genom honom också. Det finns en anledning till att ett åsknedslag dödar flera kor samtidigt och det är inte för att korna blir träffade (dessutom händer det ibland när de söker skydd under ett träd).

Dessutom så är det inte bara elektriska strömmen som är farlig hos åskan. Även brännskador förekommer och därför skulle jag nog inte chansa så hårt på att vira in mig i metallfolie, visst man kanske slipper större delen av strömmen går igenom en (men en betydande del söker andra vägar), men risken är ju att man blir levande stekt.

På sommaren är det nästan alltid fråga om konvektionsåskväder, och dem får man god förvarning om genom att hålla ett öga på molnen. Börjar stora cumulonimbus-moln byggas upp redan mitt på dan, är det stor risk för "urladdning" före kvällen (då kyls luftlagren ner och risken minskar).
Ser man dem närma sig i hög fart, är det verkligen läge att gå ner från bergskammen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
tebasile Åska i fjällen? Fjällvandring 34
orren86 Åska i fjällen Fjällvandring 3
frilufsnörden Åska Fjällvandring 3
andreaze Åska Fjällvandring 9
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 105
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg